Genomineerden Bouwkennis Marketing Jaarprijs

Gisteren heeft de jury uit 55 inzendingen de drie genomineerden bepaald voor de Bouwkennis Marketing Jaarprijs 2006. De drie genomineerden zijn het concept "Wil je met me bouwen.nl" van Goldewijk, FlexCasco van VBI en de klantbenadering van Vestia. Met de Bouwkennis Marketing Jaarprijs wordt beoogd marketing in de bouwsector naar een hoger niveau te trekken. Vorig jaar werd reeds bewezen dat er vele leuke en interessante voorbeelden zijn van geslaagde marketingactiviteiten die een inspiratie zijn voor vele bedrijven.

De drie genomineerden bieden ieder op hun eigen manier zowel voordeel voor de klant als voor de organisatie. Bovendien zijn zij vernieuwend voor dat deel van de bouwsector waarin zij opereren en is er veel aandacht voor de uitvoering van de concepten. Onderstaand, in willekeurige volgorde, een omschrijving van de drie concepten:

Goldewijk - Wil je met me bouwen.nl?
Goldewijk ontwerpt en bouwt woningen in heel Nederland in particulier opdrachtgeverschap. Het onderscheidend vermogen van Goldewijk schuilt met name in de combinatie van een persoonlijke en complete aanpak, ontwerp door eigen architecten, optimale kopersbegeleiding, eigen showrooms en een probleemloos traject. Daarbij stelt zij de klant centraal. Middels de crossmediale marketingcampagne 'Wil je met me bouwen?' zoekt zij het contact met de klant. Onderdeel van de campagne is een interactieve WoonkaraktertestTM die de toekomstige bewoner op de site kan invullen. Inmiddels hebben ook al ruim 60.000 personen dit gedaan. In een concurrerende markt, met vaak kritiek op de eenzijdige communicatie, heeft Goldewijk zich weten onderscheiden. www.wiljemetmebouwen.nl

VBI - FlexCasco
Met het FlexCasco van VBI (leverancier van prefabbetondelen) verandert door de scheiding van drager en inbouw de bouwlogistiek. Bovendien kunnen installateurs wachten met de installaties tot in de afbouwfase, waardoor koperswensen tot op het laatste moment nog kunnen worden ingevuld. Doordat de leidingsleuven en -kokers ook later weer eenvoudig te openen zijn, verkrijgt men een gebouw dat ook op termijn makkelijk aanpasbaar is. Daarnaast kunnen met de voorgespannen vloeren van het casco, grote vrije overspanningen worden gerealiseerd. Door het wegvallen van dragende tussensteunpunten verkrijgt men grote vrije ruimtes met volledige indelingsvrijheid. Het VBI FlexCasco is een droogstapelsysteem met kanaalplaatvloeren en prefabwanden. Het draagt bij aan een schone, droge en vooral snelle bouw. Deze bouwlogistiek heeft vooral ook binnenstedelijk grote voordelen. www.vbi.nl

Vestia: vanuit de klant
Vestia is een grote woningcorporatie met een eigentijdse benadering van haar (potentiële) klanten. Zo biedt zij ondermeer een internet Klantenpanel, een website voor koopwoningen (www.woonwaardevol.nl) en een website voor jongerenhuisvesting (www.jongeren.vestia.nl). Vestia stelt als woningcorporatie de klant niet alleen bewust centraal, maar treedt deze (potentiële) klant ook vernieuwend tegemoet. Ze zet hierbij in op beide fronten: vaste klanten (huurders) worden betrokken bij de verbetering van de service en het producten- en dienstenaanbod. Daarnaast worden potentiële klanten zo geïnformeerd en aangesproken dat ze via internet makkelijk de weg naar (producten van) Vestia weten te vinden. www.vestia.nl

Beoordelingscriteria
De in totaal 55 inzendingen voor de Bouwkennis Marketing Jaarprijs zijn getoetst op de volgende criteria:
- toegevoegde waarde voor het bedrijf
- toegevoegde waarde voor de afnemer
- effect op het imago van het bedrijf
- effect op het imago van de sector
- succes(kans)
- originaliteit
- uitvoering

Jurering
Op 30 augustus heeft de jury bepaald welke drie inzendingen zijn genomineerd. Deze drie genomineerden presenteren zich op de Bouwkennis Jaarbijeenkomst op 14 september te Doorn. Op deze bijeenkomst vellen de jury en de bezoekers het eindoordeel (bijdrage jury/zaal: 50/50) In de jury van 2006 zitten:
Jay Curry: Directeur Jay Curry Associates
Eric Koenen: Corporate Strategy & Innovation GTI
Karin van Willigen: Directeur Bouweconomie Bouwend Nederland
Geert Segers: Directeur Marketing Wienerberger
Han Joosten: Director Market Research Bouwfonds
Bernard Verburg: Algemeen Directeur Bouwmaat Nederland
Roland Sleutjes: Voorzitter Nima Bouwtoeleveranciers
Jan-Paul Schop: Directeur USP Marketing Consultancy
Marjet Rutten: Algemeen Directeur Bouwkennis

Algemeen jury-oordeel
Samengevat is de jury van mening dat de bouw-, vastgoed- en installatiesector wel degelijk innoverend is op het terrein van marketing. Deze drie cases getuigen daar zeker van. Met de Bouwkennis Marketing Jaarprijs wordt beoogt marketing in de sector naar een hoger niveau te trekken. De jury hoopt dan ook dat deze cases een inspiratie zijn voor vele bedrijven en dat er voor de Bouwkennis Marketing Jaarprijs 2007 wederom vele inzendingen komen.

Bouwkennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, woon-, vastgoed- en installatiesector. De producten van Bouwkennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over Bouwkennis of om u in te schrijven voor de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.