Ingezonden persbericht


Tienduizendste Keurmerktaxi in Eindhoven

Den Haag, 14 september 2006. In Eindhoven wordt de tienduizendste Nederlandse taxi van het TX-Keur, hét keurmerk voor de taxisector, voorzien. De wethouder voor mobiliteit van de gemeente Eindhoven, Erik van Merrienboer, zal op 18 september om 14.00 uur op het Stationsplein (taxistandplaats aan de centrumzijde) persoonlijk de taxi van taxibedrijf Vetax beplakken met de TX-Keurstickers, die behoren bij een taxi die in bezit is van dit keurmerk.

Met de tienduizendste keurmerktaxi is bijna veertig procent van alle taxi's die op de Nederlandse wegen rijden, aangesloten bij TX-Keur. "Het gaat nu snel en de consument zal steeds vaker kunnen kiezen voor een keurmerktaxi."zegt de voorzitter van de Stichting TX-Keur, mevrouw Cecile Bakermans. "Wij hopen binnen een jaar tijd te groeien naar vijftienduizend voertuigen. De groei is vooral mogelijk in de grote steden."

Het taxibeleid staat in Eindhoven hoog op de agenda. In 2005 is in Eindhoven het nieuwe taxibeleid vastgesteld. Dit beleid wordt nu uitgewerkt met ondersteuning door de kwaliteitskring taxi (KK). Het doel van dit nieuwe beleid is om het taxivervoer een volwaardige plek te geven in het Eindhovense mobiliteitsbeleid. Ook de Eindhovense taxibranche verbetert de kwaliteit van de dienstverlening door invoering van het kwaliteitskeurmerk taxibedrijven. Zowel de gemeente als de politie ondersteunen dit proces van harte.

Het TX-Keur is in 2004 geïntroduceerd en staat voor landelijke kwaliteitseisen waaraan taxichauffeurs moeten voldoen. Het TX-Keur is een uiting van bewezen en gecontroleerde kwaliteit. De consument die bij een keurmerktaxi instapt is verzekerd van een eerlijke en verzorgde rit. Zo kan de reiziger in een keurmerktaxi rekenen op een beleefde, vakbekwame en servicegerichte chauffeur in een verzorgd voertuig. Voor de consument is een keurmerktaxi te herkennen aan de blauwe TX-Keurstickers op de taxivoertuigen.

Na het vrijgeven van de taximarkt zijn vele nieuwe bedrijven toegetreden. Niet al deze nieuwe bedrijven kunnen zich op kwalitatief gebied meten met de gerenommeerde taxibedrijven. De consument kan moeilijk het onderscheid zien tussen een kwaliteitstaxi en een taxi waarbij de kwaliteit niet voorop staat. Het TX-Keur reikt de consument handvatten aan om een goede keuze te maken voor verzorgd vervoer. Dit betekent een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de taxibranche

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht