Ingezonden persbericht


Dagbladbezorgers van het Jaar 2006:
Melissa Kreps (23) en Jan Willems (72)

Amsterdam, 13 september 2006 - Vandaag zijn de winnaars bbekendgemaakt van de verkiezing van de Dagbladbezorger van het Jaar. Melissa Kreps uit Noord-Brabant is in de categorie junior (15+) uitgeroepen tot winnaar. Jan Willems uit Limburg is de beste in de categorie senior (40+). Zij ontvingen vanmiddag in De Meervaart in Amsterdam uit handen van Jan Douwe Kroeske elk een reischeque ter waarde van ¤ 2.500,-. Tijdens de feesstelijke prijsuitreiking werden ook onderzoeksresultaten bekendgemaakt waaruit blijkt dat de waardering van dagbladbezorgers zeer groot is.

Voor de titel Dagbladbezorger van het Jaar worden jaarlijks 24 bezorgers genomineerd: uit elke provincie één in de categorie junior en één in de categorie senior. De abonnees van deze bezorgers konden ook dit jaar weer hun stem uitbrengen op hun eigen bezorger via www.worddagbladbezorger.nl of per post via een stemkaart. Naast het aantal stemmen dat de bezorgers ontvingen van hun abonnees, wogen factoren als grootte van de wijk en aantal abonnees mee bij de beoordeling van de genomineerden. Daarnaast werden per kandidaat punten toegekend voor bijzondere omstandigheden of activiteiten.

Toegewijde bezorgers
Melissa Kreps en Jan Willems kwamen bij de beoordeling als besten uit de bus. Melissa bezorgt het Brabants Dagblad. Zij bezorgt al 8 jaar elke morgen de krant bij haar 94 abonnees. Jan Willems bezorgt de Telegraaf, het Limburgs Dagblad, Dagblad de Limburger en het Financieele Dagblad. Zijn abonnees stemden massaal op de trouwe bezorger, die bijna al zijn abonnees persoonlijk kent. De winnaars kregen een reischeque als hoofdprijs. De overige genomineerden werden beloond met een Batavus-fiets.

Publieksprijs
Tijdens de verkiezing konden abonnees ook hun stem inclusief motivatie uitbrengen op hun bezorger als die niet was genomineerd. Deze bezorgers maakten daarmee kans op de Publieksprijs. Van deze verkiezing is een week lang verslag gedaan in het 3FM-radioprogramma van Giel Beelen. De Publieksprijs is gewonnen door Joost Van den Bogaard, hij kreeg uiteindelijk de meeste stemmen per SMS.

Extra aandacht voor typisch Nederlandse baan
De verkiezing is een initiatief van de Nederlandse Dagbladpers (NDP), waarin alle Nederlandse dagbladen verenigd zijn. Met deze verkiezing wordt het werk van dagbladbezorgers extra onder de aandacht gebracht. De Nederlandse Dagbladpers streeft ernaar zo veel mogelijk jongeren en ouderen te interesseren voor de typisch Nederlandse baan van dagbladbezorger. Want bijna nergens ter wereld zijn er verhoudingsgewijs zo veel mensen geabonneerd op een of meerdere dagbladen als in Nederland. Maar liefst 90 procent van de totale betaalde oplage van de dagbladen gaat naar krantenlezers met een abonnement.

Hoge waardering voor werk dagbladbezorgers
In het kader van de verkiezing heeft de Nederlandse Dagbladpers door TNS NIPO onder krantenlezers onderzoek laten uitvoeren naar de waardering van dagbladbezorgers. Daaruit blijkt dat hun werk gemiddeld met een 8,2 wordt gewaardeerd. Bijna een kwart van de ondervraagden geeft de dagbladbezorger een 9, en bijna 1 op de 6 ondervraagden geeft zelfs een 10. Zo'n 80 procent van de krantenlezers denkt dat Nederlanders minder goed geïnformeerd zijn als de bezorging van de krant weg zou vallen. Ruim twee derde beschouwt de bezorging van de krant als een waardevol rustmoment. Daarnaast vindt driekwart van de ondervraagden dat het bezorgen van een dagblad voor jongeren een goede manier is om kennis te maken met werken. Maar het zijn niet alleen jongeren die de krant bezorgen. De gemiddelde leeftijd van de bezorger is ruim 28 jaar. Het percentage bezorgers dat de 50 is gepasseerd stijgt en bedraagt bijna 15 procent. In totaal zijn er in Nederland ongeveer 35.000 bezorgers die elk circa 100 kranten bezorgen. Gemiddeld doen ze daar 28 minuten over. ===



Ingezonden persbericht