Onderwijsinspectie: 'Iedereen kan leren lezen'

Inspectie van het onderwijs

'Ie-d-e-r-ee-n k-a-n l-e-r-e-n l-e-z-e-n'

Utrecht, 8 september 2006. De Inspectie van het Onderwijs presenteert vandaag de brochure 'Iedereen kan leren lezen'. Eerder sprak de inspectie haar zorg uit over het niveau van het leesonderwijs. Leraren van basisscholen blijken een cruciale rol te spelen bij het leren lezen. In de brochure staan suggesties van deskundigen. Deze stimuleren de leraren om de kwaliteit van hun leesonderwijs te versterken.

Van de leerlingen die de basisschool verlaten, komt 25% met technisch lezen niet verder dan het niveau van groep 6. De problemen ontstaan vaak in het begin van de basisschool. De leerlingen lopen daarmee een achterstand op waar ze in het verdere verloop van hun onderwijsloopbaan veel nadeel van ondervinden. Verschillen in prestaties bij technisch lezen blijken nauwelijks met achtergrondkenmerken of intelligentie te maken te hebben. Het didactisch handelen van de leraar maakt het verschil.

De bevindingen van de inspectie in het Onderwijsverslag waren voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanleiding om, naast de al lopende activiteiten, extra in te zetten op de verbetering van technisch lezen. Er is veel kennis over effectief onderwijs in technisch lezen en scholen kunnen veel van elkaar leren.

Met de presentatie van de brochure 'Iedereen kan leren lezen' sluit de Inspectie van het Onderwijs aan bij de internationale dag van de Alfabetisering. De brochure wordt volgende week verspreid onder alle basisscholen en pabo's en is te verkrijgen bij Postbus 51. Hiermee levert de inspectie een bijdrage aan de extra maatregelen om het taalonderwijs te verbeteren, want vrijwel iedereen kan leren lezen.