Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen Kant over de bestuurlijke fusie van de ziekenhuizen Weert en Roermond

Kamerstuk, 8-9-2006

Antwoorden van minister Hoogervorst op de vragen van het Kamerlid Kant (SP) over de bestuurlijke fusie van de ziekenhuizen in Weert en Roermond (2050617640).

Vraag 1
Wat is uw reactie op de fusie tussen St Jans Gasthuis te Weert en het Laurentius ziekenhuis in Roermond?

Antwoord 1
Ik heb begrepen dat de beide ziekenhuizen ernaar streven om op bestuurlijk niveau te fuseren. Hiertoe zal naar verwachting in het najaar een intentieverklaring worden getekend. Dit is een keuze van de ziekenhuizen zelf. Wanneer ziekenhuizen zich voornemen te fuseren, moeten zij dit melden aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Ik ga er vanuit dat deze ziekenhuizen dat zullen doen.

Vraag 2
Zijn er naast een bestuurlijke fusie plannen of gesprekken om over te gaan tot concentratie van deze ziekenhuizen op één locatie en/of het inperken van de functies van één van deze ziekenhuizen?

Antwoord 2
De ziekenhuizen blijven na de bestuurlijke fusie vanuit de huidige twee locaties, in Weert en Roermond, ziekenhuiszorg verlenen. Er is dus geen sprake van concentratie van deze ziekenhuizen op één locatie. Plannen over het concentreren van specifieke functies zijn mij niet bekend. Wanneer de ziekenhuizen na de fusie overwegen om functies te concentreren, dan zullen zij dit in eerste instantie moeten bespreken in het regionale overleg acute zorgketen.
De afspraken die in het regionale overleg acute zorgketen worden gemaakt, moeten ertoe leiden dat deelnemers aan het overleg alleen (tijdelijk) kunnen stoppen met functies op een bepaalde locatie als de 45 minuten norm om een Spoedeisende Eerste Hulp (SEH) afdeling van een basisziekenhuis te bereiken, niet in gevaar komt. Als een instelling met een voorgenomen wijziging in het zorgaanbod niet voldoet aan de bereikbaarheidsnorm, dan kan ik ingrijpen door aan de toelating van de betreffende instelling het voorschrift te verbinden dat die instelling de noodzakelijke zorg aanbiedt. Wanneer een instelling de voorschriften in de toelating niet nakomt, dan kan ik als laatste redmiddel gebruik maken van de mogelijkheid om (op verzoek van het traumacentrum en verzekeraars) bestuursdwang uit te oefenen.

Vraag 3
Op welk moment wordt de Kamer in het kader van de WTZi op de hoogte gesteld van de plannen van zorginstellingen wanneer er sprake is van concentratiebouw of het inperken van functies van één van de fusiepartners?

Antwoord 3
De WTZi voorziet niet in een procedure waarin de Kamer op de hoogte wordt gesteld van plannen van individuele zorginstellingen. Van afgegeven toelatingen wordt mededeling gedaan in de Staatscourant. Als u vragen heeft over afgegeven toelatingen of plannen van ziekenhuizen, zal ik die uiteraard beantwoorden.

Vraag 4
Welke beslissingen zult u aan de Kamer voorleggen in het kader van het uitvoeringsbesluit? Wordt de Kamer bijvoorbeeld op de hoogte gebracht van besluiten zoals het sluiten van een afdeling in een ziekenhuis, het verdwijnen van een EHBO afdeling of een andere afdeling in een ziekenhuis of bij concentratie van meerdere ziekenhuislocaties op een locatie?

Antwoord 4
Een wijziging van het Uitvoeringsbesluit wordt conform art. 65 van de WTZi overgelegd aan de beide Kamers der Staten-Generaal. De wijziging van het Uitvoeringsbesluit treedt in werking nadat 30 dagen zijn verstreken na de overlegging, tenzij binnen die termijn door of namens een der Kamers de wens te kennen wordt gegeven dat het in de algemene maatregel van bestuur geregelde onderwerp bij wet wordt geregeld.

Voornemens van instellingen om afdelingen te sluiten of functies te concentreren, zullen allereerst worden besproken in het regionale overleg acute zorgketen en in dit overleg worden getoetst op het criterium bereikbaarheid van acute zorg (zie het antwoord op vraag 2). Als ik van plan zou zijn een instelling (deels) te sluiten, dat wil zeggen dat ik voornemens zou zijn de toelating van een instelling op grond van de beleidsregels in te trekken of te beperken (art. 14 WTZi), dan zou ik verzekeraars, burgemeester en wethouders en bestuur en medewerkers van de betrokken instelling in de gelegenheid stellen hun opmerkingen hieromtrent kenbaar te maken. Van een besluit tot beperking of intrekking van de toelating op grond van art. 14 WTZi zou ik mededeling doen in de Staatscourant. Ik vind het echter niet passend in een modern zorgstelsel om sluitingsbeslissingen te nemen. De huidige beleidsregels WTZi bevatten ook geen grond voor zo'n sluitingsbeslissing.

Vraag 5
Op welk moment in de besluitvorming wordt de Kamer op de hoogte gebracht van die beslissingen?

Antwoord 5
Zie voor het antwoord op deze vraag de antwoorden op de vragen 3 en 4.

Vraag 6
Kunt u concretiseren wat u met "tijdig aangeven" bedoelt als er een beslissing over een belangrijke kwestie moet worden genomen? Bedoelt u hier bijvoorbeeld mee dat er geen onomkeerbare beslissingen in belangrijke kwesties genomen worden voordat er de mogelijkheid tot een debat met de Kamer is geweest?

Antwoord 6
Zie voor het antwoord op deze vraag de antwoorden op de vragen 3 en 4.

Vraag 7
Zijn er op dit moment plannen van ziekenhuizen om over te gaan tot het sluiten van afdelingen of van een locatie, of om meerdere locaties te concentreren op één locatie? Zo ja, om welke en om hoeveel ziekenhuizen gaat het?

Antwoord 7
Dit is in eerste instantie een zaak van de ziekenhuizen zelf. Zij beslissen zelf in overleg met het regionale overleg acute zorgketen of zij functies uitbreiden of juist concentreren. Dit geldt zeker zolang de bereikbaarheid van zorg niet in het geding komt. Ik beschik daarom niet over een uitputtende lijst van plannen van alle ziekenhuizen om afdelingen te sluiten of functies te concentreren.