AutoRai

Honda Civic Type R debuteert op Paris Motor Show

(9/14/2006)
Deze maand beleeft de nieuwe Honda Civic Type R zijn debuut op de Paris Motor Show. Honda brengt hiermee de langverwachte opvolger van het succesvolle model, dat wereldwijd populair werd om zijn aantrekkelijke prijs, zeer tot de verbeelding sprekende rijkwaliteiten en dagelijkse inzetbaarheid. De verkopen overtroffen dan ook alle verwachtingen.
De Civic Type R wordt in diverse uitrustingsniveaus leverbaar. Zo kan de klant kiezen voor een auto met letterlijk alle opties aan boord, maar ook voor een lichte uitvoering waarin zelfs een hoedenplank ontbreekt. Hiermee wil Honda een zo breed mogelijk publiek aanspreken, waarmee wellicht het verkoopsucces van de eerste generatie kan worden overtroffen. Na zijn internationale debuut deze maand in Parijs zal de nieuwe Civic Type R naar verwachting begin 2007 in de showroom staan.

Omdat de prestaties van zijn voorganger al van een zeer hoog niveau waren, heeft Honda afgezien van nog meer motorvermogen. De nieuwe Type R wordt dan ook aangedreven door de bekende, ongeblazen 2.0 liter DOHC i-VTEC-motor. Wel werd deze betrouwbare krachtbron verder verfijnd met een nieuwe balansas en een drive-by-wire-gaspedaal. Hierdoor komt het maximumvermogen van 201 pk nu bij 8.000 toeren beschikbaar (voorheen 200 pk bij 7.400 t/min), waardoor de motor heerlijk in toeren blijft klimmen, tot aan het rode gebied.

Ook de prestaties van de nieuwe Type R zullen vergelijkbaar zijn met zijn voorganger. Dit betekent dat de sprint van 0 tot 100 km/u in 6,6 seconden wordt afgelegd en dat de topsnelheid 235 km/u bedraagt. Daar komt wel bij dat de auto in zijn geheel communicatiever is geworden door de aanpassingen aan de motor en ook de vernieuwde aërodynamica draagt bij aan nog betere rijeigenschappen. De geringe gewichtstoename ten opzichte van het vorige model werd gecompenseerd door iets lagere overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak.

De motorkarakteristiek wordt nog altijd voor een belangrijk deel bepaald door de VTEC variabele kleptiming en VTC variabele nokkenastechnologie van de inlaatkleppen. De aansprekende hoge-toerenkarakteristiek bleef, maar de omschakeling naar de hogere en langere kleplichting treedt nu al op vanaf 5.200 t/min en blijft actief tot het rode gebied dat bij 8.000 t/min begint. Nieuw is de i-VTEC-indicator, rechts van de snelheidsmeter, die oplicht zodra i-VTEC actief is.

Het onderstel van de 5-deurs Civic, dat zich heeft bewezen in rijeigenschappen en handling, vormt de basis van alle 3-deurs modellen. Het vormt het ideale platvorm voor het sportieve karakter van de Type R. Uitgangspunt daarbij is de wielophanging van de Civic Type S die verder werd verfijnd, waardoor de wegligging en sportieve stuureigenschappen van de Type R van een zeer hoog niveau zijn. Net als bij de Type S is de spoorbreedte achter 20 mm groter dan bij het 5-deurs model. De veer- en dempingkarakteristiek van de Type R is uniek.

Brede 225/40 ZR18-banden zorgen voor extra veel grip terwijl de met 15 mm verlaagde carrosserie nauwelijks overhelt in bochten. Bovendien werd het zwaartepunt verlaagd door de brandstoftank midden onder de vloer te plaatsen, waardoor minder massareacties optreden bij sportief rijden. De stuurinrichting met zijn kortere overbrenging en stijf geconstrueerde stuurhuis biedt de bestuurder een ultra directe besturing met veel gevoel.

De carrosserie van de 5-deurs Civic behoort al tot de stijfste in het C-segment. Die van de Type R werd nog eens verder verbeterd met verbluffend sportieve rijeigenschappen als resultaat. De stijve, direct voor de brandstoftank geplaatste dwarsbalk in de vloer draagt hier voor een belangrijk deel aan bij, net als de verstevigde bevestigingspunten van de veerpoten aan de voorzijde. Ook de onderste dwarsbalk voor de motorruimte zorgt voor extra stijfheid. Het nieuwe onderstel biedt hiermee een nog voorspelbaarder weggedrag dan bij het vorige model, waarmee de communicatieve rijeigenschappen en wegligging tot de beste in deze klasse behoren. Tegelijkertijd zorgt de gekozen veerkarakteristiek voor het rijcomfort dat je bij de nieuwe Civic Type R mag verwachten.

De indrukwekkende verschijning van de nieuwe Type R laat geen twijfel bestaan over zijn sportieve aspiraties. Diverse aërodynamische stijlelementen maken deel uit van de carrosserie, die 15 mm lager is dan die van de 5-deurs en Type S-modellen. Samen met de standaard 7-spaaks 18-inch lichtmetalen velgen geeft dit de Type R zijn krachtige uitstraling. In de forse voorspoiler zijn een grote luchtinlaat en driehoekige koplampen opgenomen. De vorm van de laatste komt overeen met die van de sportieve uitlaten aan de achterzijde. Een stijlvolle, in de carrosseriekleur gespoten achterspoiler zorgt voor extra downforce en â anders dan bij de 5-deurs en Type S â deelt deze de achterruit in tweeën.

Andere stijlelementen zijn bewust subtiel gehouden: Type R-emblemen sieren de remklauwen voor en de grille met glasafdekking van de Civic Type S heeft plaatsgemaakt voor een honingraatgrille met een rood 'H'-embleem in het midden.

Neem via de RVS-dorpellijsten met 'Type R'-logo plaats achter het stuur en opnieuw wordt direct duidelijk dat deze auto werd ontworpen voor puur en uitdagend rijplezier. De kuipstoelen voorin zijn uitgevoerd met royale zij-wangen in zwart Alcantara met rode stiksels en rode stoffen zittingen en rugleuningen.

Twee stijlvolle achterstoelen zijn in dezelfde kleurstelling uitgevoerd. Het overzichtelijke en stijlvolle Dual Link-dashboard, bekend van andere Civic-modellen, is ook in de Type R toegepast, maar kent een rood verlicht instrumentenpaneel en mat metallic bedieningspanelen aan weerskanten daarvan. De bestuurder beschikt over een met geperforeerd leer afgewerkt sportstuur met rode stiksels en 'H'-embleem op de stuurnaaf. De bijbehorende pookknop is afgewerkt in aluminium en zwart leer met rode stiksels.

De finishing touch wordt gevormd door een exclusief serienummerplaatje dat net voor de schakelpook is gemonteerd.

Men kan kiezen uit diverse uitvoeringen, desgewenst voorzien van alle denkbare opties. Dit zijn onder meer gordijnairbags, cruisecontrol, mistlampen, automatische verlichting en ruitenwissers en dual zone airconditioning. Een hypermodern navigatiesysteem met stemaansturing en RDS-verkeersinformatie is leverbaar als optie.

De filosofie achter de Type R is puur en sportief rijplezier. Het is dan ook een logische keuze van Honda om deze auto ook in een lichtere variant te leveren. Het weglaten van zaken als een audiosysteem, hoedenplank, afdekplaat onder de motor en geluidsisolatiemateriaal biedt een gewichtsbesparing van 40 kg. Deze uitvoering vormt de basis voor FIA Groep A-gehomologeerde onderdelen. In aansluiting hierop zal de Civic Type R zelf worden gehomologeerd voor FIA Groep N en Groep A, net als Groep R welke binnen afzienbare tijd wordt ingevoerd.

Het volledige programma van de Type R en Type S-modellen zal worden geproduceerd naast de productielijn van de 5-deurs modellen, op Honda's fabriek Manufacturing Ltd. (HUM) in Swindon, Engeland.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster