Donderdag 14 september 2006


----------
Deze week in FEM Business (week 37 / vanaf vrijdag 15 september in de kiosk)

De methode-Aalberts

Zijn onderneming Aalberts Industries is al twintig jaar lang een van de meest bewonderde industriële conglomeraten van Nederland. Ceo en grootaandeelhouder Jan Aalberts nam zeventig ondernemingen over en wist desondanks de boel bij elkaar te houden . Hoe doet hij dat? En maakt zijn methode alle management-literatuur van de afgelopen jaren overbodig?

Plus: wie kan de 68-jarige Aalberts opvolgen?

De Nederlandse roots van een Afrikaans gifschandaal

Handelshuis Tafigura kwam in het nieuws door een groot gifschandaal in Ivoorkust. Het bedrijf opereert fiscaal vanuit Amstelveen en blijkt gelieerd aan de omstreden oliehandelaar Marc Rich. Deze trader bouwde zijn olie-imperium op door te profiteren van corruptie en smokkel. Ook Trafigura profiteert, bewust of onbewust, van de schimmige handel in commodities. Een kijkje achter de schermen van de Rich Boys.

Chinese consumptie beter voor Nederland
De Nederlandse economie profiteert van de groei van de Chinese economie, zo stelt staatssecretaris Karien van Gennip. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Die economie dreigt oververhit te raken en dat stelt de Chinese regering voor lastige dilemma s. Het antwoord ligt in het opvoeren van de Chinese consumptie en daar zullen Nederlandse ondernemingen uiteindelijk veel meer van kunnen profiteren dan het goedkoop importeren van Chinese producten.

Interview met de prins van 20 miljard

Prins Alwaleed is na Bill Gates de rijkste zakenman ter wereld. Hij heeft ook aanzienlijke belangen in Nederland. Nu wil hij een brug slaan tussen de islam en het westen. Zijn wapen: dialoog, onderwijs, maar ook versterking van de zakelijke banden. Want: Ik ben altijd op jacht.

Verder in dit nummer:

> Executive Car of the Year nobel en discreet: de directie-chauffeur

> Anders Moberg van Ahold moet nu echt US Food Service dumpen

> waarom Heineken weer bruist

Informatie: Arne van der Wal 06 22 31 37 18

De business weekly FEM Business ordent wekelijks de relevant zakelijke, economische en financiële informatie. Naast het feitelijke nieuws ook oorzaken en gevolgen, achtergronden, heldere analyses en scherpe commentaren. De redactie schrijft over bedrijven, markten, sectoren en de mensen die erover beslissen. Deskundig en onafhankelijk. Naast het weekblad is er een goed bezochte website waarop de vaste abonnees toegang hebben tot het elektronische archief van FEM Business. Tevens verschijnt dagelijks FEM Business Update, de gratis dagelijkse E-nieuwsservice van FEM Business.

Sneak preview?

de complete inhoudsopgave is als pdf bijlage verkrijgbaar

Meer informatie: 020 - 515 98 21 / 06-22313718