Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Mobiliteit en veiligheid hoog op de agenda

Nieuwsbericht | 19-09-2006

Op een duurzame manier vorm blijven geven aan een sterk, mobiel, bereikbaar en veilig Nederland. Dat is waar Verkeer en Waterstaat aan werkt, nu en in de toekomst.

Ten eerste zijn dat de doelstellingen die aan het begin van deze kabinetsperiode zijn vastgesteld. Zoals het onderhoud aan de wegen en spoor. Daarnaast staat de uitvoering van de Nota Mobiliteit centraal. Minister Peijs trekt geld uit voor het Programma Filevermindering (135 miljoen euro) en 50 miljoen voor de start van het Programma Dynamisch Verkeersmanagement. Ook stelt het kabinet 66 miljoen euro beschikbaar voor de maatregelen die op korte termijn nodig zijn om knelpunten in de verbindingen van deur-tot-deur op te heffen (netwerkanalyses). Voor de invoering van de OV-chipkaart heeft de minister 40 miljoen extra uitgetrokken.
Waterveiligheid en verkeersveiligheid staan hoog op de agenda in 2007. In deze begroting heeft het kabinet voor waterveiligheid 420 miljoen euro beschikbaar gesteld om de waterkeringen weer op orde te brengen. Minister Peijs wil het aantal verkeersdoden nog verder terugdringen. Hiervoor wil zij, in overleg met de decentrale overheden, de doelstelling van 900 verkeersdoden in 2010 verlagen naar maximaal 750. Het jaar 2007 is voor het ministerie een jaar van oogsten en zaaien tegelijk, waarin ook `anders werken' een belangrijke plek inneemt.

Mobiliteit
Aan het begin van deze kabinetsperiode heeft het kabinet veel extra geld vrijgemaakt voor achterstallig wegonderhoud en voor het antifileplan Zichtbaar-Snel-Meetbaar (ZSM), dat onder meer voorziet in de aanleg van spitsstroken.
Het onderhoudsprogramma (1300 kilometer achterstanden wegwerken voor eind 2007) ligt op schema. Eind 2006 is 744 kilometer gerealiseerd. De overige 556 kilometer volgt in 2007.
Eind 2007 is 150 kilometer aan spits- en plusstroken uit ZSM gerealiseerd. Dat is minder dan gepland (310 kilometer), omdat projecten stil zijn komen liggen na uitspraken van de Raad van State over luchtkwaliteit. Onder de nieuwe Wet Luchtkwaliteit, die nu bij de Tweede Kamer ligt, wordt naar mogelijkheden gezocht om procedures parallel te laten lopen om verloren tijd in te halen. De extra onderhoudswerkzaamheden leiden onvermijdelijk tot extra overlast. De filedruk door onderhoud mag echter niet meer dan 5 procent toenemen. Dat gebeurt onder andere door slimmer te plannen, een intensieve afstemming van alle werkzaamheden met andere wegbeheerders, mobiliteitsmanagement (bijvoorbeeld tijdelijk gratis of goedkoop Openbaar Vervoer) en een grote nadruk op communicatie. Een goed voorbeeld hiervan is het groot onderhoud aan de A4/A10, waar de files zelfs korter dan normaal waren.

Wegonderhoud en filevermindering
Een bedrag van 135 miljoen euro komt beschikbaar voor het nieuwe programma Filevermindering. Verkeer en Waterstaat wil met behulp van tientallen - vaak kleine - creatieve en praktische ideeën op korte termijn de files aanpakken. Een voorbeeld daarvan is het `groene-golf-team', een team van specialisten dat wegbeheerders helpt om stoplichten beter op elkaar af te stemmen. Of anti-kijkschermen en een ZOAB-reiniger die de files als gevolg van ongelukken verminderen. 50 miljoen euro gaat naar dynamisch verkeersmanagement; met behulp van elektronische hulpmiddelen kan het verkeer beter doorstromen. Bovendien voert het ministerie in 2007 enkele proeven uit met gratis of goedkoop openbaar vervoer om te kijken of de maatregelen die bij wegonderhoud goed werken ook structureel kunnen bijdragen aan filevermindering.

Netwerkanalyses en OV
In de Nota Mobiliteit is vastgelegd dat voor de belangrijkste stedelijke gebieden regionale netwerkanalyses worden gemaakt. Die moeten inzicht bieden in de beste manieren om bestaande en toekomstige knelpunten in de verbindingen van deur-tot-deur op te heffen. De toegang tot de steden wordt beter met gebruik van verschillende vervoerwijzen en door een betere samenhang tussen lokale, regionale en nationale infrastructuur. Het kabinet stelt 66 miljoen beschikbaar voor maatregelen op korte termijn.
Een deel van de kwaliteitsslag die het ministerie wil realiseren hangt nauw samen met de uitkomst van de netwerkanalyses. Met name de verbetering van de informatievoorziening en overstapmomenten in het OV zijn daarin belangrijk. De nieuwe OV-ambassadeur, Jeltje van Nieuwenhoven, fungeert als coördinator tussen de verschillende OV-partijen en ziet toe op een effectieve voortgang. Het goede nieuws voor zowel de internationale als de binnenlandse treinreiziger is de start van de HSL-Zuid in 2007. Na jaren van besluitvorming, voorbereiding en bouw wordt in 2007 ook de Betuweroute in gebruik genomen.

De OV-chipkaart krijgt zijn definitieve vorm. Om de overgang van strip naar chip soepel te laten verlopen, stelt het kabinet met de begroting 2007 nog eens 40 miljoen extra beschikbaar.

Anders betalen voor mobiliteit
In de Nota Mobiliteit is voor het eerst ook het principe van `Anders Betalen voor Mobiliteit' vastgelegd. Daarvoor staan verschillende acties op de agenda, te beginnen met de aanpassing van de Wet Bereikbaarheid en Mobiliteit. De mogelijkheid om op en rond een knelpunt een prijs te kunnen vragen voor de financiering en de versnelling van een project is aan de wet toegevoegd. Die aanpassing is nodig om snel van start te kunnen gaan met de eerste fase van `Anders Betalen voor Mobiliteit'. Uit de brief stand van zaken `Anders betalen voor mobiliteit' blijkt uit de kostenmonitor dat de investeringskosten en de exploitatiekosten dalen aan de invoering van de kilometerprijs. Deze informatie is het signaal om in een hoog tempo door te werken aan de invoering van de kilometerprijs in 2012.

Veiligheid
Een veiliger Nederland is een zaak van permanente verbetering. Het begrip `veiligheid' heeft voor Verkeer en Waterstaat van oudsher verschillende gezichten. Behalve waterveiligheid zijn in 2007 ontwikkelingen op vier terreinen van belang: verkeersveiligheid, het vervoer van gevaarlijke stoffen, bescherming van de vitale infrastructuur tegen terroristische aanslagen en luchtvaartveiligheid. Aan het begin van de kabinetsperiode is de doelstelling maximaal 950 verkeersdoden in 2010 gesteld. Dit aantal is verlaagd naar 900. Tegen de achtergrond van de positieve daling van het aantal verkeersdoden (817 in 2005) wordt de doelstelling voor 2010 in overleg met de decentrale overheden nu naar beneden bijgesteld, maximaal 750 verkeersdoden.

Het Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen is bedoeld om duidelijkheid te geven over welke stoffen waar en wanneer vervoerd mogen worden en wat daarvan de ruimtelijke consequenties zijn. In 2007 wil Verkeer en Waterstaat de bijbehorende kaarten in de Tweede Kamer vaststellen. Ook staat in 2007 de afronding gepland van de nieuwe EU verordening voor de beveiliging van de bevoorradingsketen, die gericht is op het terugdringen van de dreiging van terroristische aanslagen in het goederenvervoer.

Waterveiligheid
Duurzaam waterbeleid is en blijft letterlijk van levensbelang voor Nederland. Waterveiligheid is vastgelegd in de Wet op Waterkering. Verkeer en Waterstaat bewaakt het hoge veiligheidsniveau door de primaire waterkeringen periodiek te toetsen. Uit de tweede toetsing van de primaire waterkeringen zijn plekken naar voren gekomen waar versterking nodig is (bijvoorbeeld de Afsluitdijk). Om de belangrijkste maatregelen snel uit te voeren, is 420 miljoen euro beschikbaar voor de periode tot en met 2011.
In 2007 start de aanpak van de zogeheten `zwakke schakels' in de kust, waarvoor in totaal 742 miljoen euro beschikbaar is. Het kabinet stelt versneld geld beschikbaar om meer in balans te komen met de planning van de provincies.
De PKB Ruimte voor de Rivier gaat beginnen met tien koploperprojecten. De Maaswerken (al in uitvoering) concentreren zich in 2007 vooral op de kadeversterkingen in stedelijk gebied en op de hoogwatergeulen en verdiepingsmaatregelen.
Het kabinet wil waterkwantiteit- en kwaliteit nog steviger met elkaar verbinden. Dit tegen de achtergrond van de Europese Kaderrichtlijn water, die een forse opgave met zich meebrengt voor de verbetering van de waterkwaliteit in de periode tot 2015. In deze kabinetsperiode is ongeveer 800 miljoen euro gestoken in regionale waterprojecten gekoppeld aan het Nationaal Bestuursakkoord water. Het kabinet heeft een eenmalige impuls van 100 miljoen euro beschikbaar gesteld om een snelle start van de uitvoering van maatregelen tegen wateroverlast te bevorderen.

Anders werken
Tegen de achtergrond van het Programma Andere Overheid en de kabinetsdoelstelling om de administratieve lastendruk te verminderen, verandert het ministerie in een hoog tempo. Samenhang, samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid zijn daarin kernbegrippen. Een aantal belangrijke mijlpalen en acties voor 2007 zijn:
- In navolging van Rijkswaterstaat ontwikkelt ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat zich tot een agentschap, dat zakelijker en resultaat- en publieksgerichter kan werken. Daarnaast werkt de inspectie samen met de andere rijksinspecties intensief aan vermindering van de inspectielast. Zo komt er in 2007 één servicedesk voor de afhandeling van vracht en passagiers op Schiphol.

- Alle regelgeving is uiterlijk begin 2007 getoetst op overbodige en omslachtige regels. Aanpassingen vinden plaats op uiteenlopende terreinen. De acht waterbeheerswetten worden bijvoorbeeld vervangen door één integrale waterwet en er komt één watervergunning.
- De APK-frequentie gaat naar beneden, tenzij de uitkomst van een lopend EU-onderzoek zich daartegen verzet. Een Europees onderzoek moet aantonen of een verlaging van de APK-frequentie niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

Meer informatie
Op de site van het ministerie van Verkeer en Waterstaat staan factsheets met meer informatie over de volgende onderwerpen:
- Kerngegevens begroting

- Groot Onderhoud

- Ontwikkeling aantal verkeersdoden

- Kortetermijnaanpak filevermindering

- Onderhoud spoor

- Noordvleugel

- Waterveiligheid

Verwante onderwerpen


* Begroting 2007


* Stuur door

* Print

* Naar boven