Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
15 september 2006

Kosten invoering kilometerprijs dalen

Uit berekeningen in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat de invoeringskosten van de kilometerprijs lager zijn dan waar in 2005 van werd uitgegaan. Dit is een signaal om in een hoog tempo door te werken aan de invoering van de kilometerprijs in 2012. Dit staat in de voortgangsrapportage Anders Betalen voor Mobiliteit, waarmee de ministerraad op voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft ingestemd.

Vorig jaar is de kilometerprijs door de Tweede Kamer goedgekeurd onder het voorbehoud dat het technische systeem dat nodig is om de kilometerprijs te innen niet te duur mag worden. Door bedrijven is berekend dat de kosten van dit technische systeem lager zijn dan in 2005 is vastgesteld. Dat komt vooral doordat voertuigapparaten eenvoudiger zijn geworden.

Bij de invoering van de kilometerprijs worden de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de aanschafbelasting (BPM) afgebouwd en in plaats daarvan wordt er per kilometer betaald. Dit maakt een eerlijker systeem van betalen voor mobiliteit mogelijk. Het is de verwachting dat de kilometerprijs ook positieve effecten heeft op milieu, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

De kosten voor de invoering van de kilometerprijs gedifferentieerd naar tijd, plaats en milieukenmerken vormen een belangrijk onderdeel van de voortgangsrapportage. Hoewel nu duidelijk is dat de kosten voor het technische systeem lager uitpakken, moeten de technische eisen aan het systeem eerst precies worden vastgesteld om de kosten definitief in beeld te krijgen. Dit vraagt om keuzes op de onderstaande punten: De tarieven voor de kilometerprijs Het omzetten van de huidige belastingen naar het nieuwe systeem De verantwoordelijkheidsverdeling en de organisatie van de inning De implementatiestrategie
De communicatie

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt samen met maatschappelijke organisaties en medeoverheden aan verschillende onderzoeken en studies, zodat de noodzakelijke informatie voor de verdere uitwerking van de kilometerprijs beschikbaar komt. Dit leidt waarschijnlijk komend voorjaar tot een voorstel waarover de Tweede Kamer haar eindoordeel kan uitspreken.

RVD, 15.09.2006