Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Eén telefoonnummer voor alle vragen aan overheid

Tien gemeenten starten op 15 september samen met de Rijksoverheid met de ontwikkeling van het Contactcenter Overheid. De overheid wil met het Contactcenter Overheid de dienstverlening en informatievoorziening aan burgers verbeteren. Uiteindelijk zal iedere burger telefonisch bij de gemeente voor alle vragen aan de gehele overheid terecht kunnen.

De tien gemeenten die in deze eerste fase het voortouw nemen, zijn Amsterdam, Apeldoorn, Enschede, Gouda, Son en Breugel, Terneuzen, Rotterdam, Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle. In eerste instantie kunnen inwoners van deze gemeenten antwoord krijgen op algemene vragen. Bij meer specialistische vragen worden burgers doorverwezen naar het juiste loket, bij het Rijk, de gemeente of een uitvoeringsorganisatie.

De gemeenten worden het loket voor alle vragen van burgers aan de overheid. De komende jaren wordt de telefonische ingang uitgebouwd tot een dienstverleningsconcept, waarbij contact met de overheid mogelijk is via verschillende kanalen, van balie tot internet. Op alle plekken zal dezelfde informatie beschikbaar zijn.