Gemeente Gorssel

Deeloplossing N348, westelijke rondweg om Eefde

Afbeelding van wethouder Jan Kottelenberg
Wethouder Kottelenberg: "Met deze rondweg zijn we een stap dichter bij een totaaloplossing voor een betere N348"

De gemeenteraad van Lochem mag zich in september uitspreken over de westelijke rondweg om Eefde. Het zogeheten voorkeursalternatief heeft inmiddels de instemming van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland en de burgemeester en wethouders van Lochem en Zutphen. Het voorkeursalternatief is tevens het Meest Milieu Vriendelijke Alternatief (MMA) uit het concept milieueffectrapport (MER).

Er is al veel gesproken over een rondweg om Eefde. Wat is het plan wat nu voorgesteld wordt?
`Het voorstel houdt in dat er een nieuwe weg wordt aangelegd vanaf een nieuwe rotonde bij de Van de Capellenlaan in Zutphen om de Polbeek heen, onder de Eefdese brug en de spoorlijn door naar de Oostzeestraat. Na een nieuwe brug over het Twentekanaal sluit de weg, in de nabijheid van caravancentrum Berkenbosch, aan op de bestaande N348. Hiermee wordt Eefde optimaal ontlast van alle verkeersdrukte van het doorgaande verkeer dwars door het dorp en tevens ontstaat er een betere ontsluiting van industrieterrein de Mars in Zutphen'.

Afbeelding van voorgesteld plan

Praat u hier over een volledig plan en lossen we hier alle problemen mee op?
'Nee, we realiseren ons terdege dat het kiezen voor een westelijke rondweg om Eefde slechts een deeloplossing is voor de problemen op de hele N348 en dat een volgende stap zeker zo belangrijk en noodzakelijk is. Ik ben wel blij dat deze nieuwe weg de leefbaarheid in het dorp Eefde op een zo kort mogelijke termijn verbetert. Dat mag ook wel na 30 jaar studie. Het wachten met de aanleg van dit deel weg tot er een totaaloplossing voor de hele N348 is zou te lang duren. Dit mogen we de Eefdenaren niet aandoen'.

Wat moeten we ons voorstellen met een volgende stap in dit proces? `Om te komen tot een totaaloplossing voor het verkeer op de N348 doet het college de gemeenteraad het voorstel een werkgroep te vormen waarin de gemeente Zutphen, Lochem, Brummen, Voorst, Rheden, de regio Stedendriehoek en de provincie Gelderland zijn vertegenwoordigd. Met de werkgroep gaan we kritisch bekijken hoe we de verkeersproblematiek regionaal, vanaf Dieren tot de A1 in Deventer, kunnen gaan oplossen'.

Is er sprake van een derde IJsselbrug?
`Ja, het lijkt noodzakelijk dat voor een totaaloplossing een derde IJsselbrug moet worden aangelegd. Waar deze komt moet uit de studie van de werkgroep naar voren komen. Hierover komt eind volgend jaar meer duidelijkheid'.

Hoe is het plan tot stand gekomen?
`We hebben de mogelijkheid gekregen om een evenwichtig besluit te nemen door het kritisch meedenken van de klankbordgroep en omwonenden. Ook de inspraak van actiegroepen heeft een grote bijdrage geleverd. Dit meepraten wordt niet alleen door de gemeente Lochem gewaardeerd, maar ook door de provincie Gelderland'. Kottelenberg vervolgt: `Dit blijkt onder andere uit de toezegging van de provincie om 10 miljoen euro beschikbaar te stellen voor maatregelen op het stuk tussen Eefde Noord en Deventer.

Wat houden die maatregelen in?
`Het gaat hierbij om aanpassingen voor een betere doorstroming van het verkeer van en naar de A1, maar ook voor een betere toegankelijkheid van de N348 voor het plaatselijke verkeer tussen Eefde Noord en Deventer. Door middel van het inzetten van verkeerslichten, passeerstroken en andere snelheidsremmende maatregelen moet de N348 voor het lokale verkeer veiliger en goed bereikbaar worden'.

Wanneer verwacht u dat de westelijke rondweg om Eefde is gerealiseerd? `Op 12 september wordt het voorstel in de commissie VROEM besproken. Daarna spreekt de gemeenteraad van Lochem zich op 25 september uit over de deeloplossing. Als de gemeenteraden van Lochem en Zutphen instemmen met het voorstel dan ligt dit gedeelte weg er eind 2010'.

Meer informatie over de N348