Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
9-9-2006; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Maleisië, circuit Sepang
REGEN EN PLASSEN WATER OP CIRCUIT TEISTEREN KWALIFICATIES VOOR GP MALEISIË
TE NATTE OMSTANDIGHEDEN WEERHOUDEN LITJENS (35E) VAN VERBETERING
GÉÉN 2E QUALIFYING VOOR ARNAUD VINCENT EN 250cc COUREURS
Voor het eerst in de geschiedenis van de GP-racerij zijn er op de zaterdag twee kwalificatie trainingen afgelast door de hevige regenval en daarna op de baan achter gebleven plassen. De start van de kwalificatie trainingen op de 2e trainingsdag voor de GP van Maleisië vielen letterlijk en figuurlijk in het water. Nadat het 's morgens nog droog was geweest en iedereen zijn tijden had kunnen verbeteren, zette rond het middag uur een heuse moesson-regenbui de piste van Sepang in no-time helemaal blank. Een paar 125cc rijders gingen er nog uit om de aan te verkennen, maar het was meer schaatsen dan zwemmen op de grote hoeveelheid plassen die er op de baan stonden. Nadat de daarop volgende MotoGP-training eerst een uur werd verlaat, omdat intussentijd alle marshalls de baan probeerden droog te bezemen, moest de race-directie toch het besluit nemen om de kwalificatie training voor de zwaarste klasse af te gelasten. Ook de daarna geplande 250cc training kwam te vervallen, omdat er te veel plassen op de baan niet weggewerkt konden worden. Voor de 125cc en 250cc GP-klassen telt nu de tijdtraining van vrijdag als startopstelling, terwijl voor de MotoGP-rijders de startposities worden verdeeld naar aanleiding van de drie samengevoegde vrije trainingen, waarin Rossi d snelste bleek, voor Hayden, Capirossi, Roberts en de aan zijn knie geblesseerde Pedrosa.
Molenaar-Honda coureur Joey Litjens kwam zaterdagmorgen in de 2e vrije training goed rond, zocht nog wat naar afstellingen, werkte aan de vering en was er uit wat de set-up betreft om 's middags zijn voorlopige 35e startplaats na de pech van vrijdag (remproblemen) te kunnen verbeteren. Het tijdschema van de zaterdag was al fiks op zijn kop gegooid omdat er een onverklaarbaar oliespoor op de baan lag, dat waarschijnlijk uit een vrachtwagen kwam. Een uur later dan gepland startten de 125cc mannen en toen het einde van de 2e vrije training voor de 250cc klasse zich aandiende barste de hel los wen sloeg Pluvius op de voor hem zo bekende Aziatische wijze keihard toe. De regendruppels spatten 5 centimeter hoog op uit de plassen die op de baan ontstonden. "Ik ben nog een rondje de baan op geweest, maar het as echt niet te doen. Samen met nog 4 rijders deden we een poging, maar er stond zoveel water op de baan en enorm veel plassen op de ideale lijn. Ondoenlijk dus, en weg de training waarin HET moest gebeuren. Uit de 1e qualifying kwamen dus geen betere tijden, dus de startopstelling is die van de rondetijden van vrijdag. 35e Dus!. Daar wordt je niet echt vrolijk van, zeker als je weet dat ik door de pech vrijdag en het verloren gaan van de 2e tijdtraining al met al slechts 25 rondjes heb kunnen maken op deze voor mij nieuwe baan. Geen ideale uitgangspositie", redeneert Litjens. Teammanager Jarno Janssen hoopt op een droge warm up training, waarin ze de veranderingen van de achtervering en gearing kunnen uittesten, dat wat ze vanmiddag hadden willen doen. "Misschien is regen zelfs wel de beste optie voor Joey, maar dan niet zo hard als vanmiddag", meldt Janssen, die trots was dat zijn pupil er wel op uit ging op de natte baan, daar waar ruim 30 van zijn collega's zich verkneukelden in de pitbox.
Ook de 250cc kwalificatie training werd zaterdagmiddag dus geschrapt. Arnaud Vincent, die vrijdagmiddag in de 1e qualifying slechts 3 ronden reed door een kapotte spie van de balansas, draaide zaterdagmorgen net als vrijdag een nette 20e tijd op een droge baan in de vrije training. Ook de Fransman was driftig op zoek naar de juiste set-up voor de beslissende tijdtraining, maar zover kwam het niet. "Het is echt ongelofelijk zoveel water als er viel en zo lang als het duurt voordat de baan opdroogt en de plaatsen hier weg zijn. Het is op sommige plekken door de Formule 1 erg hobbelig en daar blijft water in staan. De 2e tijdtraining was niet te doen, maar ik ben blij dat de race-directie besloten heeft dat West en ik er toch bij staan. Want zowel Anthony als ik hadden gistermiddag mechanische pech en stonden buiten de kwalificatie limiet. Maar voor morgen wordt het waarschijnlijk pokeren. Of met de afstelling of met de banden. We hopen er het beste van", aldus de ex-wereldkampioen.
6 Uur tijdverschil met Maleisië
Er is 6 uur tijdverschil met Sepang, maar de races starten in Maleisië een uur later dan normaal. Daardoor ziet het tijdschema voor de races van zondag in Nederlandse tijd er alsvolgt uit:
06.00 uur racestart - 125cc
07.15 uur racestart - 250cc
09.00 uur racestart - MotoGP
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'12.846
219.6
2
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP 125
2'13.974
217.1
3
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'14.121
217.3
4
Joan OLIVE
SPA
APRILIA SSM Racing
2'14.681
219.7
5
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'14.711
215.6
6
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Derbi Racing
2'14.964
217.1
7
Lukas PESEK
CZE
DERBI Derbi Racing
2'15.043
216.8
8
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
2'15.078
213.8
9
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
2'15.394
214.6
10
Sandro CORTESE
GER
HONDA Elit - Caffe Latte
2'15.402
216.0
11
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP 125
2'15.424
214.1
12
Gabor TALMACSI
HUN
HONDA Humangest Racing Team
2'15.517
216.4
13
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Multimedia Racing
2'15.796
217.6
14
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'15.843
215.8
15
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'15.887
217.3
16
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit - Caffe Latte
2'16.078
211.6
17
Alexis MASBOU
FRA
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
2'16.179
213.4
18
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
2'16.358
217.8
19
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
2'16.362
217.5
20
Simone CORSI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
2'16.497
215.1
21
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA FFM Honda Grand Prix 125
2'16.569
211.7
22
Stefan BRADL
GER
KTM Red Bull KTM Junior Team
2'16.577
218.0
23
Federico SANDI
ITA
APRILIA SSM Racing
2'16.614
214.2
24
Pol ESPARGARO
SPA
DERBI Campetella Racing Junior
2'16.831
217.1
25
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'16.933
211.9
26
Esteve RABAT
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'17.032
218.8
27
Michele PIRRO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
2'17.185
214.0
28
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
2'17.351
212.1
29
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Nocable Angaia Racing
2'17.384
214.6
30
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA WTR Blauer USA
2'17.834
210.9
31
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
2'18.111
210.2
32
Dino LOMBARDI
ITA
APRILIA 3C Racing
2'18.601
212.8
33
Michele CONTI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
2'18.684
212.5
34
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Multimedia Racing
2'18.776
214.9
35
Joey LITJENS
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
2'18.960
214.3
36
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
2'19.177
213.2
37
Doni Tata PRADITA
INA
YAMAHA Yamaha Indonesia
2'19.289
205.5
38
Roberto LACALENDOLA
ITA
APRILIA 3C Racing
2'19.945
215.0
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
2'08.266
254.7
2
Jorge LORENZO
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
2'08.404
256.0
3
Hiroshi AOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM GP 250
2'08.556
251.5
4
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Team Toth
2'08.902
255.7
5
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
2'08.945
249.9
6
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Master - MVA Aspar Team
2'09.104
251.4
7
Shuhei AOYAMA
JPN
HONDA Repsol Honda
2'09.414
249.0
8
Martin CARDENAS
COL
HONDA Repsol Honda
2'09.415
253.4
9
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Humangest Racing Team
2'09.583
251.0
10
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
2'09.769
251.6
11
Manuel POGGIALI
RSM
KTM Red Bull KTM GP 250
2'10.045
252.3
12
Marco SIMONCELLI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
2'10.331
252.8
13
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'10.646
243.2
14
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
2'11.186
245.2
15
Jakub SMRZ
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
2'11.749
245.0
16
Arturo TIZON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'12.151
244.0
17
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'12.275
248.6
18
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA WTR Blauer USA
2'12.598
250.5
19
Fabricio PERREN
ARG
HONDA Stop And Go Racing Team
2'12.907
241.9
20
Jules CLUZEL
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
2'13.665
248.6
21
Luca MORELLI
ITA
APRILIA Nocable Angaia Racing
2'14.340
239.1
22
Taro SEKIGUCHI
JPN
APRILIA Campetella Racing
2'15.690
239.6
Chin Feng HO
CHN
APRILIA China Zongshen Team
2'17.244
229.1
Alessio PALUMBO
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'17.417
245.3
Rong Zai SU
CHN
APRILIA China Zongshen Team
2'18.945
232.9
Anthony WEST
AUS
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
2'19.247
235.6
Arnaud VINCENT
FRA
HONDA Arie Molenaar Racing
2'31.900
232.1
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
3'13.447
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
V.ROSSI
ITA
Camel Yamaha Team YAMAHA
2'00.605
2
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team HONDA
2'01.043
3
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team DUCATI
2'01.167
4
K.ROBERTS JR
USA
Team Roberts KR211V
2'01.898
5
D.PEDROSA
SPA
Repsol Honda Team HONDA
2'02.021
6
S.GIBERNAU
SPA
Ducati Marlboro Team DUCATI
2'02.181
7
R.DE PUNIET
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
2'02.313
8
J.HOPKINS
USA
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
2'02.453
9
M.MELANDRI
ITA
Fortuna Honda HONDA
2'02.560
10
C.STONER
AUS
Honda LCR HONDA
2'02.790
11
C.EDWARDS
USA
Camel Yamaha Team YAMAHA
2'02.800
12
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
2'02.832
13
M.TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda HONDA
2'02.918
14
T.ELIAS
SPA
Fortuna Honda HONDA
2'03.102
15
C.CHECA
SPA
Tech 3 Yamaha YAMAHA
2'03.123
16
C.VERMEULEN
AUS
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
2'03.285
17
A.HOFMANN
GER
Pramac d'Antín MotoGP DUCATI
2'04.706
18
J.ELLISON
GBR
Tech 3 Yamaha YAMAHA
2'05.023
19
J.CARDOSO
SPA
Pramac d'Antín MotoGP DUCATI
2'05.958
************