Campina start innovatieve marketingcampagne met Frans Bauer


Bezoeker van website speelt een hoofdrol in ludieke video

OUD GASTEL, 20060909 -- Voor de promotie van het nieuwe product Campina Melkschuim start Campina op 11 september met een virale marketing campagne, waarbij de website www.opdekoffiebijfrans.nl centraal staat. Hiermee wijkt Campina af van de voor de zuivelfabrikant gebruikelijke marketingtechnieken.

Samen met de bedrijven Viral Creations (www.viralcreations.com) en Rocket (www.rocket.nl) ontwierp de unit Consumer Cream Products van Campina een innovatieve online campagne waarbij naast de website een viraal spel en een virale film worden ingezet. Na het openen van de site loop je als bezoeker letterlijk door het huis van Frans Bauer om het te verkennen. Een onderdeel van de site is een ludieke film waarin de persoonlijke elementen van de bezoeker worden betrokken. De kijker speelt dus een échte rol in het verhaal.

In de film wordt de kijker meegenomen naar het huis van Frans. Frans bereidt zich voor op weer een gezellige dag met veel fans op de koffie. Maar al snel blijkt dat er iets ernstig mis is; Mariska is vertrokken en fans lopen zijn huis voorbij, rechtstreeks naar de buurvrouw. De altijd rustige Frans wordt wanhopig en hij zet alles op alles om fans binnen te krijgen, zeker nadat hij over de heg naar de buurvrouw heeft gekeken en ziet wat er daar gaande is.

Frans Bauer vertelt over de samenwerking met Campina: "Meestal reageer ik niet op verzoeken van fabrikanten, maar ik vind het product en de campagne leuk en vernieuwend, en Campina staat net zoals ik dicht bij de mensen."

Naast de film kun je het geestige Schuim Shooter spel met Frans en Mariska spelen, en uiteraard is er informatie te vinden over Campina Melkschuim.

De marketeers van Campina realiseren zich de impact van campagnes op het internet. Richard Roolvink, Product Group Manager, vertelt: "we hebben afgelopen jaren de ontwikkelingen op internet goed gevolgd, en zagen de kracht van viral marketing. Humor heeft impact en de kijker bepaalt zelf wanneer hij het filmpje wil bekijken. Hierdoor blijft de boodschap beter hangen."

Campina noemt de samenwerking met Viral Creations en Rocket uniek: "We zaten na één brainstormsessie al op één lijn. Met z'n drieën hebben we het concept bedacht en de productie uitgevoerd. Frans en Mariska waren vanaf het begin enthousiast over de ideeën die we hadden. Deze sterke combinatie van diverse virale onderdelen én een grote Nederlandse artiest hebben wij nog nergens anders gezien."

De campagne wordt ondersteund door vermelding van de website op de Campina Melkschuim spuitbussen, en verspreiding van de website vindt plaats via vermelding op verschillende websites en weblogs. Uiteindelijk is het de kijker die het succes van de campagne bepaalt, omdat deze als verzender de film of het spel moet doorsturen.

Campina besteedde de public relations uit aan het pr-bureau HarverPro (www.harverpro.nl), die de consument via free publicity (zowel online als offline) attendeert op Campina Melkschuim en op de website.

Over Campina Melkschuim:
Met de introductie van Campina Melkschuim hoeft men voor een echte cappuccino geen melk meer op te kloppen of met poeder te maken, want Campina heeft melkschuim in spuitbus ontwikkeld op basis van échte melk dat een volle schuimkraag op de koffie geeft.
Campina Melkschuim wordt op de markt gebracht in twee smaken: Cappuccino en Wiener Melange. Melkschuim Cappuccino is gemaakt van verse melk en bevat slechts 1,5% vet. Melkschuim Wiener Melange heeft een lekkere chocoladesmaak en bevat maar 3,5% vet.
De spuitbussen dienen bij kamertemperatuur bewaard te worden, ook na gebruik. Voor een extra lekkere cappuccino kan men het kopje met melkschuim circa 10 seconden in de magnetron plaatsen en vervolgens de koffie erop gieten.





Ingezonden persbericht