Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


Persbericht:

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bepleit forse en slimme investeringen in mobiliteitsinfrastructuur. Om de toenemende mobiliteitsvraag aan te kunnen, moeten op alle fronten de zeilen worden bijgezet. Waterwegen, railinfrastructuur en snelwegen moeten optimaal worden benut om de goederen- en personenvervoerstromen te verwerken. Spitsstroken, doelgroepstroken en nieuwe openbaarvervoer infrastructuur zijn hierin broodnodig. KNV is teleurgesteld in de beperkte ambities van het kabinet op het gebied van investeringen in infrastructuur.

Het motto van het ministerie van Verkeer en Waterstaat mag wat KNV betreft worden veranderd in : Houden èn bouwen. Het noodzakelijke onderhoud aan de snelwegen moet worden gecombineerd met de aanleg van spitsstroken en doelgroepstroken. Ook zijn investeringen in OV-infrastructuur hard nodig om reizigersstromen goed af te wikkelen.

Het kabinet doet er verstandig aan om nu al te anticiperen op de veranderingen in het reisgedrag wanneer de automobilist in 2012 gaat betalen per gereden kilometer. De aanleg van transferia bij grote steden en knooppunten moet nu voorbereid worden. Deze transferia moeten genoeg parkeergelegenheid bieden, aansluiting met openbaar vervoer en taxivervoer en goede reisinformatiesystemen bieden.

Dit zijn investeringen die het milieu ontlasten. Bovendien kan er een flinke slag op milieugebied geslagen worden door de subsidiëring van Euro V motoren voldoende prikkelend te maken, zodat de bedrijven versneld overgaan op deze schonere motoren.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en voor het beroepspersonenvervoer: openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer.

Den Haag, 19 september 2006

Noot voor de redactie,

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)