Ingezonden persbericht


Overbrug de kloof - Pensioenfondsen en Vermogensbeheerders moeten onderling beter communiceren over de producten van morgen

Amsterdam, 18 september 2006 - Tenzij er een betere dialoog komt en vernieuwing in het verschiet ligt, is de kans reëel dat beleggers niet bereid zullen zijn nieuwe producten van hun vermogensbeheerder te kopen. Zo luidt de conclusie van een nieuw, wereldwijd gevoerd onderzoek* - mede gesponsord door Citigroup en T. Rowe Price - van de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde denktank CREATE.

Aan de hand van de antwoorden op een enquête en gesprekken met driehonderd vermogensbeheerders uit 37 landen - goed voor een gezamenlijk vermogen van 30 triljoen Amerikaanse dollar - kwam uit de studie naar voren dat er een discrepantie bestaat tussen de visies van deze twee groepen.

Risicobeleggingen, draagbare alpha en hedge funds werden door meer dan 60% van de vermogensbeheerders genoemd als de producten die het meest geschikt zijn om de komende vijf jaar tegemoet te komen aan de behoeften van pensioenfondsen. Maar deze drie kwamen nog niet eens voor in de top vijf van producten die door pensioenfondsen vermeld werden. Wat deze groep betreft, vond 55% van de ondervraagden dat global equities de eerste plaats bekleden; risicobeleggingen werden door slechts 27% van de geënquêteerden genoemd.

Uit het onderzoek is gebleken dat institutionele beleggers wel degelijk producten willen waarvan het rendement en het risico perfect in balans zijn en dat ze 'fee'-structuren nastreven die hen waarde voor hun geld geven. Niettemin is een van de vaststellingen van de studie ook dat dit veranderende eisenpakket van de institutionele belegger verregaande vernieuwing vereist wil men deze producten meer begrijpbaar, transparanter, minder risicovol, vlotter, minder onstabiel en/of meer 'op maat' maken. Verdere vernieuwing dringt zich dan ook op tegen de achtergrond van vermogensbeheerders die de vraag proberen te stimuleren door hun klanten betere waarde aan te bieden. Belangrijk is dat productinnovatie ook verbeteringen in de onderliggende processen en structuren teweeg zal brengen.

De studie houdt voor dat vermogensbeheerders meer aandacht aan hun klanten moeten besteden en deze nauwer moeten betrekken bij het ontwikkelingsstadium van het product. Hoewel tal van vermogensbeheerders nieuwe beleggingsstrategieën hebben uitgewerkt, zijn deze niet noodzakelijk wat pensioenplannen voor ogen hadden of dachten nodig te hebben. Deze kloof in perceptie toont aan dat de gemeenschap van het vermogensbeheer niet goed genoeg communiceert met klanten.

Het rapport wijst uit dat vermogensbeheerders hun bedrijfsbasis moeten versterken om zo meer vertrouwen en begrip bij de klant op te wekken. Geloofwaardigheid gestoeld op een stevig palmares, synchroonheid gebaseerd op een betere afstemming op de belangen van de klant, en organisatorische stabiliteit bepaald door het vermogen om successen uit het verleden over te doen, zullen de toekomstige pijlers zijn van uiteindelijk succes.

"Deze principes zullen nopen tot een nog scherpere focus op het beschermen en bestendigen van kernbekwaamheden. Ze zullen ook de schijnwerper richten op doeltreffendheid of inefficiëntie van bedrijfsstrategieën en de uitvoering ervan", zegt Todd Ruppert, CEO en President van T. Rowe Price Global Investment Services Ltd.

Een van de neveneffecten van deze focus op business basics zal de mogelijke ontkoppeling van fabricage en distributie zijn. De laatste zal in toenemende mate gedomineerd worden door een nieuw slag van professionele kopers en assemblers met een elementaire loyaliteit tegenover hun eindklanten. Deze trend zal zich vanuit de VS verder uitbreiden over Europa en Azië.

Een andere vaststelling is dat administratie in toenemende mate zal uitbesteed worden. Bij de volgende golf zal in dat verband de nadruk komen te liggen op diensten met een hoge meerwaarde, en dit tegen de achtergrond van scalable platformen die stilaan op kruissnelheid komen en die een nieuwe infrastructuur van vaardigheden en technologie doen ontstaan.

"Vermogensbeheerders die de boot niet willen missen, zullen de volkswijsheid op z'n kop moeten zetten door hun zaak uit te breiden en tegelijkertijd kosten te drukken door allianties aan te gaan met strategische partners die optimale oplossingen aanbieden," verklaart Neeraj Sahai, Globaal Hoofd van Effecten- en Fondsdiensten, Citigroup Corporate and Investment Banking (Bedrijfs- en Beleggingsbankieren).

Het rapport stelt dat vermogensbeheerders, om in de nog resterende jaren van dit decennium te voldoen aan de behoeften van de institutionele belegger, ertoe gebracht zullen worden grote allianties te sluiten waarbij activiteiten in zowel voor-, midden- als achterkantoren zullen plaatsvinden. Deze versnippering zal zich voordoen parallel met een verdere consolidatie die de nadruk zal leggen op het verwerven van vaardigheden of het uitbreiden van de geografisch reikwijdte in de zoektocht naar nieuw vermogen.

"Keren klanten terug naar de basis, vermogensbeheerders volgen hun voorbeeld. Zij zullen het vaardigheidsaspect van de industrie versterken door het in ere herstellen van de aloude taak om superieure rendementen met wel afgemeten risico aan te bieden", voegt Amin Raja, hoofdauteur van het rapport en CEO van CREATE, eraan toe.

Het rapport besluit met de waarschuwing dat de terugkeer naar de basis moeilijker zal zijn dan het klinkt. Een en ander zal drastische wijzigingen op het vlak van bedrijfsstrategie, klantenrelaties, innovatiepraktijken en leiderschapskwaliteiten vergen. Uitvoeringsvaardigheden zullen een beslissende rol gaan spelen naarmate de industrie versnippert en complexer wordt.

*De Producten van Morgen voor de Klanten van Morgen: Innovatieverplichtingen bij Globaal Vermogensbeheer

Opmerking voor redacteuren:

Deze studie is gebaseerd op een enquête via de post en gestructureerde interviews met toplui van 300 vermogensbeheerders en pensioenfondsen in 37 landen, die samen een vermogen van 30 triljoen Amerikaanse dollar vertegenwoordigen. Het is de grootste en eerste studie in zijn soort waarin productinnovatie onder de loep wordt genomen en nagegaan wordt hoe deze de industrie van het vermogensbeheer zal versnipperen. De publicatie ervan werd gesponsord door Citigroup en T. Rowe Price. CREATE is een onafhankelijk studiecentrum dat zich toespitst op ontluikende trends in vermogensbeheer alsook de wijzigingen in strategie die zich hierdoor opdringen. Het heeft al enkele rapporten en artikels over de industrie gepubliceerd op basis van een studieprogramma dat in de jaren '90 van start ging. Meer bijzonderheden zijn te vinden op www.create-research.co.uk .

Over Citigroup
Over Citigroup Corporate and Investment Banking (Citigroup Bedrijfs- en Beleggingsbankieren) Citigroup Corporate and Investment Banking is de meest complete partner voor bedrijven, financiële instellingen, institutionele beleggers en overheden in de wereld. Als een van de wereldleiders op het vlak van bankieren, kapitaalmarkten en tansactiediensten, en met een aanwezigheid in tal van landen die tot meer dan 100 jaar teruggaat, stelt

Citigroup Corporate and Investment Banking haar klanten in staat om hun financiële doelstellingen te bereiken middels het aanreiken van gedegen ideeën en eersterangs producten en -oplossingen alsook het aanbieden van ongeëvenaarde toegang tot kapitaal en liquiditeiten.

Citigroup (NYSE: C), het toonaangevende globale bedrijf in financiële dienstverlening, heeft ruim 200 miljoen klantenrekeningen en is actief in meer dan 100 landen. Het biedt particulieren, bedrijven, overheden en instellingen een ruim assortiment van financiële producten en diensten aan, waaronder consumentenbankieren en -krediet, bedrijfs- en beleggingsbankieren, effectencourtage en vermogensbeheer. De rode paraplu van het Citigroup-handelsmerk verenigt grote merknamen zoals Citibank, CitiFinancial, Primerica, Smith Barney en Banamex. Voor bijkomende informatie kunt u terecht op www.citigroup.com

Over T. Rowe Price
T. Rowe Price werd opgericht in 1937. Het bedrijf is actief op het vlak van globaal beleggingsbeheer voor institutionele beleggers en financiële institutionele distributeurs uit de hele wereld. Tevens biedt het zijn diensten aan 'full-service' bijdragenplan-sponsors en kleinhandelbeleggers in de VS aan. Het bedrijf houdt zich uitsluitend met beleggingsbeheer en aanverwante diensten bezig. Het is genoteerd op de beurs, is voor een groot deel in handen van de werknemers en heeft een plaatsje in de S&P 500 Index.

Met meer dan 4.000 werknemers, waaronder ruim 235 beleggingsprofessionals, heeft T. Rowe Price kantoren in Amsterdam, Baltimore, Buenos Aires, Colorado Springs, Kopenhagen, Hong Kong, Londen, Luxemburg, San Francisco, Singapore, Stockholm, Sydney, Tampa en Tokio. Voor meer informatie over T. Rowe Price kunt u terecht op www.troweprice.com/institutional

U kunt het gehele onderzoek opvragen via: maurits.blok@pleon.com

Voor meer informatie

Citigroup
Lars Seynaeve
lars.seynaeve@citigroup.com
0032 2626 5427

Pleon
Maurits Blok
0031 20 487 4000
maurits.blok@pleon.com