Gemeente Hardenberg

September 2006 - Nieuw beleid voor sfeervolle winkelgebieden

Nieuw beleid voor sfeervolle winkelgebieden

Maandag 18 september 2006

Het college van burgemeester en wethouders heeft vorige week het nieuwe beleid voor uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen vastgesteld. Het beleid, dat moet zorgen voor sfeervolle winkelgebieden, wordt per 1 oktober 2006 ingevoerd, met uitzondering van het beleid voor het onderdeel terrassen. Het terrassenbeleid wordt per 1 januari 2007 ingevoerd. De nieuwe beleidsregels zijn in overleg met horecaondernemers en winkeliers tot stand gekomen.

Terrassen, uitstallingen, reclameobjecten en ramkraakbeveiliging bepalen voor een groot deel de uitstraling en aantrekkingskracht van een winkelgebied. De gemeente Hardenberg vindt het belangrijk dat de diverse winkelgebieden in de gemeente aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Omdat in de centra van kernen sprake is van diverse ontwikkelingen, wordt met het nieuwe beleid voor uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen de kwaliteit hiervan verder verbeterd en worden positieve impulsen gegeven.

Overleg met ondernemers

Het nieuwe beleid is tot stand gekomen in overleg met de horecaondernemers in de gemeente, de klankbordgroep en adviesgroep Masterplan Centrum Hardenberg en het koepeloverleg van de detailhandel. Begin 2006 is de beleidsnota in een informatiebulletin en tijdens een informatiebijeenkomst gepresenteerd aan alle belanghebbende bedrijven en konden zij reageren op de plannen. Mede aan de hand van de reacties is het nieuwe beleid op onderdelen aangepast.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het beleid nu vastgesteld. Uitgangspunt is dat zolang uitstallingen, reclameobjecten en ramkraakbeveiliging binnen de beleidsregels passen, hiervoor geen vergunning nodig is. Voor een terras op de openbare weg blijft een vergunning verplicht. Het beleid geldt voor alle kernen in de gemeente Hardenberg. Gelet op de ontwikkelingen in het centrum van Hardenberg en Dedemsvaart, gelden hier aanvullende of andere regels. Het nieuwe beleid voor uitstallingen, reclameobjecten en ramkraakbeveiliging wordt per 1 oktober 2006 ingevoerd met een overgangsperiode tot 1 januari 2007. Het terrassenbeleid wordt per 1 januari 2007 ingevoerd.

Alle belanghebbende bedrijven worden door de gemeente geïnformeerd over het nieuwe beleid en de invoeringstermijn.

Meer informatie:

Uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen Hier vindt u meer informatie over het nieuwe beleid, evenals de complete beleidsnota.

Lees verder..

---