Gemeente Utrecht

Utrecht: Vragen N.R. Schipper over leerlingenvervoer (vragen binnengekomen op 14 september 2006)

Toelichting:
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de organisatie van het leerlingenvervoer. De uitvoering wordt openbaar aanbesteed. Het leerlingenvervoer in Utrecht heeft de gemeente gegund aan de Klomp groep, voor de leerlingen voor het speciaal basisonderwijs (SBO), en aan Connexxion, voor de leerlingen met een fysieke handicap.

Sinds 1 januari 2006 moeten taxichauffeurs over taxipas beschikken. In mei zijn er in diverse kranten artikelen verschenen (o.a. bijgevoegde artikel) over taxichauffeurs die geen taxipas op zak hebben.

Bij aanvang van een nieuwe schooljaar is het voor chauffeurs en (nieuwe) leerlingen altijd weer even zoeken naar de juiste routes. Er gaat meestal enkele dagen overheen voordat de optimale route is gevonden.

Naast dit probleem hebben ons na aanvang van dit schooljaar signalen bereikt dat de Klomp groep (nog steeds) niet over voldoende chauffeurs beschikt. Om dit op te lossen heeft de Klomp groep de Utrechtse Taxi Centrale ingeschakeld om een deel van de leerlingen te vervoeren. Dit heeft er toe geleid dat leerlingen te laat op school arriveren (soms wel 15 minuten) en leerlingen die lang op school moeten wachten voordat zij worden opgehaald (soms wel meer dan een uur).

GroenLinks vindt dat de gemeente Utrecht alles is het werk moet stellen om het leerlingenvervoer naar behoren te laten functioneren, zeker omdat het juist gaat om kwetsbare leerlingen die hier gebruik van maken.


1. Heeft de gemeente Utrecht heldere afspraken met de Klomp groep en Connexxion over de kwaliteit (tijdig halen en brengen, veilig vervoer door gekwalificeerde chauffeurs) van het leerlingenvervoer?
2. Is het College op de hoogte van het aantal klachten/signalen die er sinds de zomer bij de gemeente binnengekomen zijn over het leerlingenvervoer? Zo ja, wat is de aard en de ernst van deze klachten?
3. Wat onderneemt het College om ervoor te zorgen dat de de Klomp groep en Connexxion de kwalitatief en kwantitatief goed leerlingenvervoer verzorgen?
4. Deelt het College van GroenLinks dat het leerlingenvervoer naar behoren moet functioneren en dat kwetsbare leerlingen niet de dupe mogen zijn?

Bijlage: Artikel AD/UN 10-05-2006

Taxibedrijf Klomp rijdt illegaal

SOEST - Taxibedrijf de Klomp Groep uit Soest rijdt met tientallen chauffeurs die geen taxi mogen besturen omdat ze geen taxipas hebben.

Het bedrijf heeft inmiddels vijf dwangsommen van 7.500 euro per stuk gekregen, maar dat heeft er nog niet toe geleid dat de groepsvervoerder voldoet aan de nieuwe eisen.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat voert op dit moment oriënterende gesprekken met het Openbaar Ministerie om te bekijken of het bedrijf strafrechtelijk kan worden vervolgd voor het ontduiken van de regels.

De Klomp Groep behoort tot de grootste taxibedrijven voor groepen in Nederland.

Het bedrijf brengt onder meer veel kinderen van en naar scholen in de regio. Sinds 1 januari moeten taxichauffeurs een taxipas op zak hebben. Hiervoor moeten ze een examen afleggen. De regels worden sinds 19 januari streng gecontroleerd.