Ingezonden persbericht


50% van gebruikers autosites slaagt online

Een auto wordt gemiddeld binnen 20 dagen verkocht via autosite

Emmeloord, 12 september 2006 - Bij de helft van de mensen die gebruik heeft gemaakt van een autosite voor de aan- of verkoop van een auto, heeft dit geleid tot een succesvolle transactie. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Heliview, in opdracht van Marktplaats.nl, die het gebruik van Nederlandse autosites over de afgelopen twee jaar heeft onderzocht. "Voor ons is het interessant om meer inzicht te krijgen in hoe autosites door consumenten worden gebruikt en welke factoren de klanttevredenheid verhogen", vertelt Oscar Diele, marketing directeur eBay Nederland en Marktplaats.nl. "Met behulp van deze informatie kunnen we onze autocategorie voortdurend blijven ontwikkelen zodat we de consument nog beter van dienst kunnen zijn." Auto binnen 20 dagen verkocht - online koper bedingt forse korting Navraag bij verkopers leert dat een auto gemiddeld 20 dagen te koop staat op een autosite voordat hij verkocht wordt. De zoektocht die vooraf gaat aan het kopen van een auto duurt gemiddeld 28 dagen.

De meest verhandelde automerken via het internet zijn Renault, Volkswagen, Ford, Opel en Peugeot . De gemiddelde vraagprijs bedraagt EUR 5.705, terwijl uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde verkoopprijs van de verhandelde auto's EUR 4.987 is. Oftewel, gemiddeld genomen weten online kopers een forse korting te bedingen.

Het plaatsen van een foto belangrijk voor verkoper De respondenten gaven aan dat in de keuze om via het internet een auto te verkopen, de volgende elementen van essentieel belang zijn :
* mogelijkheid tot het plaatsen van (meerdere) foto's (84%)
* navigatiemogelijkheden op de autosite (79%)
* naamsbekendheid van de autosite (78%)

* informatiemogelijkheden via de autosite (74%)
* aantal particuliere bezoekers van de autosite (73%)

Informatie en totale aanbod belangrijk voor potentiële koper De respondenten gaven aan dat, in de keuze om via het internet een auto te kopen, de volgende elementen van essentieel belang zijn :
* de weergegeven informatie over de auto (80%)
* het aantal auto's dat wordt aangeboden (80%)
* navigatiemogelijkheden op de autosite (79%)
* aanbiedingsprijzen van aangeboden auto's (78%)
* naamsbekendheid van de autosite (65%)

Marktplaats.nl en Autotrader scoren gemiddeld het hoogst Aan de respondenten die de afgelopen twee jaar een auto kochten via een autosite, is gevraagd een algemeen rapportcijfer te geven over de desbetreffende autosites. Marktplaats en Autotrader scoren hierop het hoogst met gemiddeld een 7.2.

Deze kopersgroep heeft de verschillende autosites vervolgens met behulp van een rapportcijfer beoordeeld op specifieke aspecten, zoals het aanbod van nieuwe auto's en de snelheid waarmee men recent geplaatst occasions kan vinden. De resultaten zijn weergegeven in onderstaande tabel.

Aanbod van nieuwere auto's
Snelheid vinden nieuw- geplaatste auto's
Gebruiks- vriendelijkheid van autosite
Aanbod van voordelige auto's
Actualiteit auto- advertenties
Grootte aanbod
Autoscout24.nl
6,9
6,8
7,1
6,5
6.8
7.5
Autotelegraaf.nl
7,0
7,0
7,3
6,8
7,1
7,4
Autotrack.nl
6,8
6,8
7,1
6,5
6,8
7,4
Autotrader.nl
7,0
6,9
7,3
6,6
6,9
7,7
Marktplaats.nl
6,5
7,3
7,3
6,8
6,8
7,5
Speurders.nl
6,3
6,8
6,9
6,3
6,5
7,0
Tweedehands.nl
6,1
6,9
6,7
6,5
6,5
6,7

"Steeds meer consumenten vinden de weg naar het internet voor de aan- en verkoop van auto's", vervolgt Diele. "Dit wordt bevestigd door de enorme groei die de autogroep op Marktplaats de afgelopen periode heeft ondergaan. Begin dit jaar stonden er 61.000 auto's op onze site; momenteel zijn dit er ruim 100.000." Voor het onderzoek nam Heliview in de maand juni, middels een representatieve steekproef, in totaal 627 online interviews onder Nederlandse consumenten af. Het statistische betrouwbaarheidsinterval bedroeg 95%. Bovengenoemde uitkomsten zijn een opsomming van de belangrijkste resultaten. Voor extra en uitgebreidere resultaten verwijzen we naar de samenvatting van het onderzoek. Over Heliview
Heliview is marktleider in het leveren van business-to-business marktinformatie. Binnen Heliview Research draait het om marktonderzoek. Een team van toegewijde en gemotiveerde analisten doet er alles aan om de onderste steen boven te krijgen. Heliview verricht onderzoek in de markten ICT, Finance, Mobiliteit, HRM, Kantoorartikelen en binnen diverse andere branches. Naast de business-to-businessmarkt heeft Heliview ruime ervaring met onderzoek onder consumenten. Zowel op multi- en single-clientbasis worden jaarlijks een veelheid aan consumenten- en business-to-businessonderzoeken uitgevoerd.

Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 105.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en huisraad. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.

###



Ingezonden persbericht