Ingezonden persbericht


Formule drankenbeurs in samenspraak met de branche

Jaarlijkse vakbeurs voor drankenbranche op 10 en 11 september 2006

De Nederlandse drankenbranche is dit jaar begonnen in een sfeer van voorzichtig optimisme. De accijnsverlaging heeft wat verbetering gebracht in de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland, de langzaam oplevende economie begint het consumentenvertrouwen positief te beïnvloeden, de professionele samenwerking van industrie en handel bij de marktbewerking begint effect te sorteren. Onderwerpen genoeg om te bespreken in de wandelgangen van de jaarlijkse drankenvakbeurs in het tweede weekend van september.

In verband met de vakantiespreiding werd vorig jaar de nationale drankenbeurs van het eerste weekend van september verschoven naar het tweede. Ook in 2006 zijn de beursdata gepland na afloop van de schoolvakanties, op zondag 10 en maandag 11 september. "Op andere momenten in het jaar vinden ook regionale of leveranciergebonden evenementen plaats, vooral op wijngebied, maar gebleken is dat de beurs in september de ideale data heeft voor de voorbereiding van het assortiment voor de feestdagen in het najaar," stelt Rob Simoons van Promotion Projects B.V., al vele jaren het organisatiebureau achter de beurs.

Onmisbaar

Na een aantal magere jaren moet nu de tijd rijp zijn voor een bescheiden groei. Dat is de teneur van de besprekingen die de afgelopen weken plaatsgevonden hebben ter voorbereiding van de editie 2006 van de nationale vakbeurs voor de drankenhandel voor thuisverbruik. "Ook de vakbeurs is de afgelopen jaren geconfronteerd met de moeilijke situatie in de drankenbranche. Des te opvallender dat iedere keer uit de enquête onder deelnemers en bezoekers blijkt dat de jaarlijkse nationale vakontmoeting als onmisbaar beschouwd wordt. Dat is ook dit jaar weer het geval."

Een brede vertegenwoordiging van alle geledingen van het drankenvak zet zich nu actief in om samen met het organisatiebureau ook in 2006 weer tot een beursevenement te komen met een gezaghebbend en representatief aanbod van producten en diensten en een aantrekkelijk randprogramma.

Relatiemarketing

Was een vakbeurs vroeger vooral de plaats waar nieuwe producten werden getoond, verkoopacties werden gevoerd en deals werden gesloten, tegenwoordig verwacht de bezoeker er meer van, in de vorm van veelomvattende informatie voor de dagelijkse bedrijfsvoering. "Het is niet alleen een kwestie van met het orderboek in de aanslag te gaan zitten wachten op klanten. De vakbeurs is bij uitstek een medium voor relatiemarketing geworden. De exposant kan de vakbeurs effectief inzetten als onderdeel van zijn totale concept van communicatie met zijn zakelijke relaties."

Het productenpakket vormt intussen uiteraard nog steeds het hart van de beurs.

"De bezoekende detailhandelaren mogen verwachten een representatief aanbod te vinden in de categorieën producten waarmee ze werken." Slijters vormen de hoofddoelgroep van bezoekers waarop de drankenbeurs zich richt; opvallend is dat niet alleen zelfstandige slijters er in hun agenda rekening mee houden, maar ook deelnemers aan franchiseorganisaties.

Over de locatie van de beurs van dit jaar is nog geen definitieve beslissing genomen, maar de klankbordgroep uit de branche heeft zich duidelijk uitgesproken voor het midden van het land.

Workshops

Een van de uitgangspunten bij het ontwikkelen van de drankenbeurs voor 2006 is onder andere de formule van de beurs QV die twee jaar met veel succes plaatsvond in Rosmalen. Wijn stond daarin centraal, evenals een intensief programma van op de verkooppraktijk gerichte proeverijen, workshops en demonstraties, met gezaghebbende sprekers. In de beursformule voor dit jaar wordt daarop voortgebouwd.

De onlangs gepresenteerde jaarcijfers over 2005 van het Productschap Wijn maken duidelijk dat in een aantal segmenten van de wijnmarkt sterke groei optreedt. Naast rosé is dat vooral de mousserende wijn, die in toenemende mate het gehele jaar door gekocht wordt door consumenten. Op de beurs is een overzichtspresentatie in deze categorie gepland.

Vanuit het Productschap Dranken wordt dit jaar een krachtige impuls gegeven aan het Nederlands gedistilleerd, en de beursorganisatie hoopt daaraan een bijdrage te kunnen leveren met vernieuwende presentaties van producten en merken in deze categorie. Ook met de leveranciers van importmerken wordt intensief overleg gevoerd over beursdeelname. "Het totale productenpakket moet de beurs ook dit jaar weer hét podium voor de drankenspecialist maken."

Voor nadere informatie:

Promotion Projects B.V.

Telefoon: 020 - 6977677

Fax: 020 - 6972774

E-mail: info@promotionprojects.nl

----------
www.wijninfo.nl