VVD


vvd

11-9-2006

Hofstra: Ondertunneling A6-A9 is trekken aan een dood paard

VVD-woordvoerder Pieter Hofstra komt met een natuurvriendelijk alternatief om doorstroming tussen Almere en Amsterdam te bevorderen. De doortrekking van de A6 staat al vele jaren op de politieke agenda.

Vanwege het nabij gelegen natuurgebied Naardermeer worden aan deze doortrekking terecht hoge inpassingseisen gesteld. De VVD vindt dit plan niet langer realistisch gezien de vele bezwaren die hierbij naar voren zijn gekomen. Het alternatief is een IJmeer-verbinding tussen Almere en Amsterdam gecombineerd met een aanpassing van de A1/A6 en A10.

Hofstra-variant: Realisering van een nieuwe vervoersas via het IJmeer, zowel voor hoogwaardig openbaar vervoer als voor regionaal autoverkeer. Deze nieuwe OV-lijn ziet de VVD als fase 1 van het zogenoemde "rondje Randstad", dat nodig zal zijn om de Randstad in de toekomst goed bereikbaar te laten zijn. Voor de auto gaat het op deze as niet om een autosnelweg maar om regionale verbinding met wel een grote capaciteit (2x3 rijstroken). Hierdoor kan veel verkeer tussen Almere en Amsterdam worden verschoven van de A6/A1/A9 en A10 naar de IJmeer-verbinding.

Een dergelijke IJmeer-verbinding doet recht aan de gebiedsontwikkeling tussen Amsterdam en Almere, waarbij het gebied zowel in functie als in vorm sterk wijzigt. De verbinding zal ook in zijn vorm een bijzonder karakter moeten krijgen, bijvoorbeeld als een Nederlandse Golden Gate Bridge.

De VVD-variant is doelmatig want het biedt maximale capaciteit voor auto en OV tegen de laagste kosten in vergelijk met de andere varianten. Tevens kiest de VVD hiermee voor het behoud van natuur, milieu en landschap van het Naardermeer en omgeving.

Hofstra is van mening dat politieke besluitvorming over dit megaproject in 2007 mogelijk is.

maandag 11 september 2006

Voor nadere informatie: p.hofstra@tweedekamer.nl of 070-318.28.86