Ingezonden persbericht


Veel bewondering ProRail en Holland Scherm
bij presentatie proefopstelling
Innovatief geluidsscherm in aluminium voor traject Vleuten - Amsterdam Rijnkanaal

Met het stuk slaan van een fles champagne door de architect Nienke van de Lune van Movares Nederland, werd eind vorige week het proefscherm voor het spoortraject Vleuten - Amsterdam Rijnkanaal ten doop gehouden. Het innovatieve geluidsscherm, uitgevoerd in aluminium, wordt geproduceerd bij Van Campen Aluminium in Lelystad in opdracht van ProRail en hoofdaannemer Holland Scherm. Eric Kool, senior adviseur Constructief Ontwerpen bij Movares, prees de samenwerking tussen de partijen: "Een dergelijk innovatief scherm ontwikkel je niet alleen. We hebben in het bouwteam bijzonder succesvol samengewerkt."

Naast de architect Nienke van de Lune en Eric Kool van Movares, het vroegere Holland Railconsult, waren bij de presentatie ook aanwezig Paul Lobstein en Steven Hoogland, namens opdrachtgever ProRail, directeur Rolf Mars en bedrijfsleider Jos de Boer van Holland Scherm, die vanaf oktober de montage van het scherm verzorgen. "Voor opdrachtgever ProRail was het de eerste kennismaking met het scherm, dat aanvankelijk was ontworpen in staal, maar waarbij in de aanbestedingsfase Van Campen met een aanbieding in aluminium op de proppen kwam. Terwijl binnen het ontwerpteam iedereen er van overtuigd was, dat een uitvoering in staal goedkoper zou zijn, weet Eric Kool: "Ook ik was aanvankelijk sceptisch dat Van Campen zoŽn scherpe aanbieding wilde doen in aluminium. Maar na het zien van het ontwerp en de resultaten van de wind- en geluidtesten, had ik er het volste vertrouwen in en dat is volledig waar gemaakt." Directeur Rob van Kemenade : "Kijk je puur naar de grondstoffen, dan is aluminium drie maal zo duur. Het zijn echter alle factoren samen die de doorslag geven. Het aluminium is veel lichter en daarmee beter te hanteren. Het hoeft niet thermisch te worden verzinkt; het poedercoaten gaat veel sneller en door de zeer ver doorgevoerde prefabricage van het scherm, wordt de productie- en montagetijd aanzienlijk verkort."

Driedubbel gelaagd scherm
Het geluidsscherm is in drie lagen opgebouwd. Aan de spoorzijde roosters, in het midden worden afwisselend gelaagd glazen panelen en "Soundstop panels" van aluminium en composiet toegepast, aan de bewonerszijde tenslotte verschillende typen roosters. Dit alles gevat in aluminium profielen. Opvallend in het ontwerp is het roosterprofiel, dat zowel in het randelement, die als een ode aan de ontwerpster het "Nienkeprofiel" is gedoopt, als in de bovenbouw heel nadrukkelijk aanwezig is. Architect van de Lune: "De gemeente Utrecht, medeopdrachtgever van het scherm, wilde aanvankelijk een glazen geluidsscherm om zoveel mogelijk transparantie te waarborgen voor de omgeving. Mijn bezwaar was echter, dat een glazen geluidsscherm al na één jaar helemaal is bekladderd met graffiti. Terwijl het mijn idee was, juist een duurzaam scherm te ontwerpen. Een dergelijk geluidsscherm gaat ongeveer 50 jaar mee en dient er ook na 20 en 30 jaar mooi strak uit te zien. Vandaar mijn keuze voor de roosters, waardoor het voor graffitischilders minder aantrekkelijk wordt er op te schilderen. Tevens kun je de roosters in de toekomst desgewenst nog fraai met groen bekleden, waardoor een mooie natuurlijke wand ontstaat. De roosters in het bovenste deel van het geluidsscherm, dat driedubbel gelaagd wordt uitgevoerd, zorgen tevens voor een bijzondere werking van het licht, waardoor het geen kilometers lang saai scherm is. Waar de bovenbouw van glas en aluminium is, wordt het randelement uitgevoerd als een dichte aluminium bak met 4 meter lange standaard roosters. Dit randelelement wordt doorgezet langs het volledige traject en loopt als één strakke lijn langs de volledige spoorbaan. Ook daar waar de route wordt onderbroken door de drie stations.

Meer openbaar groen
Het geïntegreerde scherm is zo ontworpen, dat het zowel de functie van geluidsscherm als van baanafscherming vervult. "Normaal wordt een hek voor de baanafscherming ver van het spoor gezet vaak in combinatie met een spoorsloot. Om echter zoveel mogelijk openbaar groen te behouden, wilden we het hek kort op het talud van de spoorbaan zetten. Vandaar de functie van geluidsscherm en hek in één", aldus Van de Lune. Het scherm, dat op het hoogste punt 3,5 meter is, varieert in hoogte. Op enkele delen in het traject wordt volstaan met een hekwerk, dat wordt uitgevoerd in dezelfde architectuur als het scherm. Van de Lune: "Deze proefopstelling komt door zijn hoogte van 3,5 meter erg dominant over. Wanneer het scherm echter boven op het 7,5 meter hoge spoorwegtalud staat, zal dat beeld minder overheersend zijn".

Productie
Met de productie van dit geluidsscherm haalde Van Campen een megaorder binnen. De totale opdracht bestaat uit de levering van ongeveer 20.000 m2 volledig geprefabriceerde aluminium geluidsschermen, met een totale waarde van ettelijke miljoenen euro's. De productietijd neemt ca. 19.000 manuren in beslag, wat voldoende werk is voor één persoon voor ongeveer 13 jaar. De eerste elementen worden vanaf oktober aanstaande geplaatst. Peter van Campen: "Het innovatieve karakter van dit scherm is ontleend aan het gebruik van de modernste materialen in combinatie met een aluminium constructie, waardoor diverse functies konden worden geïntegreerd. Omdat het scherm door ons volledig geprefabriceerd wordt geleverd, is het door Holland Scherm snel te plaatsen. Daarmee bespaart opdrachtgever ProRail ettelijke honderduizenden euro's aan kosten."

Van Campen Aluminium Productie B.V. Lelystad
Telefoon: 0320.277820. Fax: 0320.260092
www.campen.nl