AutoRai

Jeep Compass: voor (on)gebaande paden

(9/11/2006)
Jeep introduceert de Compass. En daarmee verlaat Jeep de voor het merk gebaande paden. Immers: de Compass is de eerste compacte Jeep en hij heeft bovendien een onafhankelijke wielophanging. Dat maakt hem zeer geschikt voor avontuurlijke én comfortabele trips op verharde wegen. Maar de Compass is wél een Jeep. Hij heeft dus actieve vierwielaandrijving mét spermogelijkheid. Zo is hij ook op ongebaande paden de nieuwe maatstaf.
Met de komst van de Compass is het nu ook in de klasse van de compacte SUVâs mogelijk om een echte Jeep te rijden. In tegenstelling tot andere modellen in dit segment heeft de Compass standaard vierwielaandrijving. Dit combineert hij met onafhankelijke wielophanging â een primeur voor het merk. Hoewel de Compass dankzij de vierwielaandrijving (met spermogelijkheid) in het terrein zeer goed presteert, ligt de nadruk vooral op een veilig en comfortabel rijgedrag op verharde wegen. De Compass verkent dus letterlijk nieuw terrein en daardoor komt het merk Jeep binnen het bereik van een nieuwe klantenkring.

Urban look, klassieke elementen
De Compass onderscheidt zich ook optisch van de andere Jeep-modellen. Zijn uiterlijk sluit naadloos aan bij zijn karakter. Zo combineert hij klassieke designkenmerken als de ronde koplampen en de zevensleufs grille met een moderne âurban lookâ. Vooral de schuin geplaatste voorruit, de relatief laag geplaatste (voetgangervriendelijke) bumpers en de vorm van de wielkasten springen daarbij direct in het oog.

Flexibel, veelzijdig
Elke Jeep is flexibel en veelzijdig. En dat geldt ook voor de Compass. Dat begint met veel interieur- en bagageruimte. De bestuurder heeft een perfect overzicht dankzij de hoge zitpositie en de passagiers achterin kunnen zich verheugen op bijna een meter beenruimte. Met de asymmetrisch (40/60) gedeelde achterbank in normale positie bedraagt de bagageruimte al een riante 436 liter. Door de bank in zijn geheel neer te klappen kan dat worden vergroot tot maar liefst 1.277 liter.

De flexibiliteit en veelzijdigheid van de Compass komt echter ook tot uiting in details. De verlichting van de bagageruimte bijvoorbeeld, is oplaadbaar en uitneembaar en kan zodoende als zaklamp dienen. De armsteun tussen de voorstoel kan naar voren verschoven worden, zodat ook kleinere bestuurders (m/v) er optimaal gebruik van kunnen maken. Overigens is deze armsteun ook voorzien van een houder voor een mobiele telefoon of een MP3-speler.

Avontuurtjeâ¦
Om het vervoer van lange voorwerpen te vergemakkelijken, is de leuning van de passagiersstoel naar voren te klappen. In deze positie kan de stoel ook als (schrijf)tafel worden gebruikt. Voor wie een (off-road) avontuurtje met de Compass heeft beleefd, is het goed te weten dat de kleurvaste bekledingsstoffen vlek- en geurafstotend zijn. De laadvloer is bekleed met een uitneem- en wasbaar tapijt. Als optie is een audiosysteem van Boston Acoustics beschikbaar. De bijbehorende speakermodule in de achterklep kan (als de klep open staat) naar buiten worden bewogen. Zo kan de Compass ook als stereo-installatie op locatie dienen.

Grip op de zaak
De Compass heeft een bodemvrijheid van 20 centimeter en is standaard voorzien van Freedom Drive 1, een actief vierwielaandrijvingsysteem met een spermogelijkheid. Onder zware omstandigheden wordt dan tot 60% van de trekkracht naar de achterwielen gestuurd waardoor de Compass grip op de zaak houdt. De volledig onafhankelijke wielophanging zorgt onder alle omstandigheden voor optimaal comfort.

Altijd veilig
De veiligheid van de Compass begint bij zijn stabiele onderstel en de hoge mate van grip onder alle omstandigheden. Daarbij is zijn veiligheidsuitrusting zeer uitgebreid. Elke Compass is bijvoorbeeld standaard voorzien van multistage airbags voor bestuurder en passagier en gordijnairbags. Bij het rijden wordt de bestuurder ondersteund door ESP met Brake Assist, Traction Control en ABS. Dit ABS heeft een speciale modus voor rijden op slechte ondergrond.

Ook is de Compass voorzien van het unieke Electronic Roll Mitigation systeem. Dit zorgt ervoor dat de auto snel wordt gestabiliseerd als over de kop slaan dreigt.

Wereldmotor!
Vanaf de marktintroductie in oktober, is de Compass leverbaar met keus uit een benzinemotor en een diesel. De 2,4-liter World Engine (benzine) levert mede dankzij variabele kleptiming van zowel in- als uitlaatkleppen (Dual Variable Valve Timing, of VVT) een vermogen van 170 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 220 Nm vanaf 4.500 tpm. Deze motor is voorzien van twee balansassen zodat een rustige loop gegarandeerd is. De Compass 2.4 is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak; een CVT (Continu Variabele Transmissie) met handschakelmogelijkheid is tegen meerprijs verkrijgbaar. Met de vijfversnellingsbak sprint de Compass in 10,7 s. van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 183 km/h. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 8,7 l/100 km.

De zuinigste Jeep ooit
Voor de Compass is ook een zeer geavanceerde tweeliter commonrail diesel met vier kleppen per cilinder en variabele turbogeometrie beschikbaar. Deze 2.0 CRD is goed voor een vermogen van 140 pk bij 4.000 tpm. Het maximale koppel van maar liefst 310 Nm is in het toerengebied tussen 1.750 en 2.500 tpm beschikbaar en dat betekent: maximale souplesse en optimaal (akoestisch) comfort. De 2.0 CRD doet zijn werk samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze combinatie zorgt voor hoge prestaties (0-100 in 11,0 s, top 189 km/h) en hiermee is de Compass bovendien de zuinigste Jeep ooit: het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,8 l/100 km.

De productie
Jeep produceert de Compass in de compleet nieuw ingerichte Belvidere Assembly Plant in Illinois. De 2,4-liter World Engine komt uit de hypermoderne Global Engine Manufacturing Alliance Plant (GEMA) in Michigan Dundee. Deze zeer efficiënte fabriek is eigendom van DaimlerChrysler, Mitsubishi en Hyundai.

Twee keer Compass: Sport en Limited
De Compass wordt geleverd als Sport en als Limited. Beide modellen zijn leverbaar met zowel de benzine- als de dieselmotor. De Sport-modellen zijn sportief en functioneel. Tot de standaarduitrusting behoren onder andere: Airconditioning, 16-inch lichtmetalen velgen en ESP.

De Limited-uitvoeringen onderscheiden zich door de luxueuze aankleding met onder meer een lederen interieur, cruise control en 18-inch lichtmetalen velgen. De Compass met 2,4-liter benzinemotor en vijfbak is er als Sport vanaf ⬠28.495,- (speciale bestelling zonder airco) en als Limited vanaf ⬠32.800. De 2.4 Limited is ook verkrijgbaar met een CVT-versnellingsbak. De meerprijs voor deze unieke transmissie bedraagt ⬠2.195. De Compass 2.0 CRD is er in Sport-uitvoering vanaf ⬠33.650,- en als Limited vanaf ⬠36.455,-

Interessante opties zijn o.a. het 9 speaker audiosysteem van Boston Acoustics, eventueel gecombineerd met een geïntegreerd navigatiesysteem, U-Connect voor handsfree bellen via Bleutooth en 18-inch lichtmetalen wielen De Jeep Compass wordt medio oktober op gebaande én ongebaande paden in Nederland verwacht.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster