Nederland heeft nog geen verkiezingskoorts

Marketresponse b.v.

Nederland heeft nog geen verkiezingskoorts

De afgelopen weken zijn de verkiezingsprogramma's voor de Tweede Kamer verkiezingen van 22 november aanstaande met veel bombarie gepresenteerd. Hiermee is de verkiezingscampagne van start gegaan, maar op het Nederlandse publiek heeft dit nog nauwelijks indruk gemaakt.

Conclusies op hoofdlijnen

MarketResponse vroeg ruim 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder naar hun kennis van de verkiezingen en de belangrijkste thema's daarbij. Slechts een kwart van de Nederlanders weet dat de verkiezingen op 22 november gehouden zullen worden. Weliswaar zegt een ruime meerderheid van de kiesgerechtigden gebruik te zullen maken van hun stemrecht, maar bijna de helft heeft nog geen idee welke partij op hun stem mag rekenen. Ook de verkiezingsthema's, zoals die door de politieke partijen in hun programma's gepresenteerd zijn, zijn nog niet echt geland bij de kiezer.

Meer gedetailleerde resultaten

25% van de ondervraagden noemt 22 november als datum voor de verkiezingen. 16% zegt dat ze 'ergens in november' zullen plaatsvinden, 12% noemt een andere datum en 46% zegt het überhaupt niet te weten. Tot deze laatste categorie behoren vooral jongeren en lager opgeleiden.

43% van de Nederlanders heeft geen idee wat de belangrijkste thema's bij de verkiezingen zullen zijn. Met afstand het meest genoemde thema is de vergrijzing en de daarmee samenhangende aanpak van de AOW; dit wordt door bijna één op de drie Nederlanders genoemd. Daarna volgen kinderopvang en gezondheidszorg (beiden 16%). Men kon hier maximaal 3 thema's noemen. Het thema vergrijzing speelt vooral bij burgers die binnen 10 tot 15 jaar van hun pensioen zitten. Het wordt door aanhangers van alle politieke partijen als belangrijkste genoemd.

Als gevraagd wordt naar het belangrijkste thema voor de kiezer zelf komen ook hier de vergrijzing en de gezondheidszorg als meest genoemd naar voren (beiden 13%; hier kon men maar één thema noemen). Belangrijke thema's voor de kiezer zijn voorts de koopkracht en de aanpak van criminaliteit (beiden 7%). Het volgens de partijprogramma's zeer relevante thema kinderopvang wordt nauwelijks genoemd, evenals het integratievraagstuk en de dreiging van terrorisme. Voor de jongere kiezers (onder 30 jaar) is onderwijs het belangrijkste verkiezingsthema. Een kwart van de kiezers weet overigens geen enkel belangrijk thema voor zichzelf te benoemen. Van de jongeren tot 30 jaar is dat meer dan één op de drie.

Ook de in de diverse partijprogramma's gepresenteerde plannen, gericht op het betaalbaar houden van de sociale voorzieningen in Nederland, zijn door de respondenten beoordeeld. Het meest opvallend hierbij is dat het PvdA-plan om 65-plussers te laten meebetalen aan de AOW onder potentiële PvdA-stemmers niet breed gedragen wordt. Dit is een uitzondering: bij de mate van instemming met de genoemde plannen is er sprake van een duidelijke overeenkomst tussen partijprogramma's en partijvoorkeur.

Methode

Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 5 tot en met 14 september 2006, onder een representatieve steekproef van 557 personen van 18 jaar en ouder.

Contact:

Cris Donze (c.donze@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Paul Fuchs (p.fuchs@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV