Ingezonden persbericht


ff4961.gif

Experts van SophosLabs ontdekken nieuwe techniek waarmee spammers e-mail adressen verzamelen

Sophos adviseert computergebruikers alert te zijn voor kettingbrieven

Gorinchem, 15 september 2006 - IT beveiligingsexpert Sophos raadt computergebruikers aan om bedachtzaam om te springen met zogenaamde kettingbrieven naar aanleiding van een nieuwe scamtechniek die door spammers gebruikt wordt om zoveel mogelijk email adressen te verzamelen.

Spam e-mail campagnes worden vaak voorgesteld onder het mom van grappige e-mails of onderzoeksprojecten die als kettingbrief doorgestuurd worden. Deze beide technieken worden vaak wereldwijd tussen e-mail gebruikers onderling geforwarded, soms zelfs naar een volledige contactlijst of een volledig departement binnen een bedrijf. Bij het forwarden worden er tal van e-mail adressen in het bericht mee verzonden.

De nieuwe spamcampagne vraagt om de kettingbrief door te sturen naar de spammer zelf (in dit geval voorgesteld als een kettingbrief-onderzoeker, genaamd Gemma). Dankzij deze techniek ontvangt de spammer alle contactdetails van de slachtoffers en kunnen de gegevens gebruikt worden voor spam doeleinden of voor het stelen van identiteitsgegevens.

Een paragraaf uit het spam bericht:

-------------------------------------------

'I would be very grateful if you would be kind enough to forward absolutely anything and everything that remotely resembles chain mail, forwards of any type (even the rude ones). This project is based over the next year and I need at least 500,000 forwards for this project to be a success, so please keep them coming the more the better'

-------------------------------------------

"We ondervinden dat spammers inventiever worden om email adressen te verzamelen. Ze worden gedreven door geld en willen hun ongewenste marketing berichten bij hun potentiële klanten krijgen. , verklaart Marnix van Meer, director Sophos Benelux. Deze email campagne, zogezegd verstuurd om kettingbrieven te onderzoeken, kan de minder alerte computergebruiker overtuigen om tientallen berichten door te sturen. Hierbij loopt het slachtoffer het gevaar dat de mail eveneens verstuurd zal worden naar vrienden en collega s of erger dat persoonlijke gegevens gestolen worden. Computergebruikers zouden de ketting moeten doorbreken en niet reageren op dergelijke berichten.

Sophos adviseert bedrijven om hun email gateways te beschermen met een geïntegreerde oplossing tegen virussen, spyware en spam. Daarnaast moeten tevens desktops en servers automatisch bijgewerkt worden met de meest recente security updates.

Voor meer informatie en een grafische weergave van de e-mail, gelieve te klikken op de volgende link: www.sophos.com/pressoffice/news/articles/2006/09/chain-harvest.html

Perscontacten:

Sophos Benelux
Marnix van Meer
Tel: +31 655700255
m.vanmeer(at)sophosbenelux.com

Creative Strategies
Elke De Ridder

Tel: +32 2 267 41 60
Ederidder(at)creative-strategies.be

Over Sophos Benelux

Sophos Benelux, gevestigd in Gorinchem, is een Sophos-distributeur die zich richt op het leveren van Sophos-producten en diensten aan partners, resellers en klanten in de Benelux. Sophos is een van de marktleiders op het gebied van geïntegreerde oplossingen die internetdreigingen tegen gaan. Het bedrijf ontwikkelt software tegen virussen, spyware, spam en policy-misbruik, voor bedrijven, onderwijsinstellingen en de overheidssector. Meer informatie is beschikbaar via www.sophosbenelux.com

Over Sophos

Sophos is een van de marktleiders op het gebied van geïntegreerde oplossingen die internetbedreigingen tegen gaan. Het bedrijf ontwikkelt software tegen virussen, spyware, spam en policy-misbruik, voor bedrijven, onderwijsinstellingen en de overheidssector. Het hoofdkantoor van Sophos bevindt zich in Groot-Brittanië. Inmiddels zijn er meer dan 35 miljoen Sophos-gebruikers in ruim 150 landen. Met meer dan 20 jaar ervaring en een wereldwijd netwerk van centra die bedreigingen analyseren, is Sophos in staat snel te reageren op nieuwe dreigingen, ongeacht de complexiteit ervan. Hierdoor wordt een optimale klanttevredenheid nagestreefd.