Gemeente Zwolle
Raadsbrief over berichtgeving 'tolpoortjes'

Datum uitgave: 09/15/2006

In een brief aan de gemeenteraad hebben burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle een toelichting gegeven op de inhoud van de Regionale Netwerkanalyse Noord-Overijssel. In de media is uitgebreid bericht over een vermeend voorstel om tolpoortjes in de stad aan te brengen. Uit de raadsbrief blijkt dat de verkenningen die worden uitgevoerd een ander doel hebben.
U vindt hier tekst van de raadsbrief:

Geachte raadsleden,

Zoals bij u bekend heeft de provincie Overijssel op 7 september 2006 de Regionale Netwerkanalyses gepresenteerd, waaronder de analyse voor Noord-Overijssel. Deze netwerkanalyse is in overleg met onder meer de betrokken gemeenten, vervoerbedrijven en de Rijksoverheid tot stand gekomen. In de deels onjuiste berichtgeving in de media is de nadruk gelegd op een korte passage uit dit rapport ten aanzien van kilometerheffing. Wij herkennen ons niet in de berichtgeving in de media. Er is geen enkel besluit genomen door de gemeente Zwolle om beprijzen / tolheffing / verblijfsheffing in te voeren in Zwolle. Het college van burgemeester en wethouders heeft ook niet het voornemen tot tolheffing of een vorm van kilometerheffing over te gaan en heeft ook de wettelijke bevoegdheid daartoe niet. Middels deze brief willen wij u inlichten over de feitelijke informatie.

Netwerkanalyse
Na het vaststellen van de Nota Mobiliteit heeft de minister van Verkeer en Waterstaat de regio´s gevraagd om een regionale "Netwerkanalyse Bereikbaarheid" uit te voeren. De doelstelling van de Netwerkanalyse is om na te gaan hoe de mobiliteit in de regio zich tot 2020 ontwikkelt en welke maatregelen er nodig zijn om die ontwikkeling in goede banen te leiden. De Netwerkanalyse vormt de agenda voor gesprekken over verdere afspraken met het Rijk over regionale en lokale infrastructurele projecten.
De analyse heeft niet alleen betrekking op de aanleg of uitbreiding van wegen. Ook ruimtelijke ordening, mobiliteitsmanagement, openbaar vervoer en fietsbeleid zijn belangrijke onderdelen van de netwerkanalyse en kunnen een bijdrage leveren aan de aanpak van het mobiliteitsvraagstuk. Een onderdeel van de analyse zijn de gevolgen van ´beprijzen´ voor de verkeerssituatie in de regio. Vanuit het Rijk was expliciet gevraagd ook daar aandacht aan te besteden.

Beprijzen
In de Netwerkanalyse wordt tweeledig ingegaan op prijsbeleid. Enerzijds is er een analyse opgenomen ten aanzien van de gevolgen voor de regio van het invoeren in 2012 van de landelijke kilometerheffing en een eventuele aanvullende congestieheffing op wegvakken waar veel congestie voorkomt. De kilometerheffing van het rijk vraagt om een nader onderzoek naar de effecten ervan op de regionale en stedelijke (ring)wegen. De Netwerkanalyse staat kritisch tegenover de invoering van een congestieheffing, vooral omdat de kans bestaat op sluipverkeer op het onderliggend wegennet.
Anderzijds wordt er in relatie tot het parkeerbeleid aangegeven dat Zwolle wil zoeken naar een efficiëntere en effectievere manier van het uitvoeren hiervan. Dit komt voort uit het gegeven dat het gebied waarin parkeerregulering plaatsvindt steeds verder uitbreidt en dat de huidige techniek, waarbij een groot aantal parkeermeters worden geplaatst, erg kostbaar is. Met de tekst in de Netwerkanalyse wordt beoogd naar de toekomst te zoeken naar efficiëntere en slimmere manieren om het parkeerbeleid vorm te geven. Bij het opstellen van de Netwerkanalyse is in dat kader gesproken over een "verblijfsheffing". Het efficiënter uitvoeren van het parkeerbeleid door middel van innovatieve instrumenten staat daarom los van de discussie over de invoering van de kilometerheffing, maar kent een relatie vanwege de technische mogelijkheden die in het kader van de invoering van de kilometerheffing tegen het licht worden gehouden. De minister heeft in het vragenuurtje in de Tweede Kamer op mondelinge vragen geantwoord dat het parkeerbeleid de eigen verantwoordelijkheid is van gemeenten, maar dat een koppeling met een heffing voor het gebruik van de weg niet aan de orde kan zijn.

Zoals we hierboven aangaven zijn er geen concrete besluiten genomen ten aanzien van beprijzing in en rond Zwolle. De Netwerkanalyse is door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Op gemeentelijk niveau zijn er echter nog geen besluiten over genomen. Gezien de beperkte beschikbare tijd was dat nog niet mogelijk. Dit najaar zullen wij de uitkomsten van de Netwerkanalyse ook met u bespreken.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Burgemeester en Wethouders van Zwolle,

drs. H.J. Meijer, burgemeester

drs. O. Dijkstra, secretaris

Bron: afdeling Communicatie