Nederlandse Kano Bond


4 september 2006

Non stop 11 stedentocht 2006 per zeekano

Alle gegevens en foto's zijn te vinden op http://www.onderdewadden.nl

Vrijdagmorgen 9.00 uur vertrekken 37 kanoers onder gunstige weersomstandigheden uit
Franeker om in een non-stop kayaktocht binnen 36 uur de 11 steden via het water te
gaan bezoeken.
Oorspronkelijk zijn er 40 aanmeldingen maar 3 peddelaars zien er al voor de start
vanaf..

206 kilometer peddelen met een gemiddelde snelheid van iets minder dan 7 kilometer
per uur.... Is dat leuk? Blijkbaar wel want een aantal deelnemers heeft al meerdere
keren aan deze monstertocht meegedaan. Een goede conditie en veel training gaan hier
aan vooraf.
Wil men vóór zaterdagavond 21.00 uur de finish bij het clubgebouw van kanovereniging
"Onder de Wadden" in Franeker bereiken dan is het mogelijk om korte pauzes te houden
maar gezien de gemiddelde snelheid is het dan vrijwel niet mogelijk om te slapen.

Maar de 31 mannen en 6 vrouwen hebben er zin in en na een Le Mans start gaan de
deelnemers er in hoog tempo vandoor. Onder de deelnemers een Fransman (boot nr 2
Julien Grouteau) en een Zweed (nr 1 Mattias Altin) die nu in Engeland wonen en lid
zijn van de Londonse Tower Hamlets Canoe Club. Tevens is dit het eerste traject van
Ronnie den Boer¸ zelf astmapatiënt¸ die in het kader van een sponsortocht voor het
Astmafonds 550 kilomers peddelt¸ eerst 206 kilometer binnen 36 uur¸ en dan in de
komende week naar huis naar Hansweert in Zeeland (zie voor zijn schema http://www.bloggen.be/kanosponsortocht/) Ronnie is een sterke peddelaar die de
tocht vaart met zijn vrouw Mathanje¸ die er op haar beurt in slaagt als eerste
vrouwelijke deelneemster de eindstreep van deze 11 stedentocht te behalen in 31 uur
en 22 minuten¸ waarbij ze als tweede team de Franeker eindstreep over komen .

De eerste uitvaller (boot nr 33 Remon Dijkstra) meldt zich bij de eerste passage van
Birdaard¸ en bij de tweede passage¸ op de route Dokkum-Leeuwarden houdt nr 38¸
Mariko Veger het voor gezien. Pols- en schouderklachten blijven dragelijk door
massage en de blaren op de handen kunnen met sporttape worden voorkomen¸ maar het is duidelijk dat er soms ook pijn wordt geleden. De controleposten zien steeds toe of
het verantwoord is om nog door te gaan. In Leeuwarden vallen Eduard Workala (nr 12)
André Zandee (nr17) en Elia ter Wisscha (nr 26) uit¸ en vanaf daar peddelen 32
deelnemers het donker in op de route naar Sneek en Ijlst.

Ze zijn te herkennen aan hun rondschijnend witte verlichting¸ op creatieve wijze
aangebracht op kleding of kayak. Want een kano heeft natuurlijk geen mast.In Ijlst
stappen Birgit Wezelenburg (nr15) en Eddo Kloosterman (nr 9) uit de kayak en
beeindigen de tocht met spierpijn en motivatiegebrek. De kayakkers worden op
afstand in hun verrichtingen gevolgd. Er wordt veel aandacht besteed aan
veiligheidsafspraken en het coordinatiecentrum in Franeker is 36 uur paraat.Zo wordt
ook al vrij snel vastgesteld dat er iets mis moet zijn met het team van "nr 13 en
14" Vlak voor het Slotermeer maken Jelle Postma en Erik Compagner een navigatiefoutje waar ze pas in Spannenburg achter komen. Ondanks de 15 kilometer die
ze daardoor extra moeten varen komen ze (twee uur achter op hun schema) in goede
conditie aan bij de controlepost in Sloten¸ waarna ze snel verdwijnen over het
Slotermeer en in de donkere Luts¸ vastbesloten om de nu 221 kilometer nog binnen de
gestelde tijd te varen.

In Stavoren valt Wim Beers (nr 18) als laatste uit door schouderklachten. En de
overige 29 varen de tocht uit.Hoewel het geen wedstrijd is¸ blijkt dat enkele
kopgroepjes steeds van plaats wisselen hetgeen er op wijst dat het een erezaak is
wie er als eerste gaat aankomen.

Een aantal peddelaar zakt af en wisselt bij een controlepost van groepje¸ een ander
ziet zijn kans schoon en sluit na overleg met groep en tochtleiding aan bij een
groepje dat wat sneller vaart. Want alleen varen is in het kader van de veiligheid
verboden en leidt tot uitsluiting van de tocht.

Voor een aantal is het echt afzien maar toch weten de peddelaars hun tempo te
handhaven en nemen ze genoegen met 15 tot 20 minuten pauze bij een controlepost.

De eerste deelnemers arriveren na 30 uur en 22 minuten den de laatste na 33 uur en
55 minuten.

Martin Mol

NKB Bondsbureau
Postbus 2656
3430 GB Nieuwegein
030 7513750 / info@nkb.nl
Copyright