Koninklijke Ahold

Q2 2006 resultaten

Hoofdpunten Q2 2006

Verdubbeling winst vóór belasting tot ¤ 298 miljoen

Stijging bedrijfsresultaat met 55% tot ¤ 376 miljoen

Toename operationele retailmarge van 3,8% tot 4,8%

Toename operationele marge USF van 1% tot 1,8%

Amsterdam, 7 september 2006 - Ahold heeft vandaag haar tussentijdse financiële verslag over het tweede kwartaal en eerste halfjaar van 2006 gepubliceerd. "Ondanks concurrerende marktomstandigheden en hogere energiekosten heeft Ahold in het tweede kwartaal een bemoedigende verbetering van de winstgevendheid gerealiseerd. De sterke prestaties van Albert Heijn, Giant-Carlisle, Giant-Landover en USF Broadline hebben bijgedragen aan een substantiële stijging van het bedrijfsresultaat en de operationele marge. In de Verenigde Staten wordt het consumentenvertrouwen momenteel echter beïnvloed door minder gunstige marktomstandigheden, en in sommige gebieden blijft de concurrentie zich verhevigen. Onze verwachting voor de operationele retailmarge - 4 tot 4,5% voor het boekjaar 2006 - blijft ongewijzigd. Bij de Stop & Shop / Giant-Landover Arena duren de werkzaamheden aan het waardeverbeteringsprogramma voort. Op groepsniveau worden goede vorderingen gemaakt met de beoordeling van onvoldoende presterende activiteiten en de strategische beoordeling om de volumegroei van de identieke omzet bij alle retailactiviteiten van Ahold te stimuleren en financieren, die in het najaar zullen worden afgerond", aldus Anders Moberg, President en CEO van Ahold.

Financiële prestaties

Tweede kwartaal 2006
De netto-omzet bedroeg ¤ 10,5 miljard, nagenoeg onveranderd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 2,2%.

Het bedrijfsresultaat steeg met ¤ 134 miljoen, ofwel 55%, tot ¤ 376 miljoen. Het bedrijfsresultaat uit retailactiviteiten steeg met ¤ 73 miljoen tot ¤ 338 miljoen, een operationele marge van 4,8%, één procentpunt hoger dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat van U.S. Foodservice steeg met ¤ 27 miljoen tot ¤ 62 miljoen, een operationele marge van 1,8%, vergeleken met 1% in dezelfde periode vorig jaar. De kosten van het Group Support Office bedroegen ¤ 24 miljoen, ofwel ¤ 34 miljoen lager dan vorig jaar.

In het kwartaal werd een positieve kasstroom vóór financieringsactiviteiten gerealiseerd van ¤ 582 miljoen, ¤ 91 miljoen beter dan vorig jaar. De neerwaartse ontwikkeling van de nettoschuld werd opnieuw voortgezet tot ¤ 5,2 miljard (¤ 531 miljoen lager dan aan het einde van het eerste kwartaal van 2006), na de betaling van ¤ 536 miljoen in het voorgaande kwartaal met betrekking tot de schikking van de massa-effectenclaim.

Eerste halfjaar 2006
De netto-omzet bedroeg ¤ 24,6 miljard, een stijging van 4,9% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 2,1%. Het bedrijfsresultaat steeg met ¤ 253 miljoen, ofwel 43%, tot ¤ 836 miljoen. Het bedrijfsresultaat uit retailactiviteiten steeg met ¤ 127 miljoen tot ¤ 767 miljoen, een operationele marge van 4,7% vergeleken met 4,1% in dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat van U.S. Foodservice steeg met ¤ 77 miljoen tot ¤ 128 miljoen, een operationele marge van 1,6% vergeleken met 0,6% in dezelfde periode vorig jaar. De kosten van het Group Support Office bedroegen ¤ 59 miljoen, ofwel ¤ 49 miljoen lager dan vorig jaar. De positieve kasstroom vóór financieringsactiviteiten van ¤ 480 miljoen was ¤ 857 miljoen lager dan vorig jaar, als gevolg van de betaling met betrekking tot de schikking van de massa-effectenclaim en de ontvangsten uit desinvesteringen vorig jaar.

Prestaties per bedrijfssegment

Stop & Shop / Giant-Landover
De netto-omzet over het tweede kwartaal van 2006 bedroeg $ 3,9 miljard, een stijging van 1,3% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Op identieke basis daalde de netto-omzet van Stop & Shop met 0,5% (1,7% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). De identieke omzet van Giant-Landover daalde met 0,9%. Het bedrijfsresultaat steeg met $ 43 miljoen tot $ 223 miljoen, ofwel 5,8% van de netto-omzet. Het bedrijfsresultaat werd positief beïnvloed door verdere verbeteringen bij Giant-Landover.

De netto-omzet over het eerste halfjaar was met $ 8,9 miljard nagenoeg onveranderd vergeleken met vorig jaar. Op identieke basis daalde de netto-omzet van Stop & Shop met 1% (2% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). De identieke omzet van Giant-Landover daalde met 1,8%. Het bedrijfsresultaat steeg met $ 33 miljoen tot $ 512 miljoen, ofwel 5,8% van de netto-omzet.

Giant-Carlisle / Tops
De netto-omzet over het tweede kwartaal van 2006 bedroeg $ 1,4 miljard, een daling van 3,9% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Op identieke basis steeg de netto-omzet van Giant-Carlisle met 5% (2,4% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen), terwijl bij Tops sprake was van een daling van 5,3% (6,9% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). Ten opzichte van vorig jaar steeg het bedrijfsresultaat met 9,3% tot $ 59 miljoen, ofwel 4,2% van de netto-omzet. De verbetering van de operationele marge was voornamelijk het gevolg van de rationalisatie van de winkelportefeuille van Tops.

De netto-omzet over het eerste halfjaar bedroeg $ 3,3 miljard, een daling van 4,9% vergeleken met vorig jaar. Op identieke basis steeg de netto-omzet van Giant-Carlisle met 3,8% (1,9% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen), terwijl bij Tops sprake was van een daling van 6% (7,1% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). Ten opzichte van vorig jaar steeg het bedrijfsresultaat met 1,9% tot $ 108 miljoen, ofwel 3,3% van de netto-omzet.

Albert Heijn
De netto-omzet van de Arena over het tweede kwartaal van 2006 bedroeg ¤ 1,7 miljard, een stijging van 8,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, gestimuleerd door een succesvolle marketingcampagne gekoppeld aan het WK Voetbal en het uitzonderlijk warme weer. Op identieke basis steeg de netto-omzet van Albert Heijn met 6,8%. Het bedrijfsresultaat van de Arena bedroeg ¤ 102 miljoen ofwel 6,2% van de netto-omzet - een stijging van 52% ten opzichte van het voorgaande jaar dankzij een verbeterde verhouding tussen de omzet van Albert Heijn en de bedrijfskosten.

De netto-omzet van de Arena over het eerste halfjaar bedroeg ¤ 3,8 miljard, een stijging van 6,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op identieke basis steeg de netto-omzet van Albert Heijn met 4,6%. Het bedrijfsresultaat van de Arena bedroeg ¤ 204 miljoen ofwel 5,4% van de netto-omzet - een stijging van 30% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Centraal-Europa
De netto-omzet over het tweede kwartaal van 2006 steeg met 2,7% tot ¤ 423 miljoen - meer dan verklaard uit acquisities en wisselkoersschommelingen. Op identieke basis daalde de netto-omzet van de Arena met 6,3%. De drie markten blijven teleurstellend met een gezamenlijk negatief bedrijfsresultaat van ¤ 9 miljoen.

De netto-omzet over het eerste halfjaar bedroeg ¤ 981 miljoen, een stijging van 19,9% ten opzichte van vorig jaar. Op identieke basis daalde de netto-omzet van de Arena met 5,9%. Het bedrijfsresultaat steeg met $ 21 miljoen tot $ 7 miljoen, ofwel 0,7% van de netto-omzet.

Schuitema
De netto-omzet over het tweede kwartaal van 2006 steeg met 4,4% tot ¤ 767 miljoen - voornamelijk dankzij de stijging van de identieke omzet met 4,3%. Het bedrijfsresultaat bedroeg ¤ 25 miljoen, ofwel 3,3% van de netto-omzet, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Hieraan lagen brutomargeverbeteringen, netto-omzetgroei en lagere bijzondere waardeverminderingen ten grondslag.

De netto-omzet over het eerste halfjaar bedroeg ¤ 1,7 miljard, een stijging van 2,4% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Op identieke basis steeg de netto-omzet met 2,1%. Het bedrijfsresultaat steeg met 38% ten opzichte van vorig jaar tot ¤ 55 miljoen, ofwel 3,2% van de netto-omzet.

U.S. Foodservice
De netto-omzet over het tweede kwartaal van 2006 steeg met 2,3% tot $ 4,4 miljard; bij USF Broadline bedroeg de stijging 1,8% en bij North Star Foodservice 5,4%. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 79 miljoen, en de operationele marge bedroeg 1,8% vergeleken met 1% in dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat van USF Broadline bedroeg $ 84 miljoen, een operationele marge van 2,2% vergeleken met 1,3% in dezelfde periode vorig jaar voornamelijk als gevolg van toegenomen operationele besparingen.
Het negatieve bedrijfsresultaat van North Star Foodservice bedroeg $ 5 miljoen, wat betreft operationele marge nagenoeg onveranderd vergeleken met vorig jaar.

De netto-omzet over het eerste halfjaar steeg met 3,2% tot $ 10,2 miljard; bij USF Broadline bedroeg de stijging 3,0% en bij North Star Foodservice 4,4%. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 159 miljoen, en de operationele marge bedroeg 1,6% vergeleken met 0,6% in dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat van USF Broadline bedroeg $ 171 miljoen, een operationele marge van 1,9% vergeleken met 0,9% in dezelfde periode vorig jaar.
Het negatieve bedrijfsresultaat van North Star Foodservice bedroeg $ 12 miljoen, een operationele marge van -0,9% vergeleken met -0,8% in dezelfde periode vorig jaar.

Niet-geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen
De netto-omzet over het tweede kwartaal van 2006 steeg met 4,4% (4,3% tegen constante wisselkoersen). Aholds aandeel in het nettoresultaat steeg met 77% tot ¤ 39 miljoen, gestimuleerd door ICA, waar Aholds aandeel in het nettoresultaat met 83% steeg tot ¤ 33 miljoen door verbeterde marges, een sterke netto-omzet van ICA Zweden en boekwinsten op de verkoop van onroerend goed.

De netto-omzet over het eerste halfjaar steeg met 2,3% (2,8% tegen constante wisselkoersen). Aholds aandeel in het nettoresultaat steeg met 55% tot ¤ 73 miljoen, gestimuleerd door ICA, waar Aholds aandeel in het nettoresultaat met 68% steeg tot ¤ 62 miljoen.

Ahold Press Office: 020 509 5343

Open onderstaande links voor het Interim Financial Report Q2 2006 en het Q2 2006 resultaten persbericht.

Interim Financial Report Q2 2006

Q2 2006 resultaten

Koninklijke Ahold N.V Postbus 985 1000 AZ Amsterdam tel: +31 (0)20 509 5343