Provincie Noord-Brabant


Provincie, grote steden en SRE analyseren knelpunten
Bereikbaarheid BabantStad in gevaar

Brabant loopt in de periode tot 2020 vast, als er niets gebeurt aan de weg en OV-verbindingen tussen de Brabantse steden Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Helmond. Ook de centra van deze steden worden in die periode steeds slechter bereikbaar. Dat blijkt uit de knelpuntenanalyse van de bereikbaarheid van BrabantStad. Alle problemen oplossen vraagt een investering van circa E4,5 miljard. De Provincie, de steden, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en NS en Prorail hebben gezamenlijk deze analyse opgesteld en overleggen de komende weken over een samenhangend pakket aan oplossingen en prioriteiten. Dat wordt op 2 oktober aan minister Peijs gepresenteerd.

De analyse van de bereikbaarheid van BrabantStad, de zogenaamde Netwerkanalyse, geeft voor het eerst een volledig inzicht in de knelpunten rond de bereikbaarheid op weg, water en spoor van BrabantStad in de periode tot 2020. Gedeputeerde Janse de Jonge, voorzitter van de stuurgroep Netwerkanalyse: "De resultaten zijn schokkend. Ondanks het feit dat we al veel knelpunten hebben opgelost de afgelopen jaren, moet er in Brabant nog veel gebeuren. Uit de analyse blijkt dat Brabant de komende jaren vastloopt. Dit zal, als we niets doen, een negatieve weerslag hebben op de economie en de leefbaarheid in Brabant. En omdat BrabantStad na de Randstad het tweede stedelijke netwerk van Nederland is, heeft dat natuurlijk ook met name gevolgen voor de economie van Nederland."

Uit de analyse blijkt dat het mogelijk is om op de korte termijn een aantal relatief kleine knelpunten op te lossen die meteen effect sorteren, de quick-wins. Daarnaast moeten er voor de langere termijn oplossingen voor zowel wegverkeer als OV gevonden worden om de binnenstedelijke bereikbaarheid te verbeteren en om de corridors tussen de steden open te houden. Janse de Jonge: "Het totaalbedrag van 4,5 miljard euro dat in Brabant geïnvesteerd zou moeten worden, is natuurlijk hoog. Onze inzet is daarom dat wij als gezamenlijke overheden onze verantwoordelijkheid nemen. En daarnaast gaan we op zoek naar slimme oplossingen, ik denk hierbij aan prijsbeleid. Waarbij wij als regio dan zelf de prijs moeten kunnen bepalen, innen en inzetten in de regio waarvoor het bedoeld is."

De komende weken gaan de verantwoordelijke portefeuillehouders van de vijf grote steden, de provincie en de SRE aan de slag om hun gezamenlijke prioriteiten voor een oplossing op te stellen. De inzet is een samenhangend programma voor BrabantStad met een integraal pakket aan maatregelen. Dit presenteren zij op 2 oktober aan minister Peijs.