Project Gemeente Westland

Ondernemersvriendelijke gemeente!
Westland, de meest Ondernemersvriendelijke gemeente!

Vaart in de regio!. Onder deze titel organiseren MKB Randstad-West en Delta Lloyd een bijeenkomst voor ondernemers en overheid in de regio Haaglanden. Tijdens deze bijeenkomst bepalen ondernemers de agenda voor 2007. De agenda wordt op informele wijze aangeboden en besproken met de lokale en regionale overheid. Tevens wordt bekend gemaakt dat onderzoek in opdracht van de regionale ondernemersorganisatie uitwijst dat de gemeente Westland de meest MKB-ondernemersvriendelijke gemeente in de regio Haaglanden is.

In het collegeprogramma van Den Haag staat: Wij willen dat Den Haag in de komende vier jaar de meest MKB vriendelijke stad van Nederland wordt. Aanleiding voor MKB Randstad-West een onderzoek te doen naar de MKB-ondernemersvriendelijkheid van de gemeenten in de regio Haaglanden! De gemeenten zijn beoordeeld op hun collegeprogramma, het sociaal-economisch beleid, communicatie en de beschikbaarheid van voor ondernemers relevante informatie op de website van de gemeente. Gekeken is naar het gemeentelijk beleid op het gebied van bedrijventerreinen, administratieve lasten, citymarketing, bereikbaarheid, veiligheid, ondernemersloket, onderwijs en arbeidsmarkt, startersbeleid, detailhandel en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Westland de meest MKB-ondernemersvriendelijke gemeente in de regio Haaglanden is. De gemeente scoort met name door de toegankelijke website, het collegeprogramma als businessplan en de communicatie tussen ondernemers en de gemeente. De communicatie is duidelijk en transparant. Het bedrijvenloket is goed geregeld. Als een ondernemer s ochtends belt, kan men s middags al terecht voor een afspraak. Bij complexere vraagstukken krijgt de ondernemer binnen vijf werkdagen antwoord. De gemeente durft zich vast te leggen in deadlines. De gemeente Westland scoort bijna overal voldoende. Verder zijn de toekomstplannen van het Westland heel ambitieus en vooral voor de ondernemers ook heel positief. Westland lijkt hier mee de terechte winnaar!

Het onderzoek geeft aanleiding tot het benoemen van een aantal verbeterpunten. De websites van gemeenten zijn niet altijd even toegankelijk. Ook het persoonlijk contact met het bedrijfsleven vraagt aandacht. Het zelfde geldt voor het ontbreken van een gemeentelijke startersbeleid.

De omvang van de gemeente lijkt geen verschil uit te maken voor de MKB-ondernemers vriendelijkheid. Schaalvergroting leidt dus niet per definitie tot een grotere afstand tot het bedrijfsleven of minder klantvriendelijkheid.

bron: MKB Den Haag