Ingezonden persbericht


AUTOPREMIES DALEN GEMIDDELD 106 EURO
RUIM 90% VAN DE AUTOBEZITTERS GOEDKOPER UIT DAN IN 2005

Van alle autobezitters kan ruim 90 procent besparen op de autoverzekering. Ook die consumenten die vorig jaar al een goedkope autoverzekering hebben aangevraagd; zij kunnen dit jaar gemiddeld 106 euro (18%) besparen. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite Verzekeringssite. Autobezitters die hun premie vorig jaar niet vergeleken kunnen tot zelfs honderden euro's voordeliger uit zijn. Gezamenlijk kunnen verzekerden zeker enkele honderden miljoenen euro's per jaar besparen.

Verzekeringssite heeft in het onderzoek de premies van 258 aanvragen voor goedkope autoverzekeringen van augustus vorig jaar op een rij gezet. Vervolgens zijn de uitkomsten daarvan vergeleken met de goedkoopste premies van dit jaar. Uit het onderzoek komen opvallende resultaten naar voren:


- Het verschil tussen de vorig jaar gekozen premies en de goedkoopste premies van dit jaar is 18 procent.

- Nagenoeg alle premies in het onderzoek blijken gedaald te zijn. Slechts 8% van de verzekerden gaat er niet op vooruit.
- De hoogst gevonden besparing komt neer op 57 procent of wel 256 euro.

Prijzenoorlog
Reden voor de fors gedaalde premies is volgens Verzekeringssite vooral de toegenomen concurrentie onder autoverzekeraars. Dat heeft in het afgelopen half jaar zelfs tot een ware prijzenoorlog geleid. Een verklaring is te vinden in de sterk verbeterde winstresultaten van de schadeverzekeraars. Dat heeft hen ertoe verleid de premies naar beneden bij te stellen om zodoende het marktaandeel te vergroten.

Opkomst internetverzekeraars
Daarnaast is het duidelijk dat de opkomst van de internetverzekeraar consumenten voordeel heeft gebracht. Bijvoorbeeld Ineas en Verzekeruzelf, die uitsluitend via internet werken en zodoende minder kosten maken, bieden flink scherpere premies aan.

Verdere individualisering van premies
Ten slotte draagt de steeds verdergaande individualisering van de verzekeringspremies bij aan gunstige tarieven voor consumenten. Verzekeraars kunnen steeds eenvoudiger per doelgroep berekeningen maken en de risico's steeds beter inschatten Op basis van zeer specifieke risicoprofielen worden de premies aangepast. Zo werken sommige verzekeraars nu met premies op basis van straat in plaats van regio en kan soms zelfs de kleur van de auto de hoogte van de premie bepalen.

Vergelijken levert voordeel op
Consumenten kunnen er binnen een paar minuten achterkomen hoeveel ze kunnen besparen op hun autoverzekering door op Verzekeringssite een vergelijking autoverzekeringen
http://www.verzekeringssite.nl/autoverzekering te maken. Verzekeringssite is de enige vergelijkingssite die internetverzekeraars als Ineas en Verzekeruzelf standaard in de vergelijking meeneemt.



Ingezonden persbericht