Dienstenbond CNV

UWV: Onverwachte tegenvaller bij Polisadministratie 15-09-2006

Verslag van het overleg vakverenigingen-UWV van 11 september. Dat reorganisaties aan de orde van de dag zijn, is ons allen natuurlijk wel bekend. Deze zomer kwam daar nog eens een onverwachte tegenvaller bij: ook bij de polisadministratie komt nu het grootste gedeelte van de arbeidsplaatsen te vervallen. Dit was het belangrijkste onderwerp van gesprek met het UWV van afgelopen maandag.

De verwachting is dat 227 medewerkers hun baan verliezen. Dat is voor de mensen die het betreft natuurlijk een zeer naar bericht. Een groot aantal was ook net vanuit een boventallige situatie geplaatst op de afdeling polisadministratie. Je denkt dan weer vast werk te hebben binnen het UWV en zekerheid voor de toekomst en dan valt dat zomaar weg. En een dergelijk besluit komt uiteraard nooit op het juiste moment: midden in de zomer. Een tijd dat de meeste van de collegas niet meteen konden worden geïnformeerd en wij vanwege vakanties ook niet direct konden reageren.

Het UWV heeft er wel goed aan gedaan door meteen openheid te geven over het besluit dat was genomen. Het is een beslissing geweest vanuit Den Haag om de arbeidsverledenbeschikking en het verzekeringsbericht niet meer te verzenden. Hierdoor is een belangrijk deel van de werkzaamheden van de afdeling Polisadministratie komen te vervallen. Alhoewel UWV nog lang niet meteen duidelijkheid over alle gevolgen kon geven, hebben zij met de snelle mededeling er in ieder geval voor gezorgd dat de medewerkers nu zeker zijn van hun onzekere positie. Dat is allerminst fijn maar je weet tenminste wel waar je aan toe bent.

Het UWV heeft aangegeven zich maximaal te zullen inspannen om iedereen te herplaatsen. Misschien dat de contacten met de Belastingdienst hier ook wat soelaas kunnen bieden. Als u op de polisadministratie werkzaam bent, kunnen wij ons voorstellen dat u vragen heeft over uw positie. U kunt dan uiteraard bij ons terecht. Behalve de ontwikkelingen bij de Polisadministratie is afgelopen maandag ook gesproken over de voorgenomen uitbesteding van de manbewaking en receptie. Het gaat hier om 75 medewerkers. Daarover is afgesproken dat vakverenigingen en UWV, en in een later stadium ook de overnemende partij, op korte termijn rond de tafel gaan om de voorwaarden af te spreken waaronder de overname kan plaatsvinden. Een vergelijk met de branche-CAO Beveiliging is reeds gemaakt. Het is nu van belang dat wij inzicht krijgen in de individuele afspraken die er tussen UWV en medewerkers zijn.

Verder hebben wij nog gesproken over het functiewaarderingsproces. Veel medewerkers hebben tegen de functiewaardering bezwaar gemaakt. Omdat in een aantal gevallen er fouten zijn gemaakt in het proces is besloten om alle zaken terug te leggen bij het management. Die mag nu nagaan of alles zorgvuldig is gedaan en moet zonodig fouten die zijn gemaakt in het proces herstellen. Binnen een termijn van een maand moet het management duidelijkheid geven over de stand van zaken. Kortom, wordt vervolgd. Wij houden u uiteraard op de hoogte.

Dit waren de belangrijkste items van het overleg. Daarnaast is nog een scala aan onderwerpen de revue gepasseerd. Namelijk de SUWI-evaluatie, verkiezingen medezeggenschap, leaseautos groep A en B, artikel 5 Sociaal Plan, beleid nevenwerkzaamheden, verplichte VUT met 62, kinderopvang in de keuzeregeling, FPO Geweldsbeheersing en overgang andere taken. Over veel van deze onderwerpen is niet zoveel te melden behalve dan dat we vooral in schriftelijke discussies zijn verwikkeld met het UWV. Als er interessante uitkomsten zijn te melden, laten wij u dat uiteraard direct weten.

Belangrijk bericht voor medewerkers die overgaan naar de Belastingdienst
Afgelopen vrijdag, 8 september, is er overleg geweest tussen vakverenigingen, UWV en Belastingdienst om aanvullingen op het convenant SUB te bespreken. In dit overleg is voor de ambtsjubilea een aanvullende afspraak gemaakt en wordt de korting op de hypotheekrente in twee jaar afgebouwd. Het eerste jaar bestaat nog recht op 100% van de regeling en het tweede jaar 50%. Dit is een verbetering op het convenant waar niets hierover was geregeld. Verder komt de belastingdienst nog met een uitleg over de compensatie vervallen tegemoetkoming ziektekosten en het extra bedrag boven op de eindejaarsuitkering.

Heeft u vragen of opmerkingen over dit verslag? Dan kunt u contact met ons opnemen. U kunt een mail sturen naar n.poelgeest@cnvdibo.nl of bellen naar: 035-6460580