KNWV

Nieuwsbericht Topzeilen

13-9-2006

WK 470 - GOUD VOOR MARCELIEN DE KONING EN LOBKE BERKHOUT

In een spannende Medalrace wisten Marcelien de Koning (27) en Lobke Berkhout (25) de rust aan boord te bewaren en zeilden naar een vierde plaats. Dit was voldoende om het goud veilig te stellen. De kersverse wereldkampioenen zetten hiermee een prestatie neer die nog niet in de Olympische Nederlandse zeilhistorie is voorgekomen. In 2005 werden zij wereldkampioen in San Francisco. Op het moeilijke wedstrijdwater van China, 13 september 2006, hebben zij wederom goud gehaald en zal het Volkslied van Nederland in China voor dit team gespeeld worden.

Coach en projectmanager Jacco Koops kon zijn emoties aan de telefoon niet beheersen. Tranen in mijn ogen. Ik ben waanzinnig trots op mijn meiden. Ze hebben het zó goed gedaan! Wat rustiger vertelt de coach dat ze gedurende het hele evenement weinig punten hebben laten liggen. De omstandigheden (lichte wind en veel stroom) waren bijzonder moeilijk Ze hebben één slechte dag gehad en kwamen daar weer sterk uit en aan boord van de coachboot was het niet om uit te houden. Lachend neemt Lobke de telefoon over: Ach, zo erg was het toch niet, zegt de uitgelaten inwoonster van Hoorn. Maar het klopt, eerst zag het er niet goed uit omdat we een slechte start hadden. Maar in de boot waren we redelijk rustig en hielden ons aan de dingen die we moesten doen. Met veel geduld konden we goed naar voren varen.

Spanning en ontlading
De beide meiden kwamen gillend over de finishlijn en doen dat per telefoon nog eens over. Een dolblije Marcelien vertelt dat ze nu helemaal hyper staat te praten en niet stil kan staan. Vannacht kon ik toch echt niet goed slapen en vanmorgen kreeg ik geen hap door mijn keel. Gelukkig viel dat weg toen we in de boot zaten, want dan kan je gewoon zelf weer actie ondernemen en was het wachten voorbij. Vijf meter voor de finish wisten we dat het goed zat en vanaf dat moment zijn we gillend over de finishlijn gezeild. Zo gaaf, zo bizar. Dit hadden we nooit verwacht.

Voorbereiding op dit WK
Over de voorbereiding meldt Lobke: Aan het begin van dit seizoen hadden we niet verwacht dat we goud konden halen in China. Licht weer is lastig varen voor ons en vanaf juni hebben we hier samen met trainer Daniel Smith keihard op getraind. Ook vooraf zijn we lang in Rizhao geweest met Daniel en hebben we lekker getraind met de broers Coster. Toen begon ons zelfvertrouwen toe te nemen. Het varen is moeilijk door de vele winddraaiingen. Maar Daniel heeft ons leren kijken en inspelen op de shifts en door goed en scherp te reageren wisten we dat een goede klassering mogelijk was. Goud hadden we van te voren niet verwacht. Aanvullend meldt Jacco Koops dat de meiden keihard gewerkt hebben met acht uur trainen per dag en het liep op rolletjes. Vooral de lichtweer trainingen van trainer Daniel Smith hebben aan dit resultaat bijgedragen.

Uitslagen 470 dames, eindstand

1. Marcelien de Koning en Lobke Berkhout (Ned), 71 punten

2. Ai Kondo/Naoko Kamata (Jpn), 74 punten

3. Therese Torgersson/Vendela Zahrisson (Swe), 95 punten

Uitslagen heren:
Op dit moment is de medalrace van de heren nog bezig, uitslagen volgen later op de dag!