Gemeente Zwolle
College werkt aan professionele en betrouwbare dienstverlening

Datum uitgave: 09/13/2006
De klant staat centraal bij dienstverlening door de gemeente. Dit is een van de ambities uit de visie op de publieke dienstverlening in Zwolle 2006 - 2010, die vandaag door het college van B&W is vastgesteld. Volgens het collegeakkoord 'Samen voor Zwolle' is de gemeente in vele opzichten een dienstverlener en kunnen de inwoners van Zwolle rekenen op een gemeente die zorg draagt voor essentiële basisdiensten. Van goed onderhoud van de openbare ruimte tot klantgerichte producten, waarbij gemak, duidelijkheid en snelheid voorop staan. Bij de uitvoering van deze gemeentelijke taken passen betrouwbaarheid en professionaliteit.

Vanuit deze brede definitie van publieke dienstverlening is de afgelopen maanden gewerkt aan het formuleren van een nieuwe visie op dit thema voor de komende vier jaar. De vorige visie op gemeentelijke dienstverlening is vastgesteld in 1999. Gelet op de vele nieuwe ontwikkelingen op dit terrein bestond behoefte aan een geactualiseerde visie.

De visie bevat ambities die betrekking hebben op vijf hoofdthema's in de publieke dienstverlening:

* de klant staat meer centraal (meer vraaggericht werken);
* meer elektronische dienstverlening;
* regels: minder en anders;
* makkelijker en toegankelijker;
* meer samen met partners in de keten.

Deze ambities zijn uitgewerkt in doelstellingen en inspanningen die daarvoor geleverd moeten worden. Daarbij is zoveel mogelijk uitgegaan van aandachtspunten die vanuit verschillende naar voren zijn gekomen. Ook de financiële consequenties komen in de visie aan de orde en er wordt een relatie gelegd met andere gemeentelijke programma's en met landelijke ontwikkelingen.

Samenhang
Kijkend naar het collegeakkoord en naar de initiatieven die op dit moment worden ontplooid in de organisatie, zijn er met betrekking tot het thema publieke dienstverlening vier samenhangende programma's:

* Samen maken we de stad;
* Programma dienstverlening (op basis van de visie op publieke dienstverlening);
* Programma Zwolle als e-gemeente (op basis van de nota "Digitaal perspectief");
* Programma deregulering.

In al deze programma's zijn concrete projecten en inspanningen opgenomen die gerealiseerd moeten worden om de ambities te bereiken. Bewaking van de samenhang in de uitvoering van deze programma's is een belangrijk speerpunt de komende jaren.

Financiën
Het college gaat ervan uit dat veel van de inspanningen gerealiseerd kunnen worden binnen bestaande of geplande ontwikkelingen en budgetten. Verder wordt voor een aantal projecten geprobeerd subsidies te krijgen.

Bron: afdeling Communicatie