Provincie Gelderland

gelderse kennis- en innovatiebus op 10 SEPTEMBER IN aRNHEM Maak uw eigen medisch dossier en proef koffie uit Gelderland

Onder het motto "ontdek de innovatie in Gelderland" organiseert de provincie deze zomer een bustour langs verschillende grote evenementen. Tijdens de 'Bridge to Bridgeloop' staat de bus op zondag 10 september op het Marktplein in Arnhem. Bezoekers kunnen in en bij de bus kennismaken met verschillende innovatieve producten. "Medstick" is een memorystick waarop iedereen zijn eigen medische gegevens kan opslaan. Voor de innerlijke mens zorgen Koffiebranderij Peeze en Orient Plaza. Deze laatste ontwikkelt allerlei nieuwe smaken en voedingsconcepten voor de Oosterse keuken en kant-en-klaar maaltijden voor de supermarkten. Peeze koffie is innovatief omdat deze organisatie werk maakt van verantwoord ondernemen. Zij leggen de combinatie tussen het inkopen van koffiebonen bij koffieplantages van kleine boeren in ontwikkelingslanden en milieuvriendelijke technieken om de koffie te branden en te verwerken. Bfactory toont een wondzalf op basis van honing die de genezing bevordert. Allemaal nieuwe producten die op een bijzondere manier tot stand zijn gekomen. De provincie wil op een laagdrempelige en aansprekende manier laten zien wat het begrip innovatie inhoudt en wat er in Gelderland op dat gebied gebeurt. De bus bezoekt evenementen variërend van het 'Chocolade Festival' in Zutphen tot de 'Bridge to Bridgeloop' in Arnhem.

Waarom investeert Gelderland in kennis & innovatie? Met de universiteiten van Wageningen en Nijmegen, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Technische Universiteit Twente herbergt Oost-Nederland toonaangevende kennisinstituten op het gebied van voedsel, gezondheid en technologie. Samenwerking met het bedrijfsleven zorgt ervoor dat deze kennis wordt omgezet in innovatieve producten. De provincie stimuleert deze samenwerking niet alleen vanwege de vernieuwende resultaten, maar ook vanwege het positieve effect op de werkgelegenheid en de economische groei. Het bedrijfsleven heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 100 miljoen euro extra geïnvesteerd in innovatie. Rondom Wageningen (Food Valley) en Nijmegen (Health Valley) hebben zich in diezelfde periode 58 nieuwe bedrijven gevestigd en de investeringen in innovatie hebben tussen de 2000 en 3000 arbeidsplaatsen opgeleverd. Met de specifieke combinatie van universiteiten en bedrijvigheid in Gelderland en Overijssel heeft Oost-Nederland de potentie om in 2015 wereldwijd te behoren tot de top 5 van kennis- en innovatieregio's op het gebied van voeding, gezondheid en technologie. De rijksnota "Pieken in de Delta" onderstreept de potentie van dit landsdeel. Om die reden kwam er al 30 miljoen euro van het Rijk naar deze regio.

Dichterbij dan je denkt
Provincie wil de afstand tussen het bestuur en haar inwoners verkleinen. Door met een bus de provincie in te gaan en contact te leggen met de bezoekers, laat ze de resultaten zien van het kennis- en innovatiebeleid. De looptijd van de campagne is van juli 2006 tot maart 2007. Zij komt tot stand in samenwerking met: Health Valley, Food Valley, Universiteit Wageningen en Radboud Universiteit Nijmegen, Syntens (innovatienetwerk voor ondernemers), ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland en de betrokken bedrijven.