Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Bijlage 2

Catalogus maatregelen Handhavingsprogramma 2007-2010


1

Inhoudsopgave catalogus

pagina


1. Sturen op naleving 3


2. Gezondheid en veiligheid op het werk

2.1 Arbeidstijden 3
2.2 Arbeidsomstandigheden 3


3. Eerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt

3.1 Flankerend beleid vrij werknemersverkeer met de MOE-landen 4 3.2 Arbeidsmigratie algemeen 5 3.3 Identificatie 5 3.4 Controle en arbeidsmarkt 6


4. Sociale verzekeringen en re-integratie

4.1 Wet- en regelgeving 6 4.2 Risico gestuurd handhaven 6 4.3 Controle en signalering 7


5. Activerende bijstandsverlening
5.1 Borg en doorontwikkelen concept Hoogwaardig Handhaven 7 5.2 Expertise handhavinginstrumenten bundelen op regionaal niveau 8 5.3 Zwart werk en bijstandsgerechtigden 8


6. Subsidies 9


7. Communicatie, samenwerking, uitwisseling informatie en
internationale aanpak
7.1 Communicatie en voorlichting 10 7.2 Betere samenwerking tussen handhavingspartners 10 7.3 Uitwisselen van informatie 11 7.4 Internationale aanpak (zie ook 3.1 en 3.2) 12


8. Een effectief opsporingsbeleid 13


---


1. Sturen op naleving

Met de verschuiving van de indicator "pakkans" naar de indicator "naleving" zal SZW de komende jaren onder meer investeren in het meten van de naleving bijvoorbeeld door gebruik te maken van frauderegistraties bij uitvoeringsinstanties, het uitvoeren van aselecte controles of de inzet van monitorinstrumentarium. Voorts zullen nieuwe nalevingsniveau's worden geoperationaliseerd en zullen de meest adequate methodieken worden bepaald voor het vaststellen van de kwantitatieve omvang van naleving.


2. Gezondheid en veiligheid op het werk

2.1 Arbeidstijden
Er worden twee deelcampagnes opgezet en uitgevoerd, te weten:

· een voorlichtingscampagne over de vereenvoudiging van de Arbeidstijdenwet;
· een voorlichtingscampagne over vereenvoudiging van de regels voor kinderarbeid.

2.2 Arbeidsomstandigheden
De volgende activiteiten worden uitgevoerd ten einde te stimuleren dat sociale partners, werkgevers en werknemers de herziene Arbowet uitvoeren:

· Er wordt een voorlichtingscampagne gestart over de nieuwe regelgeving, over publiek-private verantwoordelijkheidsverdeling, arbocatalogi en handhaving nieuwe stijl.

· Er komt een ArboKennisPortaal. De bestaande kennisinfrastructuur wordt aangepast aan de nieuwe regelgeving en specifiek gericht op de kleine ondernemers worden kennis en instrumenten beschikbaar gesteld.

Handhavingsprogramma ARBO 2007-2010
Binnen het kader van de voorgenomen veranderingen in de arbowetgeving en het bijbehorende instrumentarium zal het handhavingsbeleid meer gestructureerd worden door een Handhavingsprogramma Arbeidsomstandigheden 2007-2010 op te stellen.

Arbeidsinspectie gaat meer preventief werken
De Arbeidsinspectie gaat meer preventief werken. De inspectieprojecten worden vooraf in brochures per bedrijfstak bekend gemaakt. Via diverse media zal aandacht worden gevestigd op die brochures.

Het werken met het instrument bestuursdwang brengt met zich mee dat er trainingen ontwikkeld en gehouden zullen worden voor inspecteurs, in vaardigheden ten behoeve van deze nieuwe wijze van inspecteren.

---

3. Eerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt

3.1 Flankerend beleid vrij werknemersverkeer met de MOE-landen
Een vrij verkeer van werknemers met de MOE-landen zal leiden tot een extra toestroom van MOE-werknemers. Verschillende maatregelen worden genomen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Publiekrechtelijke handhaving WML

· Niet alleen gaat de AI meer en stelselmatiger controleren, ook is het kabinet voornemens in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) een bestuurlijke boete en een last onder dwangsom (d.w.z.: de AI draagt de werkgever op om het juiste minimumloon te betalen onder dreiging van het betalen van een dwangsom) in te voeren. Het kabinet streeft ernaar de wetswijziging per 1 januari 2007 van kracht te laten zijn.


· Daarnaast zal de AI, in gevallen waarin overtreding van de wettelijke regels wordt geconstateerd, de naam van het bedrijf doorgeven aan de daarvoor in aanmerking komende vakbonden en werkgeversorganisaties. Het ontvangen van een concrete naam van een werkgever die een bestuurlijke boete heeft opgelegd gekregen, geeft de CAO partijen een concrete aanleiding om onderzoek te doen naar naleving van de CAO bepaling(en) bij die werkgever en eventueel naleving te vorderen.


· De samenwerking van de Arbeidsinspectie met de Belastingdienst, UWV en SIOD wordt versterkt. Indien de AI bij controles uit de administratie afleidt dat geen belastingen / premies worden afgedragen dan zal zij genoemde instanties hierover informeren, zodat zo nodig nadere maatregelen kunnen worden getroffen. De Belastingdienst zal de AI informeren wanneer zij bij haar handhavingsactiviteiten aanwijzingen heeft dat de werkgever de Wet minimumloon en
minimumvakantiebijslag niet naleeft.

Informatievoorziening arbeidsvoorwaarden
De inschatting is dat een deel van de werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten loon ontvangt onder de minimumnormen van de geldende CAO. Voor een deel is dit te verklaren vanuit economisch perspectief (beter een baan in Nederland tegen een dergelijk loon dan een baan tegen een Pools minimumloon respectievelijk geen baan).
---

Voor een ander deel te verklaren door gebrekkige kennis over de rechten die deze werknemers hebben als ze in Nederland werken. De overheid zal adequate informatie over alle relevante wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden verstrekken.

Overleg met risicosectoren
De Arbeidsinspectie zal in overleg treden met de sectoren waar het hoogste risico van verdringing door oneerlijke concurrentie bestaat met het doel te komen tot een goede samenwerking.

3.2 Arbeidsmigratie algemeen
Onderzoek bekendheid werkgevers/intermediairs met regelgeving
Het inzicht in de mate waarin werkgevers en intermediairs bekend zijn met regelgeving op het gebied van arbeidsmigratie zal worden verbeterd. Het doel hiervan is bekend te raken met de beste manier waarop voorlichting kan worden ingezet en zicht te krijgen op de effectiviteit van deze voorlichting. Op basis van de resultaten van het onderzoek zal de informatievoorziening meer worden toegespitst op onder meer de behoefte van de doelgroep.

Verkenning vereenvoudiging aanvraag tewerkstellingsvergunning
Het kabinet zal nog in 2006 verkennen in welke vorm het invoeren van `één gedigitaliseerd loket' van CWI en IND voor arbeidsmigranten op korte termijn voor werkgevers praktische toegevoegde waarde kan hebben. Hierover zal de Tweede Kamer in het najaar van 2006 geïnformeerd worden.

In reactie op de motie Bakker heeft het kabinet tevens aangekondigd om CWI de mogelijkheid te geven om af te zien van de verplichte 5 weken vacaturemelding indien duidelijk is dat de vacaturemelding in de praktijk geen enkele zin heeft. Dit geldt bijvoorbeeld vanwege het specifieke en tijdelijke karakter van de werkzaamheden. Daarnaast streeft CWI ernaar voor aanvragen van tewerkstellingsvergunningen die niet aan de arbeidsmarkt worden getoetst de beslistermijn te beperken tot 2 weken.

3.3 Identificatie
Bestuurlijke boete werkgever bij niet meewerken
Er wordt een wetswijziging voorbereid, die ertoe leidt dat een bestuurlijke boete kan worden opgelegd als een werkgever niet meewerkt bij het vaststellen van de identiteit van een persoon die werkend in zijn bedrijf wordt aangetroffen.

Verificatie identiteitspapieren
Er zal worden onderzocht welke mogelijkheden er zijn om eenvoudig toepasbare hulpmiddelen in te zetten bij de verificatie van de identiteitsgegevens van werknemers.


---

Werkgevers kunnen terecht op de IND-website
In samenwerking met de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) zal SZW in overleg treden om te bezien of de IND-website www.identiteitsdocumenten.nl. uitgebreid kan worden met alle Europese identiteitsdocumenten inclusief echtheidskenmerken. Met behulp van de website kunnen werkgevers identiteitsdocumenten toetsen op echtheidskenmerken.

3.4 Controle en arbeidsmarkt
Aanscherping van de risicoanalyse
Een verdere aanscherping van de risicoanalyse, op basis waarvan de Arbeidsinspectie gericht controleert, draagt bij aan een verhoging van de effectiviteit van de controles door deze dienst.

Verbetering van de samenwerking tussen AI en politie
Het ligt in de bedoeling om - ter verbetering van de samenwerking tussen AI en politie - een landelijke dienstverleningsovereenkomst AI-politie tot stand te brengen met het doel een minimuminzet van politie bij AI controles te garanderen. Het streven is om deze overeenkomst nader in te vullen in overeenkomsten tussen AI en regionale korpsen.

4. Sociale verzekeringen en reïntegratie

4.1 Wet- en regelgeving
Meer aandacht voor handhaafbaarheid nieuwe wet- en regelgeving in de praktijk Het beoordelen van nieuwe wet en regelgeving op handhaafbaarheid is staand beleid bij het ministerie van SZW. In het kader van de uitvoeringstoets wordt hierover ook het oordeel gevraagd van de ZBO's. Daarnaast zal in de komende jaren worden ingezet op monitoring van handhaafbaarheid in de praktijk, ná invoering van nieuwe regelgeving.

Uniformering sancties sociale verzekeringen
In het Vervolgactieplan vereenvoudiging 2006 ­ 2007 is aangekondigd dat de mogelijk- heden worden onderzocht voor uniformering van de regelgeving over sancties in de sociale verzekeringen in een nieuw maatregelenbesluit dat zowel op de
werknemersverzekeringen van toepassing moet zijn als op de volksverzekeringen. Verwacht wordt dat een uniform en transparant stelsel van sancties ook een preventief effect zal hebben.

4.2 Risico gestuurd handhaven
Doorontwikkelen klant- en risicoprofielen (UWV)
Het UWV gebruikt klant- en risicoprofielen om gerichte interventies te plegen afgestemd op het individuele profiel van de klant. Een voorbeeld is de toets op nalevingsbereidheid uit het Anker-model (Analyse van Kansen en Risico's waarmee kenmerken van cliënten geanalyseerd kunnen worden tbv de inzet van re-integratie-instrumenten op maat). Het is nodig onderzoek te verrichten naar de werking van klantprofielen en het effect van interventies. Het uitgangspunt daarbij is de veronderstelling dat meer gerichte controles onder risicogroepen een preventieve werking hebben.


---

Trainingen `risicogericht controleren'
De trainingen zijn bedoeld voor re-integratiecoaches, klantadviseurs en mentoren die in de praktijk te maken krijgen met klantgericht handhaven en het opstellen van risicoprofielen. De regeling zal worden vergezeld van een interne
bewustwordingscampagne.

4.3 Controle en signalering
Poortwachterstoets (CWI)
De CWI zal het UWV informeren als uitkeringsgerechtigden die via de CWI terug moeten keren naar de arbeidsmarkt, zich schuldig maken aan verwijtbaar gedrag. Het UWV beoordeelt vervolgens of sancties nodig zijn.

Melden controleresultaat aan gecontroleerde (UWV)
Het UWV verricht jaarlijks meer dan 200.000 controles. Vaak zijn cliënten hiervan niet op de hoogte. Voor de verhoging van de controlebeleving zal het UWV aan alle gecontroleerde cliënten in de toekomst een bericht sturen over de uitgevoerde controle.

Fraude melden via internet (UWV)
Drempelverlagende maatregelen voor het melden van mogelijke misstanden door burgers of instanties zijn cruciaal voor de opsporing van fraude. In dit kader zal er daarom een voorziening worden getroffen die het mogelijk maakt om via internet tips door te geven, die vervolgens door een centraal meldpunt kunnen worden afgehandeld.

Aanpassen levensbewijs (SVB)
De SVB probeert zo goed mogelijk controle uit te oefenen op het in leven zijn, burgerlijke staat, leefvorm en gezinssamenstelling van wie in het buitenland woont. De SVB zal waar mogelijk en nodig aanpassingen aanbrengen in het levensbewijs en in de kwesties die met het levensbewijs gecontroleerd worden. Daarmee wordt het mogelijk om controle van de leefvorm losgekoppeld van het levensbewijs uit te voeren. Het levensbewijs en de autoriteit die het bewijs afgeeft lenen zich niet goed voor controle op de feitelijke leefsituatie.

5. Activerende bijstandsverlening

5.1 Borgen en doorontwikkelen concept Hoogwaardig Handhaven
Bij het borgen van de implementatie van het concept "Hoogwaardig Handhaven" gaat het enerzijds om de landelijke uitrol van de al ontwikkelde instrumenten en methodieken en anderzijds om het doorontwikkelen van instrumenten met het oog op een effectiever handhaving.

Bij het doorontwikkelen van het instrumentarium gaat het om:

· het benoemen van meetbare prestatie-indicatoren voor intern gemeentelijk gebruik;
· het toepassen van een dynamisch handhavingsmodel;

· het verder ontwikkelen en werken met risicoprofielen;

---


· het leggen van causale verbanden op het terrein van handhaving en bijbehorende prestatie-indicatoren;

· het inpassen van handhaving in de gemeentelijke datahuishouding;
· het opzetten van een benchmark handhaving;

· het inbouwen risicosturing in de bedrijfsvoering.

Waar mogelijk zal deze maatregel ook gekoppeld worden aan maatregel 1 (sturen op naleving).

5.2 Expertise handhavinginstrumenten bundelen op regionaal niveau
De reeds bestaande Regionale Coördinatiepunten Fraudebestrijding worden als tussen- schakel gebruikt om op regionaal niveau kennis en expertise te bundelen op het terrein van "Hoogwaardig Handhaven". Deze kennis wordt via een accountfunctie aangeboden aan de gemeenten in het betreffende gebied. Om deze accountfunctie vorm te geven is de pilot `De Verbindende Schakels', die tot doelstelling heeft het bestaande beter te verbinden, (succesvol) uitgevoerd. Op basis van de resultaten van de pilot vindt een landelijke uitrol plaats.

5.3 Zwart werk en bijstandsgerechtigden
Signaleren en opsporen van zwart werk
Het signaleren en opsporen van zwart werk zal worden verbeterd door bijvoorbeeld:
· het systematisch doorlichten van het uitkeringsbestand op risico's van zwart werk aan de hand van risicoprofielen;

· nauwer samen te werken met de politie en afspraken te maken over de uitwisseling van gegevens (de politie komt bij verhoor vaak aan de weet of een verdachte een uitkering of inkomsten heeft);

· steekproefsgewijs na te gaan of cliënten zwart werken bijvoorbeeld door plaatsen te controleren waar werkenden zich verzamelen.
Met het oog op deze intensivering van de controle en de opsporing van zwart werken alsmede het bestendigen van het staande beleid waaronder het deelnemen aan interventieteams en het afleggen van huisbezoeken worden er opnieuw tijdelijk middelen voor controle en opsporing beschikbaar gesteld aan die gemeenten die thans hiervoor een subsidie ontvangen. Deze middelen zullen in fases beschikbaar worden gesteld.

Zwart werk omzetten in een reguliere baan
Met een aantal pilots op lokaal niveau zal worden nagegaan of het mogelijk is geconstateerd grijs of zwart werk om te zetten in regulier werk door de betrokken werkgevers daarbij actieve begeleiding te geven of door de betrokken cliënten actief te bemiddelen naar een reguliere baan met vergelijkbare kenmerken. Ook het begeleiden van jongeren die niet (langer) voor een uitkering in aanmerking komen verdient in dit verband aandacht. Voorkomen moet worden dat zij intreden in het illegale circuit en zwart werk gaan verrichten. Van groot belang is dat de inzichten over de beste werkwijze in dit verband actief naar andere gemeenten worden gecommuniceerd.


---

6. Subsidies
Nieuwe subsidieregelingen
Bij het ontwerp van nieuwe subsidieregelingen wordt kritisch gekeken naar de uitvoerbaarheid in de praktijk en het vermijden van risico's voor misbruik en oneigenlijk gebruik (subsidiëring met terugwerkende kracht, inkomensderving door deelnemers, gebruik van de accountantsverklaring, etc.).

SZW zal in 2006 een nieuwe ESF-regeling opstellen. Potentiële aanvragers en accountants krijgen uitgebreid voorlichting. Net als nationale regelingen, maakt SZW ook de ESF-regeling beter uitvoerbaar door:

· subsidiëring met terugwerkende kracht af te schaffen;

· te stoppen met subsidiëring van inkomensderving van cursusdeelnemers;
· het gebruik van de accountantsverklaring als eerstelijns controle te heroverwegen;
· minder subsidie op overheadkosten te verlenen.

In de sfeer van preventie en controle zullen de mogelijkheden van nieuwe ICT-toepassin- gen optimaal worden benut.

Cursus fraudealertheid subsidiemedewerkers SZW
Er is reeds een cursus subsidiebeheer gestart voor SZW-medewerkers. In de komende periode zal er tevens een cursus fraudealertheid gegeven worden aan iedereen die zich bezighoudt met het verstrekken en controleren van subsidies.

Kortingspercentages in nieuwe subsidieregelingen
Bij nieuwe subsidieregelingen zal waar mogelijk van tevoren worden aangegeven met welk deel het subsidiebedrag wordt gekort als bepaalde subsidievoorwaarden niet worden nageleefd.

7. Communicatie, samenwerking, uitwisseling van informatie en
internationale aanpak

7.1 Communicatie en voorlichting
Er zal een overkoepelende communicatiestrategie voor handhaving worden opgesteld, die bestaat uit drie delen:

1) een overkoepelende bewustwordingscampagne vanuit het Rijk, inclusief aandacht voor fraude;

2) effectieve communicatie door ketenpartners;

3) een communicatiestrategie, uitgewerkt in deelplannen per wet/maatregel en voor verschillende doelgroepen


---

7.2 Betere samenwerking tussen handhavingspartners

· Eenduidig Toezicht
Deze nieuwe aanpak stelt de bedrijven en instellingen waarop toezicht is centraal en werkt van daaruit naar minder toezichtlast en beter en duidelijker toezicht. Bedrijven en instellingen krijgen dus te maken met toezicht vanuit één aanspreekpunt dat op één ­ voorspelbare ­ manier het toezicht organiseert alsof er één rijkstoezichthouder is die op één manier gegevens verzamelt.


· Samenwerking ketenpartners
In de SUWI-ketenprogramma's voor 2005 en 2006 hebben de betrokken partijen hun agenda voor het ontwikkelen van de samenwerking geformuleerd.

Eén van de ambities is het ontwikkelen van gezamenlijke aanpak voor handhaving. Speerpunt daarbij is een effectieve communicatie met de klanten. Daarnaast wordt ingezet op het doorontwikkelen van risicogestuurd handhaven. Een derde punt waarop wordt ingezet betreft de effectieve afhandeling van fraudesignalen, waarbij men elkaar in de keten aanspreekt op het constateren van regelovertreding en het daadwerkelijk sanctioneren.

Ten vierde wordt ingezet op een effectievere handhaving door het optimaal benutten van de beschikbare en binnen afzienbare tijd beschikbaar komende authentieke bronnen (gemeentelijke basisadministratie, register niet-ingezetenen, het nieuwe handelsregister, registraties van de Belastingdienst en de polisadministratie van UWV). Ten vijfde wordt een adequate uitwisseling van alle relevante informatie bij de overdracht van cliënten tot stand gebracht. Hiervoor is inmiddels het digitaal klantdossier in ontwikkeling, dat gefaseerd zal worden ingevoerd. .

Tot slot zullen er regionale bijeenkomsten worden georganiseerd waarbij UWV, CWI en gemeenten samen om de tafel gaan zitten om afspraken te maken over ketengewijs handhaven.


· Samenwerking Belastingdienst
Het breder beschikbaar stellen van de gegevens in het bestand van de eerstedagmelding (EDM) zal een belangrijke bijdrage leveren aan het effectief bestrijden van fraude. Handhavers die werkgevers controleren op de naleving van wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Arbeidsinspectie, de SIOD of de interventieteams, kunnen gesignaleerde overtredingen bij de Belastingdienst melden. Het is aan de Belastingdienst om vervolgens op te treden tegen de betreffende werkgever.


· Expertteam Handhaving
De aansluiting en wisselwerking tussen beleid en uitvoering in het kader van de handhaving blijkt soms moeizaam. Ook de daarbij betrokken disciplines die op lokaal en regionaal niveau moeten samenwerken hebben wisselende ervaringen.

10

Om een beter beeld te krijgen van wat er goed gaat en wat beter kan, zal in het najaar van 2006 een klein aanjaagteam van ervaringsdeskundigen worden aangesteld dat in beeld gaat brengen waar verbeteringen nodig zijn. Het team krijgt tot taak om in samenwerking met betrokkenen knelpunten in kaart te brengen die een negatieve invloed hebben op de effectiviteit van de handhavende activiteiten op lokaal en regionaal niveau en om de verantwoordelijke instanties terzijde te staan bij het wegnemen van deze knelpunten.

7.3 Uitwisselen van informatie

· Ontsluiten van nieuwe gegevensbronnen
Dit voornemen speelt in de context van regionale interventieteams, bij binnengemeentelijke uitwisseling tussen afdelingen en diensten en in de samenwerking tussen landelijke diensten. SZW zal komende jaren, in overleg met de instanties en departementen in overleg met het CBP, nagaan of de ontsluiting van andere gegevensbronnen tot de mogelijkheden behoort en daartoe de noodzakelijke stappen zetten.


· Regie datawarehouse sociale zekerheid
De gemeenten beschikken over veel informatie van hun burgers, zonder dat zij in staat zijn om deze informatie met elkaar in verband te brengen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat iemand een bijstandsuitkering ontvangt, terwijl hij of zij voor meerdere panden OZB betaalt of een vergunning aanvraagt voor horeca-, milieu- of bouwactiviteiten. Een datawarehouse voor de uitvoering van de sociale zekerheid bij gemeenten, kan informatie met elkaar verbinden en maakt het beter mogelijk om te controleren op rechtmatigheid. De ontwikkeling en bouw van een dergelijk datawarehouse zal door middel van enkele pilots gestalte krijgen. Het Coördinatiepunt ICT van Divosa zal gevraagd worden de regie op zich te nemen.


· Informatieknooppunt SZW (signalen)
Het SZW-informatieknooppunt beoogt de rol van informatiemakelaar te vervullen op het terrein van werk en inkomen. Alle signalen over regelovertreding binnen het SZW- domein, die de SIOD van externe partijen (Meldpunt M, KMAR, politie, etc.) ontvangt, worden bij elkaar gebracht in één loket. Het loket wordt tevens gebruikt voor de doorgeleiding door partners van meldingen en tips die zij hebben gekregen en in behandeling hebben genomen om na te kunnen gaan of andere handhavers mogelijk met dezelfde werknemers/werkgevers aan de slag zijn en/of er wellicht sprake is van patronen die duiden op meervoudige fraude. Binnen het informatieknooppunt worden controle- en toezichtsinformatie vervolgens daar neergelegd waar het thuishoort. Daarnaast wordt de informatie aangevuld met open bronnen en semi-open bronnen. Hierbij kan gedacht worden aan: KvK, Kadaster, internet, CBS en informatie van Produktschappen.


· Het digitaal communicatieplatform handhavingsprogramma
Een digitaal communicatieplatform biedt de mogelijkheid om de samenwerking te bevorderen tussen de professionals die zich bezighouden met de uitvoering van handhavingsprogramma's op het beleidsterrein van SZW.


---

Het digitaal communicatieplatform beoogt:

1. overzicht te bieden van wat er op handhavingsgebied gebeurt;

2. informatie, kennis en goede voorbeelden bij elkaar te brengen en toegankelijk maken.
3. een belangrijke bron te zijn voor analyses en rapportages en het beleggen themabijeenkomsten.

Alle handhavingsfunctionarissen kunnen bij het platform terecht voor het uitwisselen van resultaten, rapportages, ervaringen of knelpunten. Ook vinden ze er een referentiekader voor handhavingsonderzoek en een overzicht van op stapel staande activiteiten, als lezingen, overleggen in de Tweede Kamer en workshops.

7.4 Internationale aanpak

· Internationale samenwerking bij werkplek en grenscontroles
Gedurende de looptijd van dit programma zal de internationale samenwerking bij werkplek- en grenscontroles worden uitgebreid. Hieronder wordt ook verstaan de versterking van de reguliere uitwisseling van informatie voor de controle van exportuitkeringen en mogelijke samenloop met inkomsten uit arbeid of als zelfstandige. Tevens zullen ­ in de vorm van MOU- en verdragsafspraken ­ de vermogensonderzoeken door het IBF worden gefaciliteerd. Hierbij hoort ook het onderzoek naar de mogelijkheden van ICT-ondersteuning bij de bestrijding van bijstandsfraude. Vooral grensgemeenten hebben hier baat bij.


· Samenwerking met Polen en andere MOE-landen
Om fraude van loonbelasting en sociale premies tegen te gaan is een goede informatie- uitwisseling met de verantwoordelijke instanties in de nieuwe EU-lidstaten nodig. Om deze fraude tegen te gaan is van belang dat snel en effectief geverifieerd kan worden of er sprake is van een echt bedrijf en het bijvoorbeeld niet om een postbusbedrijf gaat en of sociale premies en loonbelasting worden afgedragen. Naast Polen wordt prioriteit gegeven aan Hongarije, Tsjechië en Slowakije.


· Samenwerking met het Verenigd Koninkrijk
De volgende afspraken zijn gemaakt.

Netwerk documentvervalsing
Er komt een netwerk van twee vertegenwoordigers per land om trends op het terrein van documentvervalsing en verificatieprocedures uit te wisselen.

Uitwisseling risicoprofielen
Er worden risicoprofielen uitgewerkt en waar deze blijken aan te sluiten, zullen hierover gegevens uitgewisseld worden. Deze gegevensuitwisseling vindt plaats binnen het zogenaamde Cross-Border Forum, waarin ook Engeland, Noord-Ierland en Ierland vertegenwoordigd zijn.


12

Uitwisseling gemeentelijk controleprogramma
Er zal een multinationaal controleprogramma voor uitkeringsfraude van gemaakt worden. In het Verenigd Koninkrijk zal de National Intelligence Unit zich hiermee bezighouden.


· Samenwerking met Duitsland en België
Met Duitsland wordt onderhandeld over het afsluiten van een MOU, vergelijkbaar met het MOU dat is afgesloten met het VK. Met de inwerkingtreding van het Verdrag van Schengen vinden er geen grenscontroles meer plaats waardoor aanvullende afspraken nodig zijn om te voorkomen dat een Nederlander, met bijvoorbeeld een
bijstandsuitkering, relatief eenvoudig met behoud van die uitkering in Duitsland gaat werken. In samenwerking met Duitsland zal worden onderzocht op welke terreinen het verdrag zich zal toespitsen.

Voor gegevensuitwisseling met België zullen nadere afspraken gemaakt worden met het Belgische Ministerie van Sociale Zaken, met name over gegevensuitwisseling met de Kruispuntbank. Op het gebied van fraudebestrijding wordt al samengewerkt met de Kruispuntbank.


· Internationale conferentie gegevensuitwisseling
Ten einde de gegevensuitwisseling een extra impuls te geven zal SZW samen met de SIOD een internationale conferentie gegevensuitwisseling organiseren, waar met toezichthouders uit andere (buur)landen zal worden gedebatteerd over de wettelijke mogelijkheden. De uitkomsten dienen duidelijk te maken wat wel en wat niet grensoverschrijdend mag. De uitkomsten kunnen wijziging van wet- en regelgeving met zich meebrengen als de huidige mogelijkheden onvoldoende ruimte bieden.

8. Een effectief opsporingsbeleid


· Versterken samenwerking SIOD ­ Functioneel Parket (OM)
Doelstelling van deze maatregel is om de opsporings- en afdoeningschakel in de handhavingsketen beter op elkaar aan te laten sluiten. Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie zal beter worden betrokken bij het afdoening van SIOD zaken. Daartoe zal op een parketsecretaris van het Functioneel Parket met de onderzoeken meelopen op de regiokantoren van de SIOD. Verder zal worden vastgelegd dat er binnen 6 maanden na indiening van een procesverbaal een zitting volgt, tenzij sprake is van een gerechtelijk vooronderzoek. In dat geval kan de tijd die ligt tussen het indienen van het procesverbaal en de rechtzitting oplopen tot 12 maanden.


· Programmering SIOD
De programmering van de SIOD is op dit moment de resultante is van enerzijds een analyse van de risico's van het bestaan van strafbare activiteiten op de beleidsterreinen van het ministerie van SZW en anderzijds politieke en beleidsmatige prioriteiten in het handhavingsbeleid. Het is de bedoeling in de komende periode te komen tot een versterking van de beleidsmatige aansturing van de opsporing.

13


14