Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Smits en Van Heteren over het doorspelen van privacygevoelige informatie van budgethouders

Kamerstuk, 18-9-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Z/K/U-2711601

18 september 2006

Antwoorden van staatssecretaris Ross op Kamervragen van de Kamerleden Smits en Van Heteren over het doorspelen van privacygevoelige informatie van budgethouders. (2050617990)

Vraag 1
Bent u bekend met het bericht 1) dat onder het mom van fraudebestrijding de Sociale Verzekeringsbank privacygevoelige gegevens van budgethouders heeft doorgespeeld aan Zorgverzekeraars Nederland (ZN)?

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Deelt u de conclusie van de directeur van Per Saldo dat de betrokkenheid van ZN in deze gegevensuitwisseling juridische grondslag ontbeert?

Antwoord 2
Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) heeft de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gecontracteerd als facilitaire organisatie bij de uitvoering van de regeling voor het persoonsgebonden budget (PGB). Het SVB servicecentrum PGB verzorgt de salarisadministratie voor 17.000 budgethouders. Daarbij ontstaat incidenteel bij de SVB het vermoeden dat een budgethouder in strijd met de PGB-regeling handelt. De SVB brengt dat vermoeden dan onder de aandacht van het betrokken zorgkantoor. Het zorgkantoor kan vervolgens nader onderzoek instellen. Het gaat om ongeveer 12 meldingen per jaar.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) kent een zogenaamd fraudeplatform, waarin de fraudefunctionarissen van de zorgkantoren met elkaar overleggen. Om te bevorderen dat een melding direct terecht komt bij de fraudefunctionaris van het betrokken zorgkantoor, wordt het door de SVB gesignaleerde vermoeden van fraude doorgegeven aan de bij ZN werkzame medewerker die het fraudeplatform ondersteunt. Deze medewerker geeft de melding door aan de fraudefunctionaris van het betrokken zorgkantoor. Anders dan in het artikel in Zorgvisie wordt gesuggereerd heeft ZN hierbij uitsluitend een `postbus'-functie. ZN leidt dergelijke meldingen enkel door naar de betrokken zorgkantoren. Voor deze procedurele betrokkenheid van ZN bestaat geen juridische grondslag.

Vraag 3
Welke acties worden ondernomen om de vermeend 'stroeve' contacten met de zorgkantoren, die nu als rechtvaardiging dienen voor de doorsluizing van privacygevoelige gegevens naar ZN, te verbeteren?

Antwoord 3
Het CVZ heeft mij meegedeeld dat de in het antwoord op vraag 2 beschreven werkwijze is gewijzigd. In het vervolg vraagt de SVB bij een vermoeden van fraude bij ZN de contactgegevens op van de fraudefunctionaris van het betreffende zorgkantoor. Omdat op basis van de postcode van de budgethouder duidelijk is welk zorgkantoor het betreft, hoeven de SVB en ZN daarvoor geen gegevens van de budgethouder uit te wisselen. De SVB meldt het vermoeden van fraude vervolgens rechtstreeks aan de betrokken fraudefunctionaris. De SVB neemt deze nieuwe werkwijze op in de algemene voorwaarden die de basis vormen voor de dienstverlening van de SVB.

1) Zorgvisie, 22 augustus 2006