TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

15 september 2006

Eten op vakantie culinaire inspiratiebron voor ruim veertig procent buitenlandse vakantiegangers

Het beeld van de Nederlander die met een aanhangwagen - beladen met piramidetent, aardappelen en andere etenswaren - richting Zuid-Frankrijk vertrekt is een beetje achterhaald. Uit onderzoek van TNS NIPO onder 650 vakantiegangers blijkt dat Nederlanders de supermarkten in het buitenland inmiddels weten te vinden. De Nederlander neemt nog steeds wel koffie, thee, brood, boter, kaas, hagelslag en ander beleg mee op vakantie, maar dit is vooral bedoeld om de eerste paar dagen mee door te komen. De grote zakken met aardappelen worden tegenwoordig thuis gelaten.

Koken
Als we de hotelgasten niet meerekenen, koken ruim vier op de vijf vakantiegangers (84%) wel eens hun eigen potje tijdens de vakantie. De helft zelfs (bijna) elke avond. Als men kookt, doet men dat vooral makkelijk (64%).

Supermarkt
De ervaring is dat supermarkten in het buitenland vaak een ander en groter assortiment hebben dan de Nederlandse supermarkten. Voor 'culifreaks' vaak een walhalla, voor anderen een waar doolhof. Boodschappen doen in deze ruim gesorteerde winkels wordt zeker niet als een 'noodzakelijk kwaad' gezien. Het gaat te ver om het een uitje te noemen, maar bijna zestig procent van de buitenlandgangers vindt het wel (erg) leuk om een buitenlandse supermarkt te bezoeken. Bijna de helft vindt het ook echt leuk om in een buitenlandse supermarkt producten te kopen die in Nederland niet te koop zijn. Een derde (34%) van de bezoekers van buitenlandse supermarkten neemt daadwerkelijk producten mee naar Nederland om thuis nog eens te kunnen nagenieten.

Inspiratie
Als men producten meeneemt van huis, heeft dit weinig te maken met het net zo willen eten als thuis. Veel Nederlanders staan tijdens hun vakantie namelijk best open voor andere of buitenlandse producten en gerechten. De helft van de Nederlanders eet op vakantie dan ook gerechten die hij of zij thuis niet eet (54%). Ook de merken hoeven volgens ruim de helft van de Nederlanders die naar het buitenland op vakantie gaan niet hetzelfde te zijn als thuis. Het buitenlandse eten is voor zeventig procent van de vakantiegangers zelfs een van de charmes van op vakantie gaan. Onder Nederlanders die de afgelopen zomer in het buitenland zijn geweest, ligt dit percentage nog hoger (82%). Voor ruim veertig procent van de buitenlandse vakantiegangers zijn de ervaringen blijvend: voor hen is de vakantie een culinaire inspiratiebron voor nieuwe recepten of gerechten.

C0738 | TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in week 32 & 33 van 2006. In totaal werden 650 vakantiegangers ondervraagd (n=650).

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact openemen met Yvette Teeboom (tel: 020 522 59 57).