Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de evaluatiebijeenkomst over het groot onderhoud aan de A4/A10

Toespraak | 15-09-2006 | Amsterdam | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Ik denk dat er onderhand geen Nederlander is die niet weet dat het Nederlandse wegennet dit jaar en komend jaar op de schop gaat. En dat is maar goed ook, want we zijn bezig met een enorme inhaalslag in het onderhoud. Toen ik aantrad als minister ging het om een achterstand van maar liefst 2900 kilometer. Dat kon zo niet langer. Ik heb toen beloofd dat ik ervoor zou zorgen dat we 1300 kilometer aan achterstanden zouden wegwerken vóór eind 2007. En, dames en heren, dat gaat lukken!

Goed nieuws dus voor de automobilist, want perfect onderhouden wegen zijn veiliger, stiller en fijner om op te rijden. De keerzijde van de medaille is helaas dat onderhoud onvermijdelijk overlast met zich meebrengt. Dat is natuurlijk tijdelijk, maar dat maakt het niet minder lastig. Ik heb de afgelopen jaren geprobeerd om mensen daar op voor te bereiden. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Ik heb ook geprobeerd om duidelijk te maken dat we alles uit de kast halen om de extra files tot een minimum te beperken. Drie begrippen die daarbij steeds terugkomen zijn: slim werken, tijdelijke voorzieningen, bijvoorbeeld in de sfeer van OV, en goede communicatie.

Ik kan u verzekeren dat alle verschillende maatregelen op het ministerie op verschillende manieren zijn geanalyseerd en doorgerekend. Maar de vraag is natuurlijk of ze in de praktijk werken. Vandaar dat ik ook zo uitkeek naar vandaag. Want als onze ideeën hier werken, op een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland, dan moet het ook op andere plaatsen lukken.

Laat ik maar meteen zeggen dat ik uitermate positief verrast ben door de uitkomsten van de evaluatie tot nu toe. Tijdens het wegonderhoud stonden er niet méér, maar zelfs minder files dan normaal. In de vakantie is het normaal dat je ongeveer 5 procent minder auto's op de weg hebt. Maar de 15 procent die hier is verdampt tijdens het onderhoud, heeft alles te maken met gewaarschuwde forenzen die andere keuzes hebben gemaakt. En het lijkt erop dat dat zit in de drie maatregelen die ik net noemde: slim werken, tijdelijk OV en goede communicatie. Daar word ik natuurlijk helemaal gelukkig van. Ik loop ze even met u langs.

Allereerst `slim werken'. De aannemer heeft een topprestatie geleverd door al het werk tijdens de vakantie uit te voeren. Dat betekent 5 weken lang, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dat vraagt letterlijk om een planning van uur tot uur, alsof je een groot theaterstuk met honderden acteurs en figuranten regisseert. Ik ben er echt van overtuigd dat dit dé manier van werken wordt in de wegenbouw. Hoe minder verkeershinder je als aannemer kunt garanderen, des te groter de kans dat een project jouw kant uitrolt. Ik snap dat zoiets ingewikkeld is, maar het is wel de trend. En hier is bewezen dat het kan. Mijn complimenten.

Wat ook heel slim is geweest, is dat Rijkswaterstaat en het Projectbureau Noord-Zuidlijn de koppen bij elkaar hebben gestoken. Daardoor is in negen dagen een constructie gemaakt onder de A10 waardoor het werk aan de metro tot 2008 géén verkeershinder meer veroorzaakt. U hoort het goed: géén verkeershinder. En dat gewoon door goede afspraken te maken en door een enorme inzet van de beide aannemers. Ik zeg `gewoon', maar ik bedoel natuurlijk `buitengewoon'.

En dan de tijdelijke OV-voorzieningen. De `Stichting A4-A10 Zuid' heeft het enorme aantal van dertigduizend OV-passen verkocht. En met resultaat, want bij de deelnemende bedrijven is een op de drie autogebruikers overgestapt op het OV. Het aandeel van de trein in het woon-werkverkeer naar deze bedrijven is zelfs verdubbeld. Dat is écht een groot succes. En het kan nog mooier worden Bij de Gaasperdammerweg hebben we gezien dat er ook een structureel effect is, omdat mensen op deze manier voor het eerst de voordelen van het OV ontdekken. Ik ben benieuwd hoe dat hier gaat.

Tot slot een paar woorden over de communicatie. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 94 procent van alle automobilisten wist dat er hier gewerkt werd. En de meesten wisten ook nog wat er ongeveer ging gebeuren. Meer dan 80 procent was tevreden over de informatie die vooraf is verstrekt. En onder de duizenden bellers die Rijkswaterstaat wisten te vinden via 0800-8002, waren de klagers duidelijk in minderheid. Dat zijn allemaal indicaties dat onze communicatie-inspanningen gewerkt hebben.

Begrijp me goed, ik wil hier geen hallelujahverhaal houden. Overal waar gewerkt wordt, gaat wel eens wat mis, dus ook hier. Maar de cijfers spreken boekdelen. Dat mag ik vandaag toch wel zeggen.

Dames en heren, het vierde en belangrijkste begrip dat aan de basis staat van ons succes, heb ik eigenlijk nog niet genoemd. En dat is samenwerking. Iedereen heeft hier zijn beste beentje voorgezet: de aannemers, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, het bedrijfsleven, Rijkswaterstaat en al die andere partijen die een rol hebben gespeeld. Veel dank daarvoor. Maar ook dank aan de weggebruikers voor hun begrip en geduld. Door de planning in vier fases hebben we veel van hen gevraagd. Maar het resultaat mag er zijn. Ik kan alleen maar hopen dat het de komende tijd hetzelfde gaat op al die andere plekken waar aan de weg gewerkt wordt. Maar nogmaals: als het hier kan, kan het overal.

Dank u wel.

Verwante onderwerpen


* Aanleg en onderhoud wegen