Ingezonden persbericht


Dranken 2006

PERSBERICHT

Dranken 2006: zondag 17 en maandag 18 september, Home Boxx Nieuwegein

Nederlands gedistilleerd en wijn prominent naar de beurs

Dranken 2006 - de nationale beurs voor professionals in dranken voor thuisverbruik - profileert zich dit jaar krachtig als hét medium voor nieuws op het gebied van Nederlands gedistilleerd. In groten getale komen ze naar Nieuwegein - de nieuwe locatie van de beurs -, de producenten van de jenevers en likeuren waarin Nederland al eeuwen een wereldnaam heeft.

Dranken 2006 vindt op zondag 17 en maandag 18 september plaats in het goed geoutilleerde beursgebouw Homeboxx in Nieuwegein. De nieuwe locatie is centraal gelegen, dichtbij de snelwegen rond Utrecht, met gratis parkeren. Ook vanaf Utrecht CS is Home Boxx goed te bereiken, met de sneltram naar Nieuwegein. De gastvrijheid van het vakevenement wordt onderstreept met gratis koffie bij binnenkomst en een gratis lunchbuffet tussen de middag.

Naast het Nederlands gedistilleerd beschikt Dranken 2006 over een tweede sterke pijler: wijnen uit alle windstreken. Ook dit jaar zorgt een representatieve aanwezigheid van importeurs voor een veelomvattende aanbod aan wijnen waarmee drankenspecialisten zich kunnen profileren tegenover de concurrent die de laatste jaren een steeds groter marktaandeel heeft veroverd: de supermarkt. Er zijn tekenen die erop wijzen dat de consument met het ten gunste kerend economisch tij voor de aankoop van karaktervolle wijnen met uitstraling de weg naar de slijter weer beter weet te vinden.

Leveranciers

De Kuyper, Bols - de distributie van het onlangs weer op de Amsterdamse thuisbasis neergestreken merk wordt verzorgd door Maxxium Nederland -, Hooghoudt, Boomsma, Wenneker, Nolet/Ketel 1, UTO: zo ongeveer alle grote namen in Nederlandse sterke dranken zijn present met stands. Zij geven daarmee aan dat ze zich bewust zijn van de cruciale rol die drankendetailhandelaren spelen in de marketing van hun merken; de gespecialiseerde slijters vormen tenslotte de belangrijkste doelgroep van de drankenbeurs.

De retailers in gedistilleerd vinden op Dranken 2006 ook kleinere exclusieve producenten als Rutte, Zuidam, Schermer en The Golden Arch, en marketeers van bijzonder buitenlands gedistilleerd - malt whisky, vodka, rum, trendy 'ready-mades' - als A Brand New Day, Wine & Spirits Company, The Whisky Talker, Bresser & Timmer en Schavemaker. De vakman en -vrouw vindt op de beurs ook een veelheid aan wijnen van leveranciers die jaar in jaar uit bewezen hebben werk te maken van de exclusieve relatie met de drankendetaillist. Voorbeelden uit de deelnemerslijst van dit jaar: Baarsma Tradition, het Deilse Wijnhuis, DGS Wijnkopers, Goessens, La Gironde, Neerlands Wijnhuis, Oud Reuchlin & Boelen, Jaap Ouwerkerk, Partners in Wijn, de Port & Wine Company, Schermer Wijnkopers, Van der Linden Walraven & Sax en Wijnkoperij Wielinga.

Randprogramma
Dranken 2006 zou geen vakbeurs zijn als het beursaanbod van de exposanten niet aangevuld werd met een randprogramma waarmee de bezoeker op onafhankelijke wijze de vakkennis op peil kan brengen. Beursorganisator Rob Simoons heeft daarvoor een nieuwe aanpak gekozen. "We bieden ieder de ruimte de agenda naar eigen inzicht in te vullen. Daarvoor hebben we een flexibel en informatief programma van presentaties. Ze zijn laagdrempelig en continu toegankelijk, zodat geen rekening gehouden hoeft te worden met vaste tijden; de bezoeker kan binnenlopen op het moment dat hem of haar schikt. Zo kan ieder de proeverijen individueel inpassen in het bezoekprogramma." Dat sluit aan bij de nieuwe aanpak die zoveel standhouders dit jaar over de streep getrokken heeft, met kant-en-klare stands die door de individuele exposant eenvoudig van een aankleding met de uitstraling van het betreffende bedrijf voorzien kunnen worden.

Cocktails
Het randprogramma biedt de exposanten de gelegenheid hun producten extra onder de aandacht te brengen van de bezoekers. Zo kunnen ze hun likeuren aanbieden op de doorlopende totaalpresentatie van honderden Nederlandse likeuren. Voor deskundige begeleiding zorgt Richard Zijlstra, die zijn sporen heeft verdiend als cocktailspecialist. Hij demonstreert hoe eenvoudig het is thuis smakelijke cocktails te bereiden en geeft de slijter daarmee een nieuw marketinginstrument in handen; als die de klant duidelijk weet te maken dat een feestelijke cocktail simpel thuis gemaakt kan worden, kan hij bij de fles(sen) gedistilleerd ook de nodige bijbehorende ingrediënten verkopen. Ook van twee andere specialistische productgroepen vinden op Dranken 2006 overzichtspresentaties plaats: sherry en port, respectievelijk verzorgd door ICEX en ICEP, de handelsbevorderende instanties van de Spaanse en de Portugese ambassade in Nederland. Om het beursprogramma te completeren, biedt Dranken 2006 een ruim overzicht van verpakkingsmaterialen, geschenkartikelen, serviceproducten en accessoires. Zo wordt de beurs opnieuw dé gelegenheid om het complete assortiment voor het feestelijke najaarsseizoen samen te stellen.

Voor nadere informatie:

Promotion Projects
telefoon 020.6977677
fax 020.6972774
e-mail info@promotionprojects.nl