PERSBERICHT EENVANDAAG

HELFT POLITIEKORPSEN HEEFT GEEN VERPLICHTE GEVORDERDE RIJOPLEIDING

Van de agenten die tijdens hun werk omkomen, overlijdt tachtig procent in het verkeer.

Hans van Duijn, voorzitter van de Nederlandse Politie Bond is verontwaardigd over het tekort schieten van de korpsen bij het aanbieden van een gevorderde rijopleiding: 'Het is jarenlang goed gegaan met de rijopleiding, tot de reorganisatie bij de Nederlandse politie. Toen heeft een flink aantal korpsen, meer dan de helft, om financiële redenen de opleiding de nek om gedaan', aldus Van Duijn in EénVandaag.

Het belang van een gevorderde rijopleiding komt vrijwel dagelijks in het nieuws. Afgelopen vrijdag nog raakten politieagenten in Maastricht de macht over het stuur kwijt bij een achtervolging op de A2. Een van de agenten raakte hierbij zwaar gewond. Bij korps Limburg Zuid krijgt slechts een klein deel van het korps een gevorderde rijopleiding. Woordvoerder Jos Clermonds: 'Bij ons korps krijgen naast de speciale eenheden, ook de brokkenpiloten een extra rijopleiding. De gewone agent in de regel niet.' Ruim de helft van de Nederlandse politiekorpsen biedt niet standaard een gevorderde rijopleiding aan, met alle gevolgen van dien.

In Zaanstreek Waterland zijn de rijopleidingen wel goed geregeld. Korpschef Gerard Huijser van Reenen schrikt van het percentage omgekomen agenten in het verkeer: 'Tachtig procent is veel te veel. Iedere overleden collega is er een te veel. Het aantal heeft mij verrast. Je zou zeggen dat collega's andere risico lopen in het 'politiewerk. Ongelukken met dodelijke afloop hebben wij gelukkig de laatste 5 jaar bij Zaanstreek Waterland niet gehad.'

Er zijn nu plannen voor een zogenaamde profcheck voor beginnende agenten en agenten die al jaren in dienst zijn. Een rijtoets voor iedere geüniformeerde agent, die ervoor moet zorgen dat het aantal ongelukken drastisch daalt. Korpschef Huiser van Reenen: 'Routine is in ons vak het gevaarlijkste wat je kan overkomen. Ik denk dat de gevaren van het rijden onder bijzondere omstandigheden onderschat worden. Het is dus eigenlijk een soort schijnveiligheid.' Jaarlijks is de politie betrokken bij ruim 9000 aanrijdingen, waarvan een deel ernstig tot zeer ernstige gevolgen heeft.

Voor meer informatie: (

EenVandaag