Socialistische Partij

Zalm, zet Connexxion niet in de uitverkoop!

14-09-2006 * Minister Zalm (Financiën) moet alle aandelen in busbedrijf Connexxion behouden. Alleen als overheidsbedrijf zal kwaliteit en maatschappelijk belang voor winst gaan en zullen noodzakelijke innovaties gegarandeerd kunnen blijven. Bovendien heeft de overheid na de verkoop van Connexxion geen busbedrijf meer om op terug te vallen zodra doordringt dat de marktwerking in het openbaar vervoer faalt. Dit stelde SP-Kamerlid Arda Gerkens gisteren in debat met de VVD-bewindsman in de Tweede Kamer.

Gerkens Connexxion is de grootste busvervoerder van Nederland, maar ondervindt steeds meer concurrentie. Het bedrijf onderscheidt zich vooral van haar buitenlandse concurrenten doordat het ook innovatief bezig is, onder meer met de OV-chipkaart en de Superbus. De voortrekkersrol van dit busbedrijf lijkt te vervallen als het in de uitverkoop wordt gezet, omdat juist bij deze innovaties de winstgevendheid onzeker is.

Op dit moment laat minister Zalm het busbedrijf al `marktconform' opereren. Zo laat de liberale bewindsman het zelfs toe dat het overheidsbedrijf investeert in helikoptervluchten. Gerkens: "De overheid steekt dus belastinggeld in een product zonder maatschappelijk nut en dat zelfs ongewenst is. Nu blijven de schoolgaande kinderen in Amsterdam door blunders van Connexxion thuis, terwijl er wel voldoende geld is voor helikoptervluchten voor de zakenwereld. Laat Zalm zich hier druk om maken, in plaats van via de uitverkoop van Connexxion een snelle financiële meevaller te forceren. Wij zien liever een jaarlijkse dividenduitkering in combinatie met goed openbaar vervoer dan een eenmalig geldbedrag."

In het verkiezingsprogramma van de SP staat een reeks concrete voorstellen om het openbaar vervoer sterk te verbeteren:

- Door gerichte investeringen wordt het openbaar vervoer gemoderniseerd. De bereikbaarheid van het platteland wordt bevorderd, ook per trein en bus.

- Gratis openbaar vervoer wordt mogelijk voor jongeren onder de 12 jaar, met begeleiding, en ouderen boven de 65 jaar.

- Prijsstijgingen van kaartjes voor trein, bus en tram mogen niet boven het inflatiepercentage uitkomen.

- De reisinformatie dient gratis te worden, ook via de telefoon.

- De overheid moet de NS opnieuw aan gaan sturen en de dienstverlening op een hoger niveau brengen. De spoorbedrijven NS en ProRail worden weer samengevoegd.

- De verplichte aanbesteding van bus- en treinvervoer wordt niet langer verplicht en het privatiseren van busbedrijven wordt stopgezet. Zie ook:
* SP verkiezingsprogramma: Een beter Nederland voor hetzelfde geld