Allianties sleutel tot succes

Sms

ALLIANTIES SLEUTEL TOT SUCCES

Den Haag, 14 september 2006 - Allianties met andere bedrijven bepalen in steeds grotere mate de concurrentiekracht van een onderneming. Het is vrijwel onmogelijk om zelf over alle kennis en financiële middelen voor innovatie te beschikken; de klant vraagt in toenemende mate om samengestelde producten en diensten van meerdere leveranciers; door samenwerking met anderen is het mogelijk om een standaard te ontwikkelen en de concurrentie te beperken. Het aantal allianties, waarin partners met behoud van de eigen juridische zelfstandigheid samenwerken, is de afgelopen jaren dan ook explosief is gestegen. Volgens schattingen wordt thans bijna 50% van de beurswaarde van Amerikaanse en Europese ondernemingen gegenereerd door allianties.

Het is daarom des te verwonderlijker dat er tot nu toe zo weinig is nagedacht over de structurering en besturing van allianties. In die lacune wordt voorzien door het boek 'Alliantiebesturing, samenwerking als precisie-instrument'van prof. dr. Ard-Pieter de Man, gebaseerd op een onderzoek dat hij in opdracht van de Stichting Management Studies heeft uitgevoerd. In zijn studie heeft De Man, hoogleraar Technische Bedrijfskunde aan TU Eindhoven, een aantal allianties van Nederlandse bedrijven onder de loep genomen: de Senseo-samenwerking van Philips en SaraLee/DE; de samenwerking van KLM en NWA op de Noord-Atlantische route; het reïntegratiebedrijf Keerpunt dat een joint venture is van Nationale Nederlanden en Fortis; Strukton, ISS en Imtech die gezamenlijk de Talentgroep hebben opgericht voor de bouw en het onderhoud van scholen; en de tomatentelersvereniging Prominent die van start ging om de 'Wasserbombe'-problematiek op te lossen en inmiddels meerdere innovaties voor de deelnemende bedrijven heeft bewerkstelligd.

Deze zeer uiteenlopende samenwerkingsverbanden tonen aan dat een alliantie een bij uitstek geschikt middel is om op een gerichte en flexibele manier samenwerking tot stand te brengen. Anders dan bij fusies of overnames kan precies worden geregeld waarop de samenwerking betrekking heeft, voor welke periode men de samenwerking aangaat, hoe de resultaten worden verdeeld, etc. Het gevaar voor mislukkingen is daardoor kleiner. 'Maar alliëren moet wel worden geleerd' zegt De Man. 'Bedrijven die intern goed zijn ingericht op allianties zijn duidelijk succesvoller'.

Gezamenlijke besluitvorming van partners die niet automatisch dezelfde belangen hebben in een alliantie, vraagt om een weloverwogen besturingsfilosofie en een op de situatie toegesneden besturingsmodel. Bij de besturing van allianties moeten bedrijven bewust kiezen voor een bepaalde mate van control en vertrouwen. 'Met alleen control kom je er niet en met alleen vertrouwen ben je naïef bezig', aldus De Man. 'Beide kunnen effectief zijn, maar elk heeft zijn eigen toepassingsgebied, bijvoorbeeld afhankelijk van de vraag of de partners elkaar al kennen en of er wordt samengewerkt in een dynamische of een stabiele markt'. In het boek gaat hij nader in op de verschillende elementen van alliantiebesturing, wanneer welke vorm geschikt is en hoe om te gaan met de (onvermijdelijke en noodzakelijke) dynamiek.


---