Gemeente Utrecht

Tweede deel Hogeweidebrug wordt aangevoerd

Opnieuw worden delen van de Hogeweidebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal aangevoerd. Het gaat om de onderdelen van het tweede deel van de brug dat in de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 september aanstaande in Utrecht arriveert. In totaal 560 ton aan stalen brugdelen wordt via het water op een groot ponton aangeleverd en aan land gebracht voor montage. Deze operatie vindt plaats tussen 20.00 en 04.00 uur. Het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal wordt hiervoor stilgelegd. Het fietspad aan de westkant van het kanaal is van 19.00 tot 07.00 uur afgesloten.

De Hogeweidebrug heeft straks een belangrijke schakelfunctie in het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad voor het autoverkeer, HOV en fietsverkeer. Hij komt te liggen in het verlengde van de Vleutenseweg en de Majellaknoop en vormt een verbinding tussen Leidsche Rijn en de binnenstad van Utrecht. Naast ruimte voor auto's krijgt de brug twee vrij liggende busbanen en komen er voet- en fietspaden. Met een overspanning van bijna 170 meter, 26 meter in hoogte en 2.200 ton aan staal is de brug ook technisch bijzonder. De brug wordt aan wal samengesteld en uiteindelijk in het voorjaar van 2007 in zijn geheel op zijn plaats gelegd. Naar verwachting is de afbouw van de brug eind 2007, begin 2008 gereed. Als hij klaar is, wordt de bestaande Vleutensebrug verwijderd en komt in plaats daarvan een spoorbrug die nodig is voor de verdubbeling van het spoor.

Het tweede deel van de brug bestaat uit het middengedeelte van de stalen boog en het rijdek. Voordat de kamags, grote onbemande veelassige opleggers, de onderdelen aan land rijden worden deze een stuk opgetild. Daarna worden de delen in één keer aan wal gebracht en naar het assemblageterrein gereden op het voormalig sportpark J.C. Verthoren. Wanneer het laatste deel van de brug wordt geleverd is nog niet bekend. Als alle onderdelen er zijn, wordt de brug gemonteerd.

De delen voor de Hogeweidebrug komen uit Bumar in België en zijn in opdracht van de gemeente gemaakt door Combinatie HOV Combibrug V.O.F. een samenwerkingsverband tussen Victor Buyck Steel Construction nv en CFE Beton- en Waterbouw BV. Het ontwerp van de brug is afkomstig van ir. Maarten Struijs, architect bij het Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam.