Ingezonden persbericht


Partijen bundelen krachten in Open Mobiel Internet initiatief

Leidschendam, 18 september 2006 - Consumenten moeten via een mobiele telefoon net zo vrij en eenvoudig kunnen surfen als via een PC. Hoewel de mobiele telefoon niet meer weg te denken is uit het straatbeeld en er in Nederland 16 miljoen mobiele telefoons zijn, waarvan de helft geschikt is voor toegang tot het internet, blijft de groei van het mobiele internet achterwege. Het gebrek aan gebruiksgemak en onduidelijkheid over de kosten spelen voor de consument een belangrijke rol. Het initiatief Open Mobiel Internet (OMI) van ECP.NL wil hier verandering in brengen.

Waar het gebruik van het 'vaste internet' gestaag toeneemt en succesvolle business modellen kent blijft het grootschalig internetten via mobiele telefoons uit. Terwijl juist het mobiele aspect tot innovatieve en lucratieve toepassingen kan leiden. Verschillende partijen wijten dit aan de beperkingen van het huidige mobiele internet en hebben zich daarom verenigd in het Open Mobiel Internet initiatief.

Volgens het OMI initiatief blijft het succes van mobiel internetten achterwege doordat vaak onduidelijk is wat de kosten van het surfen met de mobiele telefoon zijn. Ook is de keuzevrijheid van sites beperkt; netwerkoperators verwijzen via hun portal meestal door naar door hen geselecteerde content providers. De weg naar het open mobiele internet is vaak alleen met hindernissen te vinden.

Het OMI initiatief streeft er naar dat consumenten vrij kunnen surfen over het mobiele internet en eenvoudig toegang hebben tot de door hen geprefereerde sites. Het gebruiksgemak van het huidige mobiele internet is echter beperkt; veel consumenten weten niet hoe ze hun telefoon moeten instellen om te kunnen surfen. Ook zijn zij niet zeker hoeveel ze voor internetten moeten gaan betalen.

Het doel van het Open Mobiele Internet initiatief is het mobiele internet wat betreft toegang, transparantie en technische standaards op een zelfde wijze te ontwikkelen als het traditionele internet. Hiertoe nam Rabobank Nederland eerder het initiatief en nodigde mede-content providers en mobiele netwerk operators uit om het mobiele internetten 'open' te maken. Thans wordt het initiatief gefaciliteerd door ECP.NL, Platform voor e-Nederland.

De partijen die het voortouw hebben genomen in deze discussie zijn: ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, Rabobank, Sportsplaza, De Telegraaf, TNO-ICT en Universal Music. Ook de netwerk operators zijn inmiddels bij het proces betrokken. Diverse content providers stellen op dit moment hun content beschikbaar via een operator-onafhankelijke portal.

Mobiel Internet / OMI vormt een van de thema's binnen het eNederland Congres (9 november 2006, www.enederlandcongres.nl).

ECP.NL, platform voor eNederland

Postbus 262, 2260 AG Leidschendam, tel.nr.: 070-4190309

ECP.NL is het platform in Nederland waar publiek-privaat wordt samengewerkt aan belangrijke randvoorwaarden en doorbraken voor het optimaal benutten van huidige en toekomstige ICT-competenties. In zeven jaar tijd is ECP.NL uitgegroeid tot een organisatie van 150 deelnemende bedrijven (o.a. Shell, Unilever, ABN AMRO), overheid (o.a. diverse ministeries, CBS), intermediairen (o.a. VNO-NCW en de Consumentenbond) en onderwijsinstellingen (o.a. Nyenrode, TNO, diverse Universiteiten). Voor meer informatie www.ecp.nl.

Contactgegevens voor de redactie: Paul Brackel (paul.brackel@ecp.nl) of Frank van den Eijnden (frank-van-den.eijnden@ecp.nl).