Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
110 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(vragen binnengekomen op 15 september 2006)

In Rotterdam is inmiddels E85 als autobrandstof verkrijgbaar, ethanol met bijmenging van benzine. Ford, Volvo en Saab leveren auto's die geschikt zijn voor E85. In Haarlem is aardgas beschikbaar voor auto's. Weliswaar is aardgas geen biobrandstof, maar wel een milieuvriendelijker alternatief voor benzine of diesel. BMW kondigde onlangs aan een auto met een waterstof-verbrandingsmotor in productie te nemen. VW en Skoda leveren auto's die geschikt zijn voor biodiesel. Daarnaast zijn er diverse projecten gaande met allerlei andere biobrandstoffen, zoals afgewerkte olie van Chinese restaurants, met als enige nadelige bijwerking dat de uitlaatgassen naar loempia ruiken. (Echt waar!) De invoering van biobrandstoffen is een kip-ei-verhaal. Automobilisten kopen een dergelijke auto niet, want de brandstof is nergens te koop. Tankstations leveren de brandstof niet, want niemand heeft een auto die er geschikt voor is. Toch zijn de voorgaande feiten indicaties dat er een doorbraak voor biobrandstoffen lijkt te komen. D66 juicht deze innovatie van harte toe en ziet er een oplossing in voor het dilemma tussen economie en milieu als het gaat om mobiliteit. De voertuigen zelf zijn niet of nauwelijks duurder dan auto's die rijden op fossiele brandstoffen. De volgende vragen heeft D66 aan Het College:

1. Is Het College op de hoogte van de recente ontwikkelingen inzake biobrandstoffen voor auto's?
2. Is het college voorstander van het gebruik van biobrandstoffen en welke biobrandstof dicht Het College de grootste kansen toe?
3. Welke mogelijkheden ziet Het College om levering van biobrandstoffen in Utrecht te faciliteren en is het college bereid van die mogelijkheden gebruik te maken?
4. Is Het College bereid om te kijken of het gemeentelijke wagenpark geleidelijk vervangen kan worden door auto's die rijden op biobrandstof en zodoende innovatie op dit gebied te stimuleren?
5. Een deel van het gemeentelijk wagenpark bestaat ongetwijfeld uit auto's met dieselmotor. Hiervoor is onlangs de levering en montage van zogenaamde retrofit-roetfilters gestart. Omdat Het College ons mogelijk niet verblijdt met een onmiddellijke vervanging van het totale wagenpark door biobrandstofauto's vraagt D66 zich ook af of Het College de bestaande dieselauto's wil voorzien van een retrofit-roetfilter.
6. Welke mogelijkheden heeft Het College om het gebruik van biobrandstoffen onder de Utrechtse bevolking te stimuleren? Kunt u bijvoorbeeld gunstiger parkeertarieven hanteren voor eigenaren van een dergelijke auto? Kunt u taxi's met een biobrandstofmotor privilegiëren?


---- --