Ingezonden persbericht


Biologisch nieuws september 2006

BIO OMZET DUITSE DETAILHANDEL

De omzet van biologische levensmiddelen in Duitsland is in 2005 met 11% gestegen naar 3,9 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Kassel. De omzet steeg vooral in de supermarkten. Dit ging met name ten koste van de traditionele afzetkanalen als natuurwinkels, reformhuizen en directe verkoop.

De discount supermarkten lieten de grootste groei zien in 2005. Zo verkocht Aldi 46% meer biologische producten. Andere discounters realiseerden zelfs tot 64% omzetgroei. De gewone supermarkten lieten een groei van 23% zien. De omzet van natuurwinkels steeg met 10%, terwijl de omzet van reformwinkels daalde met 7%. De directe verkoop door producenten daalde met 4%.

In een recente enquête van het onderzoeksbureau FischerAppelt werd de supermarkt het meest genoemd als een plek waar biologische producten worden gekocht. Op de vraag "Waar koopt u bio producten?" (meerdere antwoorden mogelijk) noemde 62% van de biologische consumenten de supermarkt, 45% de discount supermarkt en 44% de markt; 32% kocht bij de boer, 23% bij een reformhuis en 23% bij een biologische supermarkt.

De verwachting voor 2006 is dat in Duitsland een gelijke omzetgroei als in 2005 zal worden gerealiseerd, en dat het marktaandeel van de supermarkten zal blijven toenemen. --> http://www.fischerappelt.de/ fischerappelt/fakom_downloads/kurzstudie_biotrend.pdf

HidDe Oenema ----> www.biologisch.nl
Publiciteitscentrum Biologische Voeding

Postbus 656, 6700 AR, Wageningen
Email info@biologisch.nl
Tel. 0317-415.515