Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Parlementaire stukken - Antwoorden op kamervragen over het maken van een digitale pasfoto als geïntegreerd onderdeel van het afgeven van identiteitsbewijzen

Antwoorden op kamervragen over het maken van een digitale pasfoto als geïntegreerd onderdeel van het afgeven van identiteitsbewijzen

12 september 2006

Antwoorden op kamervragen van de leden Externe link Gerkens en Externe link Irrgang (beiden SP) over het maken van een digitale pasfoto als geïntegreerd onderdeel van het afgeven van identiteitsbewijzen. (Ingezonden 22 mei 2006)
---


1. Vraag Is u bekend dat de digitale fotografie in enkele jaren is uitgegroeid tot de belangrijkste techniek bij het maken van pasfoto's?


1. Antwoord Ja


2. Vraag Deelt u de mening dat door het geïntegreerd gebruik maken van digitale fototechniek ten behoeve van een identiteitsbewijs de productie (nog) eenvoudiger en minder fraudegevoelig kan worden?


2. Antwoord Ik ben het met u eens dat het opnemen van een foto van de aanvrager aan de balie door de uitgevende instanties het afgeven van een reisdocument minder fraude-gevoelig maakt. Het inleveren van een foto van een ander kan daarmee immers in beginsel worden voorkomen. Mede daarom is als onderdeel van de zogenaamde biometrieproef in 2004 en 2005 in drie van de zes gemeenten een camera aan de balie opgesteld om een gezichtsopname te kunnen maken van de aanvrager. In mijn brief van 12 september 2005 (TK, vergaderjaar 2004-2005, 25 764, nr. 27) heb ik reeds aangegeven dat het plaatsen van een camera aan de balies thans geen haalbare optie is. De loketten van met name de gemeenten (circa 4200) verschillen veel van elkaar en zouden geüniformeerd moeten worden om een constante kwaliteit van de gezichtsopname te kunnen bereiken. Die constante kwaliteit is nodig om te kunnen voldoen aan de internationale eisen die aan de foto worden gesteld. Voor de langere termijn hou ik echter de mogelijkheid open dat de gezichtsopname tijdens het aanvraagproces gemaakt kan worden.


3. Vraag Deelt u de mening dat het voor de aanvragers van identiteitsbewijzen klantvriendelijker en goedkoper is als de digitale foto tijdens de aanvraag gemaakt wordt door de behandelend ambtenaar? Zo ja, waarom verbiedt de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 1) gemeenten om efficiënt en klantvriendelijk te werken?

3. Antwoord
Het maken van een digitale foto tijdens de aanvraag van een reisdocument kan, als de voorzieningen daarvoor op een goede manier kunnen worden ingericht, klantvriendelijker zijn. Ik teken hier wel bij aan dat het maken van de foto aan het loket er toe leidt dat de aanvraag langer zal duren. Tevens is het zo dat de extra handelingen die bij de uitgevende instanties moeten plaatsvinden om een foto te maken én de kosten van de voorzieningen daarvoor in het kostendekkende tarief van het reisdocument moeten worden verdisconteerd. De burger zou dus de kosten van de fotograaf besparen, maar de kosten van het reisdocument nemen mogelijk toe.


1) Artikel 28, lid 1: Bij het indienen van de aanvraag voor een reisdocument wordt een pasfoto in kleur of zwart-wit overgelegd, die van recente datum is en een duidelijk en goedgelijkend beeld van de aanvrager geeft. Het gebruik van een reproductie of van een eerder gebruikte foto is niet toegestaan.