Ingezonden persbericht


Ministerie van Buitenlandse Zaken

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 14 en 15 september 2006

12-09-2006 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken

Graag bied ik u hierbij, mede namens de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 14 en 15 september 2006.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr B.R. Bot

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 14 en 15 september 2006

Externe Betrekkingen

Westelijke Balkan

De Raad bespreekt recente ontwikkelingen in de regio. Hierbij zullen vooral de voortgang van het hervormingsproces in Bosnië-Herzegovina en de aankomende verkiezingen aldaar op 1 oktober aanstaande aan de orde komen. Nederland is bezorgd over de trage implementatie van hervormingen gerelateerd aan de Stabilisatie- en Associatie Overeenkomst (SAO).

Ook zal gesproken worden over het verloop en het resultaat van de verkiezingen in Montenegro op 10 september.

Tevens zal de uitvoering van het actieplan van Servië met betrekking tot samenwerking met het Joegoslavië-Tribunaal (ICTY) aan de orde komen. Nederland zal daarbij strikt blijven vasthouden aan de voorwaarde van volledige samenwerking met het ICTY.

Soedan/Darfur

De bespreking van Soedan zal in het licht staan van de verslechterde humanitaire en veiligheidssituatie in Darfur, de verlenging van het mandaat van de vredesmissie van de Afrikaanse Unie (AMIS) en de transitie van AMIS naar een VN-missie. De Soedanese regering is een militair offensief begonnen tegen rebellengroeperingen die de Darfur Peace Agreement (DPA) niet hebben ondertekend. De humanitaire toegang tot Darfur is zeer beperkt. De internationale gemeenschap veroordeelt dit scherp.

De Veiligheidsraad nam op 31 augustus resolutie 1706 aan, waarin de Soedanese regering wordt opgeroepen om in te stemmen met een VN-troepenmacht in Darfur. Soedan verzet zich hiertegen. Nederland maakt zich samen met internationale pa rtners sterk voor het opvoeren van druk op de Soedanese regering. Teneinde een machtsvacuüm in Darfur te voorkomen, dient het mandaat van AMIS, dat op 30 september afloopt, te worden verlengd. De Afrikaanse Unie zal daarover op korte termijn moeten beslissen. Nederland en internationale partners trachten verlenging te bewerkstelligen door een sterke, eenduidige boodschap aan Soedan en de Afrikaanse Unie af te geven. Tegelijkertijd is Nederland van mening dat AMIS in aanloop naar de transitie naar een VN-macht verder versterkt moet worden. Voortgezette steun van de EU en anderen is daarvoor onontbeerlijk.

Gezien de verslechterde veiligheidssituatie in Darfur zal Nederland, als trekker van het wederopbouwproces, voorstellen om de donorconferentie, die was voorzien voor oktober, uit te stellen. Daarbij moet ervoor worden gezorgd dat de dialoog over de DPA gaande wordt gehouden. Nederland pleit in dit kader onder meer voor een voortgezette rol voor de EU Speciale Vertegenwoordiger voor Soedan, Haavisto.

Democratische Republiek Congo

De Raad zal spreken over de laatste ontwikkelingen in de Democratische Republiek Congo (DRC) in de aanloop naar de tweede ronde van de presidentsverkiezingen (voorzien voor 29 oktober 2006). Raadsconclusies worden voorbereid waarin het belang van verdere steun aan de hervorming van de Congolese veiligheidssector wordt benadrukt.

Op 30 juli jl. vonden in DRC de parlementsverkiezingen en de eerste ronde van de presidentsverkiezingen plaats. De verkiezingen zelf zijn volgens internationale waarnemers goed verlopen, maar na de uitslag kwam het tot ernstige ongeregeldheden. Op 25 augustus jl. werden Raadsconclusies aangenomen waarin de EU de kandidaten (president Kabila en vice-president Bemba) opriep een gedragscode op te stellen. Inmiddels hebben beide kandidaten een gemengde commissie ingesteld om de ongeregeldheden te onderzoeken en een gedragscode op te stellen.

De gewelddadigheden na de eerste ronde onderstrepen andermaal het belang van coherente en krachtige steun aan hervorming van de Congolese veiligheidssector, inclusief ontwapening, demobilisatie en re-integratie van de Republikeinse Garde en milities als die van Bemba. De Nederlandse regering ondersteunt dit proces en is van mening dat deze hervorming niet alleen krijgsmacht en politie zou moeten betreffen maar ook justitie en douane.

Midden-Oosten vredesproces

De Raad zal spreken over de situatie in het Midden-Oosten en meer in het bijzonder over de implementatie van resolutie 1701 van de VN Veiligheidsraad. Met een bijdrage van inmiddels ongeveer 7000 manschappen (bijna 50% van de voorziene troepensterkte) leveren de EU-lidstaten het leeuwendeel van het versterkte UNIFIL waardoor de Europese rol in het Midden-Oosten verder toeneemt. Nederland acht het verder van belang dat de EU actief en zichtbaar bijdraagt aan het wederopbouwproces in Libanon in vervolg op de Stockholm-conferentie.

Voorts zal de Raad verder spreken over de rol die de EU kan spelen bij het bevorderen van een hervatting van de dialoog tussen Israël en Palestijnen, mede in het licht van de inspanningen van president Abbas een regering van nationale eenheid met Hamas te vormen. Nederland is van mening dat de EU, bij voorkeur in het kader van het Kwartet, terzake een actievere en meer zichtbare rol dient te spelen, mede ook richting de VS.

De RAZEB zal tevens - in lijn met hetgeen tijdens de informele Raad van 1-2 september ('Gymnich') werd besproken - verder van gedachten wisselen over de noodzaak van een een Europese rol gericht een integrale benadering voor de gehele regio gericht op het bereiken van duurzame vrede.

Iran

De Raad zal het nucleaire dossier bespreken in vervolg op de bespreking tijdens 'Gymnich' . Hoge Vertegenwoordiger Solana zal de ministers informeren over zijn gesprekken met de Iraanse autoriteiten en zijn nadere contacten met Rusland en China. Het doel van de gesprekken met Iran is om opheldering te krijgen over het Iraanse antwoord op het door HV Solana gepresenteerde pakket in juni jl. Afhankelijk van de uitkomst van de gesprekken zal de Raad zijn positie bepalen en eventuele conclusies vaststellen.

(eventueel) Irak

Het EU-voorzitterschap zal de ministers van Buitenlandse Zaken mogelijk informeren over de uitkomsten van de eerste bijeenkomst van de 'Preparatory Group' voor het 'International Compact' op 10 september in Abu Dhabi. Het 'International Compact' is een Iraaks initiatief voor partnerschap met de internationale gemeenschap. Hoofddoel is de economische transformatie van Irak en zijn integratie in de regionale en globale economie. Daarnaast is er aandacht voor politieke en veiligheidsaspecten. De Iraakse regering en de VN zijn gezamenlijk voorzitter van het 'International Compact', met ondersteuning van de Wereldbank. Het EU-voorzitterschap heeft op 1 augustus jl. een verklaring doen uitgaan waarin de EU het 'International Compact' verwelkomt en haar intentie voor verdere betrokkenheid bij het proces uitspreekt.

Diversen: EU-Zwarte Zee Economische Samenwerkingsraad

Naar verwachting zal Griekenland informeren over de stand van zaken in de zogeheten BSECC - 'Black Sea Economic Cooperation Council'.

Met de uitbreiding van de EU is de aandacht voor regionale samenwerkingsverbanden met EU-buurlanden groeiende. Ook vanuit de nieuwe oostelijke buurlanden is deze interesse aanwezig. De Nederlandse visie op intensivering van EU-betrekkingen met de Zwarte Zee regio is pragmatisch. Dit houdt een betrokkenheid en samenwerking in op onderdelen waar toegevoegde waarde is (zoals op het gebied van energie, bestrijden georganiseerde misdaad, bevorderen van handel en investeringen en bevorderen van goed bestuur). Nederland juicht een positieve en concrete rol van de BSECC toe bij consolidatie van het proces van politieke en economische hervormingen in de oostelijke buurlanden, maar is van oordeel dat de werkzaamheden van de BSECC niet mogen overlappen met activiteiten van de Europese Unie in het kader van het Europees Nabuurschapsbeleid.