Vraag naar biologisch katoen groeit wereldwijd explosief

Icco

De vraag naar producten van biologisch katoen is de laatste jaren explosief gestegen, van 245 miljoen US dollar in 2001 naar 580 miljoen US dollar in 2005. De komende jaren wordt een verdrievoudiging verwacht met een schatting van 2.6 miljard US dollar in 2008. Toonaangevende bedrijven op deze markt zijn Nike (wereldwijd), Coop Switzerland, Otto (Duitsland), Patagonia (wereldwijd) en Sam.s Club/Wal-Mart (wereldwijd). De sterke groei van de biologische katoenmarkt biedt bedrijven wereldwijd een unieke mogelijkheid voor economische groei die duurzaam is. En het biedt miljoenen producenten de mogelijkheid over te stappen op biologische katoenteelt wat hen een beter toekomstperspectief geeft.

De groeiende vraag van Europese en Amerikaanse consumenten naar biologische katoenproducten (kleding, textiel en verzorgingsproducten) creëert juist ook nieuwe economische mogelijkheden voor grote en kleine katoenproducenten wereldwijd. De productie van biologisch katoen is in meer dan 22 landen gegroeid. Het beïnvloedt het leven van tienduizenden biologisch katoenproducenten en hun families en in potentie tientallen miljoenen arbeiders en producenten in de gewone katoensector. De positie van producenten in ontwikkelingslanden behoeft daarbij specifieke aandacht om te zorgen voor eerlijke kansen op de wereldmarkt.

Meer dan 300 vertegenwoordigers van o.a. kledingmerken, retailers, fabrikanten en (biologisch) producenten komen van 11 tot en met 15 september 2006 bijeen op de Organic Exchange Annual Conference and Marketplace in Utrecht. Hoofddoel van deze conferentie is het uitwisselen van ervaring en kennis, het ontwikkelen van samenwerkingsvormen om de groeiende biologische katoenmarkt op duurzame wijze verder te ontwikkelen en de positie van producenten in ontwikkelingslanden te versterken.

'Het is fantastisch om te zien dat bedrijven als Edun, Levi Strauss, Nike, Marks & Spencer en Woolworth's South Africa hun positie in de markt gebruiken om producten te ontwikkelen waarmee consumenten er goed uitzien, zich goed voelen en die tegelijkertijd bijdragen aan een duurzame economie', aldus Rebecca Calahan Klein, directeur van Organic Exchange. Organic Exchange is een mondiaal georiënteerde non-profit organisatie die zich richt op uitbreiding van biologische landbouw.

ICCO, Interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking, is partner van Organic Exchange en mede-gastorganisator van de conferentie. Volgens Jack van Ham, directeur ICCO, is een structurele verandering in de katoen- en textielmarkt nodig om de positie van de katoenproducenten en arbeiders wereldwijd te verbeteren. Van Ham: 'ICCO brengt aanbieders en afnemers van biologisch katoen in contact met elkaar en ondersteunt en adviseert de partijen in de hele keten.'
Ook mede-gastorganisatie Rabobank Foundation onderschrijft het belang van de biologische katoenmarkt. Directeur MVO Rabobank, Bart-Jan Krouwel: 'Vanuit ons beleid op het gebied van MVO en duurzaamheid streven wij naar verduurzaming van de landbouw en ook een duurzame verbouw van katoen'.

'ICCO, Rabobank Foundation, Nike Europe en Made-By zijn met rede mede-gastorganisaties en ondersteuners van de conferentie', zegt Calahan Klein. 'Zij spelen een zeer belangrijke rol in het ondersteunen en versterken van biologisch katoenproducenten en het creëren van een opening naar de internationale markt.'


---

Noot voor de redactie,