EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

08-09-2006 - EVO en TLN bezorgd: verkeersinfarcten schering en inslag in Brabant in 2020?

schering en inslag in Brabant in 2020?

In 2020 loopt de tweede economische motor van Nederland vast. Forse investeringen in de bereikbaarheid over weg, water en spoor, het smeermiddel om deze motor soepel te laten draaien, zijn een absolute vereiste. Dit blijkt uit de Netwerkanalyse Brabantstad die de Provincie Brabant gisteren heeft gepresenteerd. Voor het toekomstbeeld dat uit de analyse komt, waarschuwen EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) al jaren. De beide organisaties pleiten daarom voor het in standhouden van de spoorverbindingen en het scheiden van personen- en vrachtverkeer op de belangrijkste transportassen.

4,5 miljard euro is volgens de de analyse nodig om de bereikbaarheid van Brabant enigszins op peil te houden. EVO en TLN juichen toe dat bereikbaarheid als een vereiste wordt gezien voor economische vitaliteit van Brabant. Ook de wil van de gemeenschappelijk overheden in Brabant om de problemen samen aan te pakken is volgens EVO en TLN de juiste. Een lijn die de afgelopen jaren samen met maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven reeds met succes is ingevuld.

Om in de toekomst te voorkomen dat verkeersinfarcten frequent Brabant lam leggen, moet worden ingezet op een breed maatregelenpakket voor weg, water en spoor. EVO en TLN stellen het zeer op prijs dat deze inzet een van de uitgangspunten is van de Netwerkanalyse. Echter, gezien de verwachting dat het goederenvervoer de komende jaren met 120% toeneemt, zijn de voorgestelde maatregelen onvoldoende.

Naast de uitvoering van lopende planstudies is een verbreding naar 2x3 rijstroken van de A67 (Eindhoven - Venlo), de transportas in Zuid-Nederland noodzakelijk. Gelukkig is deze opgenomen in de voorstellen. Maar tegelijkertijd moet goederenvervoer per spoor volgens de voorlopige plannen bij voorkeur âom Brabant heenâ via de Goederruit. Terwijl voor veel Brabantse bedrijven de Brabantroute onmisbaar is en blijft.

De Netwerkanalyse Brabantstad laat bovendien zien dat de rechterrijstrook verder vol loopt met vrachtverkeer. EVO en TLN pleiten dan ook voor meer aandacht voor deze vorm van colonnevorming, die op de belangrijke transportassen A67 en A58 reeds dagelijks voorkomt. Doelgroepstroken voor vrachtverkeer op onder meer deze assen, kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid en betere doorstroming. Ook het eerder scheiden van in- en uitvoegend vracht- en personenvervoer op af- en toeritten biedt hiervoor op korte termijn soelaas. EVO en TLN vinden dat het succesvolle project Tovergroen (groen licht voor vrachtverkeer) voortvarend dient te worden opgepakt, met name op toegangspoorten naar stedelijk gebied.